بانک و بیمهطلا و ارز

بازار طلا و سکه به چه سمتی می‌رود؟

بررسی روند حرکت بازار مسکوکات طلا در یک سال گذشته نشان می‌دهد که اگرچه میانگین بهای سکه تمام بهار آزادی نسبت به مدت مشابه پارسال رشد حدود ۱۴۰ درصدی داشته اما در هفته های اخیر قیمت آن رو به کاهش بوده است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایرنا، انواع سکه طلا در یک سال اخیر مسیر پر نوسانی را طی کرده‌اند به طوری که شاهد رشد بی‌سابقه قیمت آن بوده ایم، اما پس از موفقیت دولت در مهار نرخ دلار، بهای سکه و طلا نیز تثبیت شده و حتی روند نزولی به خود گرفته است.

با توجه به همبستگی قیمت طلا و سکه با دلار، رشد قیمت دلار در سال گذشته قیمت مسکوکات طلا را در بازارهای داخلی افزایش داد، اما در ماه‌های اخیر به دلیل کاهش شدید قیمت دلار، نرخ سکه و طلا نیز روند نزولی یافته که کارشناسان پیشبینی می‌کنند همچنان ادامه داشته باشد.

جزئیات نوسان نرخ سکه در فصل بهار

بررسی تازه‌ترین آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد که در سه ماه اول سال ١٣٩٨ متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد شهر تهران با طرح قدیم چهار میلیون و ۶۷۵ هزار و ۶۰۰ تومان و و با طرح جدید چهار میلیون و ۸۳۴ هزار و ۹۰۰ تومان بوه است.

میزان رشد قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم در بهار امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۴۰ درصد بوده، افزایش بهای سکه بهار آزاد طرح جدید نیز در مقایسه با بهار پارسال ۱۴۱.۱ درصد است.

بررسی نرخ سکه تمام بهار آزادی در ماه های مختلف بهار ۹۸ نشان می دهد که بیشترین نرخ در اردیبهشت ماه امسال ثبت شده به طوری که میانگین فروش سکه طرح جدید در اردیبهشت ماه مبلغ پنج میلیون و هفت هزار و ۴۰۰ تومان بوده است.

کمترین نرخ سکه در فصل بهار نیز مربوط به خردادماه بوده به طوری که میانگین بهای معاملات حدود چهار میلیون و  ۶۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است

میانگین نرخ سکه طرح جدید در فروردین امسال نیز چهار میلیون و ۷۹۸ هزار و ۸۰۰ تومان ثبت شده است.

روند نزولی نرخ سکه

در خردادماه ١٣٩٨ متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران، چهار میلیون ۶۶۳ هزار و ۷۰۰ تومان بوده که نسبت به ماه قبل (اردیبهشت) ۶.۹ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه پارسال  ۱۰۵.۳ درصد رشد را نشان می دهد.

بر اساس آمار بانک مرکزی، کمترین و بیشترین نرخ فروش سکه مذکور در ماه یاد شده به ترتیب چهار میلیون و ۴۵۳ هزار و ۳۰۰ تومان و چهار میلیون و ۸۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

میانگین قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم در بازار آزاد شهر تهران در خردادماه ١٣٩٨ به چهار میلیون و ۵۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسید که در مقایسه با ماه قبل (اردیبهشت) ۶.۵ درصد کاهش اما نسبت به ماه مشابه پارسال ۱۰۵.۹ درصد رشد را نشان می دهد.

همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه قدیم در خرداد امسال شده به ترتیب چهار میلیون و ۳۰۳ هزار و ۳۰۰ تومان و چهار میلیون و ۷۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است.

مهاجرت سرمایه گذاران از بازار طلا و سکه

بازار طلا و سکه در ماه های اخیر روندی رو به افول داشته به طوری که بررسی ها نشان دهنده خروج سرمایه گذاران از این بازار است.

روند بهای سکه تمام بهار آزادی در روزهای اخیر نشان می دهد که قیمت ها در حال نزدیک شدن به مرز چهار میلیون تومان بوده و حتی احتمال سقوط به کانال سه میلیون تومانی نیز وجود دارد.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان طلا و جواهر در این باره گفت: : بازار طلا اکنون دچار رکود شده و قیمت ها به شدت متغیر شده است.

عبادالله محمدولی با بیان اینکه اینکه بخش اصلی نوسان قیمت طلا ناشی از تغییر قیمت دلار است، افزود: جذابیت سرمایه گذاری در بازار طلا از بین رفته است.

وی با اشاره به کاهش حباب سکه، اضافه کرد: کاهش حباب سکه ناشی از افت خرید و فروش و افت جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه بوده است.

این فعال صنعت طلا خاطر نشان کرد: خروج سرمایه گذاران از بازار طلا سبب مهاجرت آنها به بازارهای موازی مانند بازار ارز، مسکن و خودرو می شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا