امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

جزئیات عرضه بهداشتی دام بهداشتی عید قربان

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران جزئیات عرضه دام بهداشتی برای عید قربان در سه پهنه شهر تهران را تشریح و درخصوص خرید دام از مراکز غیر بهداشتی هشدار داد.

همچنین بخوانید

سید سعید راد درگفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که آگاهی شهروندان نسبت به مسائل بهداشتی و محیط زیستی افزایش پیدا کرده و آنها نسبت به این مهم، هوشمندانه عمل می‌کنند گفت : اگر اطلاعات لازم در خصوص خطرات خرید دام از مراکز غیر بهداشتی و ذبح آن در محلی به جز این جایگاه‌ها از جمله محل سکونت شهروندان در اختیار ایشان قرار گیرد، حتماً از این اقدام پرهیز خواهند کرد.

وی با اشاره به معاینه دام‌ها به هنگام ورود به جایگاه‌های عرضه بهداشتی دام توسط دامپزشکان سازمان دامپزشکی استان تهران، گفت: جلوگیری از ورود دام بیمار در جایگاه‌های عرضه بهداشتی دام، نه تنها سلامت شهروندان را تامین می‌کند، بلکه موجب اطمینان خاطر آنان در خرید دام می‌شود.

راد  به موضوع جبران خسارت خریداران در صورت ضبط تمام یا بخشی از لاشه دام اشاره و اظهار کرد: با توجه به وجود برخی بیماری‌های مشترک دام و انسان که برای انسان‌ها مهلک است، معادل ریالی اجزای بیمار دام به خریداران پرداخت می‌شود و پرداخت خسارت در صورت ضبط لاشه را هزینه نمی‌دانیم، بلکه سرمایه کذاری برای سلامت شهروندان می‌دانیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران با تاکید بر خطر انتقال بیماری های مهلکی نظیر «تب کریمه کنگو» از دام بیمار به انسان، گفت: این سازمان با تدارک ۲۴ جایگاه عرضه بهداشتی دام و نظارت ۱۶۶ دامپزشک و حضور بیش از ۶۰۰ نفر از ذابحین حرفه ای، برای پیشگیری از انتقال بیماری های مشترک انسان و دام همه توان خود را به کار گرفته است.

به گفته راد حتی ذبح یک دام در خارج از جایگاه های عرضه بهداشتی دام، سلامت شهروندان را مورد تهدید قرار داده و به خطر می اندازد.

راد به اهمیت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به شهروندان در مورد آثار و عوارض مصرف دام‌های غیر بهداشتی اشاره و تاکید کرد: یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو، نگهداری گوشت گرم و جگر تازه گوسفند به مدت ۲۴ ساعت در برودت صفر تا ۴ درجه یخچال و مصرف یا انجماد آن بعد از گذشت این مدت است.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران با تاکید بر اهمیت و ضرورت رعایت حقوق شهروندی و کرامت انسانی شهروندان در اجرای طرح‌های شهری از جمله طرح عرضه بهداشتی دام، خاطرنشان کرد: در حالی که سعی می‌کنیم در برگزاری یکی از بزرگ‌ترین اعیاد اسلامی و به جا آوردن آداب و رسوم آن مشارکت داشته باشیم، باید تلاش کنیم تا فعالیت جایگاه‌های عرضه بهداشتی دام، موجب آزار و اذیت همسایگان و ساکنان مجاور این جایگاه‌ها نشود.

وی با اشاره به اینکه علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد، گفت: برخی منتظرند تا اتفاق ناگواری رخ دهد، سپس به دنبال یافتن مقصر باشند، اما پیش از هر پیشامد ناگواری، همه باید برای حفظ سلامت شهروندان به میدان بیایند و به هر شکلی که می توانند، در این خصوص اطلاع رسانی و آگاهی بخشی کنند.

راد با اشاره به فعالیت ۳ جایگاه ثابت عرضه بهداشتی دام در سه پهنه تهران در طول سال، افزود: از آنجا که شهروندان در طول سال، نیازمند خرید و ذبح دام هستند، با احداث ۳ جایگاه عرضه بهداشتی دام، به این نیاز شهروندان پاسخ داده‌ایم.

وی ادامه داد: عرضه بهداشتی دام صرفاً محدود به روزهای عرفه و عید سعید قربان نیست و سازمان مدیریت میادین با احداث جایگاه‌های ثابت در برخی نقاط شهر، در طول سال مشغول به ارائه خدمات به شهروندان است.

راد با تاکید بر ۳ مرحله معاینه و کنترل دام‌ها از لحظه ورود به جایگاه‌ها تا تحویل به خریداران، تصریح کرد: اگر چه دامپزشکان حاضر در جایگاه‌ها در دو مرحله قبل از ذبح به معاینه دام‌ها می‌پردازند، اما اگر پس از ذبح تمام یا بخشی از لاشه به دلیل بیماری ضبط شود، هزینه آن را سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران به خریدار می‌پردازد تا هیچ ضرر و زیانی متوجه شهروندان تهرانی نشود.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران به حضور و نظارت مستمر و مستقیم ناظران شرعی ذبح در  جایگاه‌های عرضه بهداشتی دام اشاره و خاطرنشان کرد: برای آرامش و اطمینان خاطر شهروندان از انجام درست فرآیند ذبح شرعی دام، ۲۴ روحانی بر تمامی مراحل نظارت می‌کنند تا مطمئن شوند که این مهم طبق موازین شرعی صورت می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران با تاکید بر همراهی و هماهنگی بسیار خوب شهرداری های مناطق و سازمان زیباسازی شهرداری تهران در اجرا و معرفی طرح عرضه بهداشتی دام، خاطرنشان کرد: این مهم، بیانگر درک مشترک همه بخش های شهرداری تهران، نسبت به حفظ سلامت شهروندان است.

به گزارش آرمان اقتصادی، ۲۴ جایگاه عرضه بهداشتی دام از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر روز یکشنبه بیستم مرداد (روز عرفه) آماده ارائه خدمات به شهروندان خواهند بود، ضمن اینکه این جایگاه‌ها در روز دوشنبه بیست و یکم مرداد (عید سعید قربان) از ساعت ۵ بامداد آغاز به کار می‌کنند و تا ساعت ۳ بعد از ظهر مشغول خدمات رسانی به شهروندان خواهند بود.

جایگاه عرضه بهداشتی دام منطقه ۱۹ در روز عرفه از ۹ صبح تا ۱۰ شب مشغول به کار خواهد بود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا