بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

ملاحظات سیاسی ماینینگ / گزارش «استخراج رمزارزها و نقش نظارتی مجلس شورای اسلامی» منتشر شد

مرکز پژوهش‌های مجلس مردادماه ۹۸ گزارشی با عنوان «استخراج رمزارزها و نقش نظارتی مجلس شورای اسلامی» منتشر شد. این گزارش در سه فصل به انتشار رسیده است. صرفه اقتصادی استخراج رمزارزها، ملاحظات سیاسی استخراج رمزارزها در بخش خصوصی و ملاحظات سیاسی استخراج رمزارزها با استفاده از منابع بخش دولتی سرفصل‌های این گزارش به حساب می‌آیند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، در این گزارش آمده است: «استخراج رمزارزها بسته به منابع رایانشی که در طرح اقتصادی رمزارز مصرف می‌شود و بخشی که از استخراج رمزارز بیشتر متأثر می‌شود، می‌تواند نهادهای متعددی را درگیر کند. استخراج رمزارزهایی که در حال حاضر در کشور رواج دارد به صورت محسوس بر الگو و حجم مصرف برق در کشور اثرگذارند. از آنجایی که تشخیص دستگاه‌های استخراج رمزارز در مبادی گمرکی به سادگی امکان‌پذیر نیست، با نظارت بر الگوی مصرف برق و الگوی ترافیک اینترنت می‌توان افراد حقیقی یا حقوقی را شناسایی کرد که مبادرت به استخراج این رمزارزها می‌کنند. سامان‌دهی استخراج رمزارز می‌تواند علاوه بر ایجاد یک منبع درآمدی غیرقابل تحریم، درآمد شبکه برق کشور را نیز افزایش دهد و حتی درآمد مالیاتی برای دولت به همراه داشته باشد.»

در ادامه گزارش استخراج رمزارزها و نقش نظارتی مجلس شورای اسلامی آمده است: «باید توجه داشت که نوسانات بالای ارزش رمزارزهای جهان‌شمول، ریسک مشارکت مستقیم و غیرمستقیم دولت، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری در این حوزه را افزایش می‌دهد. برای سامان‌دهی استخراج رمز مصوبات ارز در بخش خصوصی هم زیرساخت قانونی فعلی تا حد زیادی کفایت می‌کند و به نظر می‌رسد در شرایط کنونی نیازی به وضع قوانین جدید نباشد و بسترهای نهادی مورد نیاز از طریق دولت قابل تدوین است. اما نظارت مجلس شورای اسالمی بر ایفای تکالیف قانونی دستگاه‌های ذی‌ربط بسیار مهم و حیاتی است.»

در این گزارش به اهم اقدامهای نظارتی مجلس که می‌تواند برای سامان‌دهی استخراج رمزارز در دستور کار قرار گیرد، اشاره شده است.

  • پیگیری وزارت نیرو با همکاری وزارت صمت برای تدوین آیین‌نامه و شیوه‌نامه سرمایه‌گذاری در تولید و مصرف برق مورد نیاز برای استخراج که در آن تعرفه برق مصرفی استخراج اخیر ارز در هر ماه و فصل از سال، مناطق مجاز نصب تجهیزات استخراج رمزارزهای انرژی‌بر و حداکثر ظرفیت تجهیزاتی که در هر منطقه قابل عملیاتی شدن است و زمان‌های مجاز استفاده از این تجهیزات مشخص شده باشد.
  • پیگیری اجرای سازوکار اخذ مالیات از رمزارزها توسط سازمان امور مالیاتی
  • نظارت بر عملکرد گمرک جمهوری اسلامی در مورد استقرار سازوکار نظارت بر واردات تجهیزات با همکاری سازمان امور مالیاتی، وزارت ارتباطات و وزارت نیرو
  • نظارت بر عملکرد وزارت نیرو، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان گمرک، سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی در شناسایی فعالیت‌های اعلام نشده در زمینه استخراج و عدم بازگشت درآمد حاصل از استخراج به کشور.

برای خواندن متن کامل این گزارش نسخه PDF را بخوانید.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا