بانکبانک و بیمه

برنامه تکمیل خطوط شش و هفت متروی شهر تهران

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری شهر آتیه گفت: یکی از برنامه‌های آتی ما تکمیل خطوط شش و هفت متروی شهر تهران است که تمام ریل‌گذاری‌های آن انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حجت اله  ملاصالحی با اشاره به نقش بانک شهر در خدمت‌رسانی به کلانشهرها گفت: فلسفه تشکیل بانک شهر خدمت‌رسانی به کلانشهرهای کشور بود چون معمولا بانک‌های دیگر به سختی وارد این حوزه می‌شدند، اما بانک شهر از همان ابتدا این برنامه‌ را در دستور خود قرار داد و خدمات بزرگی را در کشور ارائه کرده است. برای نمونه بخش عمده‌ای از تسهیلات مورد نیاز برای متروی تهران و خطوط شش و هفت توسط بانک شهر تامین شد و این شرکت در حال حاضر به عنوان یکی از شرکت‌های اصلی در کنسرسیوم ساخت مترو است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری شهر آتیه ادامه داد: البته این موفقیت‌ها مختص شهر تهران نیست و در سایر کلانشهرها مانند تبریز، شیراز، اصفهان و قزوین دستاوردهای خوبی داشته‌ایم. باید توجه داشت که بانک شهر یک بانک نوپا است که هم باید زیرساخت‌های بانکی را رعایت کند و هم در چارچوب مقررات بانک مرکزی حرکت کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط برای توسعه مترو فراهم نیست گفت: باید توجه داشت که هر کیلومتر ساخت مترو تقریبا ۸۰ میلیون یورو هزینه دارد که یک رقم بسیار بالایی است از همین رو ما پروژه‌های جدید را در قالب ساخت تراموا در شهرهایی مانند کیش، شیراز و کرمانشاه را تعریف کردیم و حتی در کیش مراحل اولیه آن در حال ساخت است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری شهر آتیه افزود: در سال ۱۳۹۶ قیمت ساخت مترو بر اساس فهرست‌بهای سال ۱۳۹۳ بود که در آن زمان قیمت ساخت یک ایستگاه مترو ۶۵ تا ۷۰ میلیارد تومان بود، اما بر اساس فهرست‌بهای جدید، هزینه ساخت هر ایستگاه، حدود ۱۲۰ میلیارد تومان است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های آتی ما تکمیل خطوط شش و هفت متروی شهر تهران است که تمام ریل‌گذاری‌های آن انجام شده و امیدواریم اواسط سال آینده تکمیل شود چون این دو خطوط برای متروی شهر تهران موضوع حیاتی هستند.

ملاصالحی در مورد طلب شرکت از شهرداری‌ها گفت: ما از شهرداری‌ها طلبکار هستیم و مودیان ما شهرداری‌ها هستند که البته آنها نیز تلاش می‌کنند تا طلب خود را پرداخت کنند و خوشبختانه ما بدهکاری شخصی با رقم بسیار بالا نداریم.

همچنین در ادامه این نشست، فتحعلی‌پور معاون ریلی این شرکت گفت: بر اساس مصوبات شورای شهر سه هزار میلیارد تومان برای موضوع حمل و نقل در سال ۹۸ در قالب اوراق مشارکت در نظر گرفته شده است که دو هزار میلیارد تومان آن برای خطوط شش و هفت و تکمیل خطوط دو و سه است و امیدواریم هماهنگی‌های کامل برای انتشار این اوراق صورت بگیرد.

وی در مورد تاثیر تحریم‌ها در افزایش هزینه‌ها گفت: متاسفانه این موضوع باعث افزایش قیمت پروژه‌ها شده است. وی مشکل اصلی متروی تهران را کمبود ناوگان معرفی کرد و افزود: ما خطوط ساخته شده داریم اما ناوگان آن را نداریم و شهرداری تهران برای گسترش حمل و نقل ریلی لزوما نباید به گسترش خطوط بپردازند، بلکه نیاز به تجهیز واگن ندارد که ما نیز این سیاست را دنبال می‌کنیم در حال حاضر متروی تهران نزدیک به هزار واگن کمبود دارد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا