امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

اجرای طرح ملی ارتقای گوشت مرغ از مهرماه در کشور

معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از اجرای طرح ملی ارتقای گوشت مرغ از مهرماه امسال در کشور خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، علی صفر ماکنعلی امروز در یک نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه گفته شده بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار قرار است عرضه مرغ از این به بعد در وزن ۲.۲ کیلوگرم انجام شود، گفت: ما چنین برنامه ای نداریم. برنامه سازمان دامپزشکی این است که طرح ملی ارتقای گوشت مرغ را در کشور اجرا کند.

وی اضافه کرد: طرح مذکور ابلاغ شده و در تدوین این طرح ما از نظر تمام کارشناسان مرتبط استفاده کرده ایم. این طرح از ۱۵ مهر ۹۸ عملیاتی می شود و مرغ سایز نیز یکی از آیتم های این طرح است.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره اجرای برنامه ملی نیوکاسل در کشور گفت: ما مطالعات برنامه ملی نیوکاسل را در ۱۲ منطقه کشور انجام داده ایم. اجرای این طرح در حال حاضر آغاز شده و از نیمه دوم ۹۸ اجرای گسترده طرح شروع خواهد شد.

معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشورهمچنین از تدوین برنامه ملی کاهش سالمونلا در کشور خبر داد و افزود: ما با همکاری آلمان استراتژی کنترل بیماری مشمشه را تدوین و عملیاتی کرده ایم.

ماکنعلی تصریح کرد: بر اساس اقدامات انجام شده در استان قم بررسی هایی که انجام داده ایم نشان داد تعداد موارد ابتلا به بروسلوز انسانی ۴۸ درصد کاهش یافته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه راهبرد سازمان دامپزشکی حذف مجوزها و به صفر رساندن ارباب رجوع ها و کاهش هزینه ها است، گفت: این سیاست اصلی سازمان است که ما با جدیت آن را دنبال می کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به انحصاری بودن واردات تخم چشم زده قزل آلا گفت: انحصاری در این زمینه وجود ندارد. بحث بازرگانی واردات در اختیار وزارت صمت است و هیچ رانتی برای گروه خاصی از دیدگاه بازرگانی وجود ندارد. همچنین برای کسانی که می خواهند تخم چشم زده وارد کنند، معیارهای بهداشتی و قرنطینه ای اعمال می شود و تنها کسانی که این معیارها را داشته باشند می توانند اقدام به واردات کنند.

ماکنعلی درباره اینکه واردات تخم چشم زده باعث انتقال ویروس وی اچ اس به کشور شده است، این مسئله را تکذیب کرد و گفت: امکان انتقال ویروس به این شکل وجود ندارد.

این مقام مسئول درباره واردات دی و مونوکلسیم فسفات نیز با بیان اینکه این واردات انحصاری نبوده، گفت: بیش از ۴۰۰ شرکت واردکننده در این حوزه وجود دارند.

ماکنعلی با اشاره به اینکه خاک فسفات که مواد اولیه تولید مونوکلسیم فسفات در کشور است در گروه دو کالایی قرار دارد، گفت: علیرغم اینکه سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی با وزارت صمت مکاتبه کرده اند این نهاده به گروه یک کالایی منتقل نشده است، ضمن اینکه دو شرکت تقاضای تولید اسید را که از مواد اولیه تولید مونو و دی کلسیم فسفات است، داشتند و سازمان دامپزشکی نهایت همکاری را با آنها کرده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا