امور زیربناییراه و ساختمان

تداوم شرایط رکودی در بازار مسکن

یک کارشناس حوزه مسکن گفت: متاسفانه اتفاق خاصی در راستای رونق بخشی تولید و تغییر رویه در بازار مسکن نیفتاده بنابراین پیش بینی می شود فرآیند رکودی در بازار مسکن همچنان تداوم داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  فرهاد بیضایی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: بازار مسکن از سال ۱۳۹۳ وارد فضای رکودی شده و کماکان با این مشکل مواجه است.

وی همچنین اظهارداشت: سال گذشته و امسال نیز جدا از سایه سنگین فضای رکودی شرایطی تورمی نیز در بازار مسکن حاکم بوده است.

این کارشناس بازار مسکن گفت: امسال در اثر این عوامل افزایش قیمت ها در بحث مسکن به بالاترین سطح خود رسید.

وی افزود: بطورکلی چند متغیر در حوزه بازار مسکن بیش از همه اثرگذار بوده که قیمت زمین و حجم بالای تقاضاهای سرمایه ای از جمله این موارد است.

بیضایی بیان داشت: دولت در بازه زمانی شش تا هفت سال گذشته عرضه زمین مسکونی نداشته و سهم زمین در قیمت تمام شده مسکن رشد چشمگیری پیدا کرده است.

وی گفت: هم اکنون ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت تمام شده یک واحد مسکونی مربوط به قیمت زمین است.

این کارشناس حوزه مسکن افزود: سهم زمین در قیمت تمام شده واحد مسکونی بر اساس محاسبات صورت گرفته در ابتدای سال ۱۳۹۲ به ۵۰ درصد رسید بود.

وی اظهارداشت: طبق آمارو اطلاعات جدید این سهم دوباره به مرز ۷۰ درصد رسیده و بدون شک فشار مضاعفی را بر خانوارها وارد می کند که باید فکری اساسی برای حوزه مدنظر کرد.

بیضایی دومین پارامتر مهم و تاثیر گذار در بازار مسکن و تعیین قیمت واحدهای مسکونی را حجم بالای تقاضاهای سرمایه ای در این بازار برشمردو گفت: شرایط بازار مسکن در حال حاضر یک شرایط عادی نیست.

وی افزود: هم اکنون بالای ۷۰ درصد تقاضای که در بازار مسکن وجود دارد تقاضای سوداگرانه و سرمایه ای و کمتر از ۳۰ درصد مصرفی است.

این کارشناس بازار مسکن همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با چه تصمیم و راهکاری می توان حجم تقاضاهای سرمایه ای را در بازارکاهش داد، یادآورشد: استفاده از ابزارهای مالیاتی مانند مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه در این زمینه بسیار راهگشاست.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا