صنعت، معدن، تجارت

آیا راه‌اندازی سامانه رصد قیمت‌ کالاها به تنظیم بازار منتهی می‌شود؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره تاثیر راه‌اندازی سامانه رصد قیمت‌ کالاها بر تنظیم بازار توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محسن کوهکن ریزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به راه‌اندازی سامانه رصد قیمت ۱۰۰ قلم کالای اساسی، گفت: ممکن است وزارت صنعت، معدن و تجارت نتواند در این سامانه قیمت‌گذاری جامع و مناسبی برای تمامی کالاها ارائه دهد چراکه قیمت‌ و کیفیت کالاها در بازار متنوع است.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: قیمت برخی محصولات در طول روز تغییر کرده و فروشندگان سلیقه‌ای قیمت آنها را تعیین می‌کنند به طور مثال قیمت سبزیجات و میوه‌جات در ابتدا و انتهای روز با یکدیگر متفاوت است در واقع هرچه از ابتدای روز دورتر می‌شویم، ممکن است کیفیت میوه و سبزیجات تحت تاثیر گرما و سایر موارد قرار گرفته و از قیمت آن کاسته شود.

مکان‌هایی برای ارائه کالاهای اساسی با قیمت‌های تعیین شده در سامانه رصد کالا تعبیه شود

وی اظهار کرد: در صورتی که کالاهای موجود در سامانه رصد کالا با قیمت‌های تعیین شده، در مکان‌هایی خاص در اختیار مردم قرار گیرد، بازار تا حدودی تنظیم شده و از گرانفروشی جلوگیری می شود.

این نماینده مرم در مجلس دهم اضافه کرد: نمی‌توان قیمت واحدی برای برنج در سامانه رصد کالا در نظر گرفت چراکه برنج ایرانی انواع مختلفی دارد که هر یک از آنها قیمت متفاوتی دارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بهترین راهکار برای مبارزه با گرانفروشی را شناسایی گرانفروش دانست و ادامه داد: ایجاد سامانه رصد قیمت کالا در صورتی می‌تواند به تنظیم بازار کمک کند که قیمت‌های مختلفی برای کالاهای متنوع از یک جنس در نظر گرفته شود؛ به طور مثال قیمت‌ برنج پایه مشخص شود و سایر برنج‌ها با اختلافی اندک قیمت گذاری شود.

کوهکن درباره ادعای سازمان حمایت از مصرف کننده مبنی بر اینکه به دلیل کمبود نیروی انسانی و بودجه نمی‌توان با گرانفروشی مقابله کرد، گفت: نمی‌توان با استفاده از نظارت و بازرسی از گرانفروشی جلوگیری کرد به طور مثال در تهران تعداد واحدهای واحد صنفی بسیار است در نتیجه نظارت بر آنها به بازرس زیادی نیاز دارد، از سوی دیگر منابع مالی لازم برای به کارگیری این تعداد بازرس نیز هزینه بسیاری برای دولت دارد.

تشکل‌های صنفی و مردمی برای تنظیم بازار و جلوگیری از گرانفروشی ورود کنند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید تشکل‌های صنفی و مردمی برای تنظیم بازار و جلوگیری از گرانفروشی ورود کرده و اقدامات لازم را انجام دهند./

پایان پیام

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا