انرژی

همکاری با ایران؛ گزینه چین در جنگ با آمریکا

منابع آگاه خبر داده‌اند چین با ادامه جنگ تجاری با آمریکا، گزینه همکاری با ایران را مورد تجدیدنظر قرار داده و با مقامات ایرانی در خصوص سه پروژه مهم سرگرم گفت و گو شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، نخستین این پروژه‌ها، فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی است. هفته گذشته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی اعلام کرد که مذاکرات با شرکت‌های چینی برای پیشبرد این پروژه ازسرگرفته شده است. این پروژه در ابتدا علاقمندی شرکت توتال فرانسه را جلب کرده بود اما این شرکت به دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه تهران، ناچار شد این پروژه را ترک کند. پس از آن مذاکرات با شرکت ملی نفت چین (CNPC) پیشرفت کرد و این شرکت کل سهم ۵۰.۱ درصدی توتال در این پروژه را دریافت کرد و سهمش به ۸۰.۱ درصد رسید در حالی که باقی سهم در اختیار شرکت پتروپارس ایران بود. همزمان ایران تلاش داشت روند توسعه میادین منطقه کارون غربی شامل آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی و یادآوران را شتاب ببخشد تا جریان تولید نفت خود را بالا ببرد.

چین در آن زمان تازه وارد جنگ تجاری با آمریکا شده بود و با این که اعلام کرده بود از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تبعیت نمی‌کند اما در مذاکراتی که با واشنگتن داشت، پذیرفت درقبال توقف توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، به فعالیت در آزادگان شمالی ادامه دهد و توسعه یادآوران را که دومین پروژه مهم چین در ایران است انجام دهد.

همچنین بخوانید

چین به آمریکا اعلام کرد که ادامه حضور در آزادگان شمالی با توجه به این که این کشور میلیاردها دلار برای توسعه فاز دوم این میدان به مساحت ۴۶۰ کیلومتر مربع هزینه کرده است، برای هر کسی قابل توجیه است. همچنین چین اعلام کرد ادامه فعالیتش در یادآوران با توجه به این حقیقت که قرارداد اولیه در سال ۲۰۰۷ مدت‌ها پیش از خروج آمریکا از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با ایران، امضا شده بود قابل توجیه است.

سومین پروژه مهم چین در ایران، ساخت پایانه صادرات نفتی جاسک است که در خلیج عمان قرار دارد. حتی پیش از اعلام تحریم‌های آمریکا، پایان صادرات نفتی خارک برای استفاده توسط نفتکش‌ها ایده آل نبود زیرا مسیر باریک تنگه هرمز به معنای آن است که نفتکش‌ها مجبورند بسیار آهسته از این مسیر عبور کنند. با وضع تحریم‌های جدید و تحولات اخیری که پیرامون تنگه هرمز روی داده است، چین یا باید از عبور ایمن نفتکش‌های خود از این منطقه حفاظت کند یا خرید نفت ایران را به طور کامل متوقف کند که مایل نیست هیچ کدام را انجام دهد.

بنابراین طبق طرح‌ها، یک خط لوله به طول هزار کیلومتر در پروژه ای به ارزش دو میلیارد دلار از شهر گوریه در خوزستان به جاسک در هرمزگان امتدا پیدا خواهد کرد و فاینانس مورد نیاز برای این پروژه از سوی چین تامین خواهد شد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، همچنین در جاسک ۲۰ مخزن نفتی با ظرفیت نگهداری ۵۰۰ هزار بشکه نفت و تاسیسات حمل مربوط با هزینه حدود ۲۰۰ میلیون دلار ساخته خواهد شد. در مجموع هدف این است که ظرفیت نگهداری حداکثر ۳۰ میلیون بشکه و صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت در جاسک ایجاد شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا