انرژی

یک قدم تا انتقال آب از عمان به خراسان جنوبی

خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی است که با بحران آب دست و پنجه نرم می‌کند و به نظر می‌رسد مهم‌ترین تدبیر دولت برای حل این معضل طرح انتقال آب از عمان به این استان است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، آخرین اخبار حاکی از آن است که مطالعات ۷۳۰۰ صفحه‌ای انتقال آب دریای عمان به وزارت نیرو ارسال شده است. این انتقال برای سه استان شرق کشور (سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی) است و تنها مختص مشهد نیست. در این پروژه بیش از ۱۳ میلیون نفر از آب بهره‌مند خواهند شد. بحث شیرین‌سازی برای ۷۵۰ میلیون مترمکعب انجام شده و آب برداشتی از دریای عمان بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب است.

حدودا سهم اولیه در فاز اول ۷۰ میلیون مترمکعب برای سیستان و بلوچستان، ۷۰ میلیون مترمکعب برای خراسان جنوبی و ۱۱۰ میلیون مترمکعب برای خراسان رضوی است و بودجه پیش‌بینی شده ۳.۹ میلیارد دلار است و این کار طبق برنامه زمان‌بندی هفت ساله و تا سال ۱۴۰۴ و در قالب سه فاز انجام می‌شود.

همچنین بخوانید

به نتیجه رسیدن طرح تخصیص آب از دریا برای خراسان جنوبی در هفته آینده

طبق اعلام وزارت نیرو، رضا اردکانیان گفته که مطالعات لازم برای تخصیص آب از دریا به منظور نمک‌زدایی و انتقال آن به استان خراسان جنوبی نهایی شده و  وزارت نیرو در آستانه تخصیص آب برای خراسان‌جنوبی است.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه این طرح بزرگ نمک‌زدایی برای افق ۱۴۲۵ نیازهای بلندمدت آبی استان را پاسخگو خواهد بود، بیان کرد: این طرح در کنار برنامه سازگاری با کم آبی همراه و مکمل هم هستند. هر یک از این برنامه‌ها بدون وجود دیگری پاسخگو رقع مشکلات آبی استان نخواهد بود؛ بنابراین با توجه به ضرورت موجود، هر دو طرح در کنار هم اجرا خواهند شد. مدیریت مصرف آب، اصلاح روش استفاده از منابع آبی در بخش‌های مختلف به ویژه در کشاورزی و نیز سرمایه‌گذاری برای تامین آب شرب صنعت استان برای سالیان دور از جمله مباحثی است که با اجرای این دو برنامه دنبال خواهد شد.

به گفته وی، براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته سالانه بین ۶۰ تا ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب شیرین از طریق نمک‌زدایی برای استان خراسان‌جنوبی تخصیص یافته است که ۲۰ میلیون مترمکعب آن سهم بخش شرب و مابقی آن به نیازهای آنی صنعت اختصاص پیدا خواهد کرد که طبیعتا براساس ضوابط موجود سرمایه‌گذاران می‌توانند وارد این بخش شوند.

اردکانیان همچنین بر این نکته تاکید کرد که مطالعات تخصیص آب از دریا به ثمر رسیده و وزارت نیرو همزمان با تصویب طرح سازگاری با کم آبی، تخصیص آب از دریا برای استان خراسان جنوبی را در هفته آینده به نتیجه خواهد رساند. وزیر نیرو با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده، حداقل میزان تخصیص ۶۰ میلیون متر مکعب و حداکثر آن ۱۱۰ میلیون متر مکعب است، خاطرنشان کرد: مجموع ضوابط که بر اساس مطالعات و برآوردها تدوین شده به شرکت آب منطقه‌ای استان ابلاغ خواهد شد تا مطابق آن عمل کنند.

تاریخچه طرح انتقال آب به خراسان جنوبی

بر اساس این گزارش، از آنجایی که خراسان جنوبی به دلیل قرار گرفتن در منطقه کویری و کم باران همواره در معرض تهدید پدیده خشکسالی است، طرح انتقال آب به خراستان جنوبی سال هاست که روی میز دولت‌های مختلف قرار دارد؛ به طوریکه رییس جمهور دولت دهم  ابراز امیدواری کرده بود تا سال ‌۱۳۹۰ بزرگترین طرح انتقال آب به خراسان جنوبی اجرایی شود. تا کنون چند گزینه برای انتقال آب به این استان مطرح شده است. در این راستا انتقال آب از سرشاخه‌های کارون، چاه نیمه‌های سیستان، سد دوستی و دریای مازندران به خراسان جنوبی را از جمله گزینه های مختلف انتقال آب به استان بوده‌اند.

در نهایت حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو در دولت یازدهم با اشاره به شیرین سازی آب دریا و انتقال آن به سواحل جنوبی و استان‌های شرقی کشور اظهار کرد: این طرح به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تحویل داده شده و در حال اجرا است.

از ان زمان تا کنون دولت درحال بررسی این طرح بوده و به نظر می‌رسد زمان زیادی تا اجرای ان باقی نمانده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا