صنعت، معدن، تجارت

اختلاف ۴۰ درصدی قیمت رب سامانه ۱۲۴ با نرخ بازار

تورم‌های رسمی بار شده روی سبد هزینه خانوار ایرانی کم نیست عارضه هایی، چون گرانفروشی، کم‌فروشی، غیرفروشی جزو مصائبی است که به دلیل کوتاهی دستگاه‌های متولی بازار این روزها در بازارها به چشم می‌خورد، در یک نمونه وقتی قیمت رب گوجه‌فرنگی نهایتاً ۱۸ هزار تومان اعلام شده‌است این کالا ۴۰ درصد گران‌تر در بازار عرضه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در حالی که تورم‌های بار شده روی قیمت کالاها به اندازه کافی هزینه خانوار را سنگین کرده‌است، متأسفانه به دلیل اعتقاد نداشتن برخی از سیاستگذاران دولتی به نظارت بر بازارها شاهد تورم مجدد ناشی از گرانفروشی، کم‌فروشی و غیرفروشی هستیم که این رخداد نه‌تن‌ها حقوق مصرف‌کننده را تضییع می‌کند، بلکه ظلم به مصرف‌کننده آن هم در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی به شمار می‌رود.
هزینه جاری ماهانه دستگاه‌های دولتی و بودجه بگیر از مرز ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز عبور کرده‌است و با این هزینه بسیار سنگین، کوتاهی در ارائه خدمت به مردم در بخش‌های دولتی و بودجه بگیر اصلاً پذیرفته‌شده نیست و در عین حال اگر هم مشکلات ساختاری و غیرساختاری نیز وجود دارد، هیچ تعللی برای دست دست کردن جهت اصلاحات اقتصادی همه‌جانبه، فراگیر و بی‌نقص وجود ندارد، اما در کمال تأسف گاهی شاهد ذبح منافع ملی در برابر منافع یک صنفی، گروه و شرکت هستیم.

به‌طور نمونه، در حالی‌که سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا، با هدف اعلام نرخ ۱۰۰ قلم کالای اساسی مورد نیاز شهروندان، قیمت رب گوجه‌فرنگی را ۱۵۲۰۰ تا ۱۸۲۰۰ تومان اعلام کرده، قیمت رب در بازار حدود ۴۰ درصد گران‌تر از میانگین قیمتی اعلامی در این سامانه عرضه می‌شود.
سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات ۱۲۴، که اخیراً با همکاری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی و به بهره‌برداری رسیده‌است، گفته شده با رصد روزانه قیمت ۱۰۰ قلم کالای اساسی و مورد نیاز شهروندان، اقدام به اطلاع‌رسانی قیمت حداقل و حداکثری این اقلام کند.
به گزارش «تسنیم»، در این سامانه سه نوع قیمت به شهروندان نمایش داده می‌شود. حداقل و حداکثر قیمت کالا از سطح کشور جمع آوری می‌گردد و قیمت عرف، حداکثر قیمت قابل قبول بر اساس هزینه‌های تولید بوده یا قیمت مصوب کالا می‌باشد.
اما به‌رغم اعلام حداکثر و حداقل قیمتی کالاها در این سامانه، در برخی موارد، قیمت‌های اعلامی سامانه ۱۲۴، تناسبی با قیمت این کالاها در بازار ندارد؛ به عنوان مثال در این سامانه، قیمت رب در بسته‌بندی‌های ۹۰۰ گرمی، بین ۱۵۲۰۰ تا ۱۸۲۰۰ تومان اعلام شده‌است، در حالی‌که قیمت رب در کارخانه، بی‌توجه به قیمت‌های اعلامی این سامانه، تا ۲۵ هزار تومان هم قیمت خورده‌است.

نصب قیمت در میوه‌فروشی‌ها هم الزامی شد
بر اساس اعلام سازمان حمایت برای کنترل و نظارت بر درج قیمت، الصاق برچسب روی کالا یا نصب تابلو و نرخ‌نامه در محل تولید، عرضه، کسب و حرفه روی محصولات، به نحوی که قیمت واحد کالا به سهولت مردم قابل رؤیت باشد، الزامی است.
قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران با ارسال نامه‌ای به اتحادیه صنف بارفروشان میوه و تره بار نوشت: تصویر نامه شماره ۷۱۵۲۲/۹۸ مورخ ۱۹ /۴ /۹۸ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران منضم به نامه شماره ۳۷۰ /۹۸ /۲۰۳۰۹ مورخ ۵ /۴ /۹۸ معاونت وزیر و مدیر عامل سازمان حمایت در خصوص کنترل و نظارت بر درج قیمت الصاق برچسب یا اتیکت روی کالا یا نصب تابلو و نرخ‌نامه در محل تولید، عرضه، کسب و حرفه روی محصولات، به نحوی که قیمت واحد کالا یا دستمزد خدمت به سهولت و روشنی برای همگان قابل‌رؤیت باشد، به پیوست ارسال می‌گردد؛ لذا بدیهی است موضوع به نحو مقتضی اطلاع‌رسانی و اقدام نظارتی لازم و ارسال عملکرد در قالب جداول ماهانه جهت انعکاس موضوع به سازمان مذکور مراتب را در پایان هر ماه به اتاق کتاب گزارش نمایید.

منبع
تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا