صنعت، معدن، تجارت

ایجاد سایت تولید قطعات ایرانی در برخی کشورها

عضو انجمن همگن قطعه‌سازان خودرو از ایجاد سایت‌های قطعه‌سازی ایرانی در برخی کشورها برای تولید و صادرات قطعات خبر داد و گفت: با این کار تحریم‌های صنعت خودرو را دور خواهیم زد.

به گزارش آرمان اقتصادی، حمیدرضا صمدی در نشست خبری خود با خبرنگاران، با اشاره به تأثیر منفی حاصل از تحریم جهانی بر اقتصاد ایران گفت: تأثیر منفی این تحریم‌ها بسیار بیشتر از آن است که بتوان ظرف یک سال برآورد دقیقی از آثار آن داشت؛ این در شرایطی است که تعدادی از خودروسازان و قطعه‌سازان توانستند با استفاده از دانش فنی روز و داخلی‌سازی، به خودکفایی در این زمینه رسیده و آثار منفی را کاهش دهند.

عضو انجمن همگن قطعه‌سازان خودرو افزود: بسیاری از قطعه‌سازان و خودروسازان با تصمیم‌گیری صحیح توانسته‌اند بازار جهانی خود را برای صادرات حفظ کرده تا به محض گذشت موج تحریم‌ها، کار خود را محکم‌تر از گذشته پیش ببرند.

وی با بیان اینکه در زمان برداشته شدن تحریم قبلی، می‌توانستیم برای بازنگری شرایط برنامه داشته باشیم، تصریح کرد: به دلیل صورت نگرفتن این بازنگری، وضعیت صنعت خودرو نیز مورد بازنگری قرار نگرفت و همین امر سبب شد ادامه تحریم‌ها به صنعت خودرو، منجر به اتفاقاتی همچون وجود خودرو در کف کارخانه‌ها و عدم تعادل قیمت صنعت شود.

این فعال صنعت قطعه‌سازی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی، متهم ردیف اول هستند درحالی‌که باید به این نکته توجه داشت که امروز حدود ۱.۵ نفر بر سر سفره این دو صنعت نشسته و به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند بنابراین حیات این صنعت نباید با عدم بازنگری و بازسازی مجدد، به خطر بیفتد.

صمدی با بیان اینکه مدیران صنعتی باید از هم‌اکنون به فکر تغییر شرایط و ارتقای آن باشند، گفت: این موضوع اصلی‌ترین قدم ما در زمان تحریم‌ و بعد از تحریم است به نحوی که تلاش کرده‌ایم تا ایجاد سایت‌های مستقل قطعه‌سازی در سایر کشورها را در دستور کار قرار دهیم.

وی اظهار داشت: ما توانسته‌ایم با قیمت‌های رقبایی همچون چین، رقابت کرده و قطعات خود را صادر کنیم ضمن اینکه با وجود قطع روابط در شرایط تحریم، برنامه دیگری برای کشورهای هدف صادراتی خود داریم که یکی از آنها شروع تولید قطعات در سایر کشورها است.

عضو انجمن همگن قطعه‌سازان خودرو در خصوص برنامه‌های این گروه صنعتی در حوزه قطعه‌سازی گفت: در این حوزه سعی بر ایجاد سایت مستقل تولید قطعات در سایر کشورها داریم تا فرزندان این مرز و بوم با فعالیت و آموزش بتوانند در آن سایت‌ها کار کرده و به افزایش سرمایه‌های ملی کمک کنند. این در شرایطی است که کیفیت در این برنامه به عنوان بازرسی، کنار تولید است و به همین دلیل تمامی افراد شاغل در این گروه صنعتی، به کیفیت متعهد هستند و درواقع کیفیت جزو الزامات کار روزانه و مدیریتی آنها به شمار می‌رود.

صمدی در پاسخ به اینکه چه اقدامی برای حل مشکلات موجود میان قطعه‌سازان و خودروسازان انجام شده است، خاطرنشان کرد: در گام ابتدایی، تمامی قطعه‌سازان باید در یک انجمن واحد، دور هم جمع شده و یکصدا باشند به نحوی که مشخص شود چه کسانی از مطرح کردن و سیاه‌نمایی موضوعات میان خودروسازان و قطعه‌سازان نفع می‌برند ضمن اینکه ما تلاش می‌کنیم مشکلات خود را درون خانواده حل کنیم اما عده‌ای دیگر در حال ایجاد اختلاف و حرکت برخلاف تولید ملی و فرمایشات مقام معظم رهبری هستند.

وی تصریح کرد: رسانه‌ها باید دستیابی به استقلال و نوشتن حقیقت را سرلوحه کار خود قرار داده چرا که هم‌اکنون برخی از رسانه‌های کشور با گذشت زمان، هنوز به استقلال لازم نرسیده و برخی اخبار کذب را منتشر می‌کنند این در شرایطی است که ما سعی در احیا کردن صنعت داخل داریم و به همین دلیل تکنولوژی در این گروه صنعتی به سرعت در حال به‌روزرسانی است به نحوی که در بسیاری از قسمت‌های این مجموعه، از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده می‌شود که وجود آنها برای کشور یک سرمایه ملی به شمار می‌رود.

عضو انجمن همگن قطعه‌سازان خودرو با بیان اینکه هزینه انتقال پول تحمیلی به قطعه‌سازان ۱۴ تا ۱۸ درصد است، گفت: در این شرایط، تولید بسیار دشوار و فرسایشی شده بخصوص اینکه نبود نگاه صحیح به قیمت تمام شده و پرداخت مطالبه قطعه‌سازان، باعث تضعیف آنها در این صنعت شده است به نحوی که بودجه‌های ما برای تجاری کردن خودروهای کف کارخانه استفاده می‌شوند.

صمدی خاطرنشان کرد: برای انتقال پول باید ۱۴ تا ۱۸ درصد هزینه سربار پرداخت شود که فقط بانک‌ها و شرکت‌های واسط از آن سود می‌برند درحالی‌که خودروسازان و قطعه‌سازان باید از همکاری دولت و بانک‌ها در چنین شرایطی برخوردار شوند اما همواره متهم بوده و بهره‌ای نیز نبرده‌اند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا