بورسفرابورس

خصوصی سازی «ذوب» را در فرابورس عرضه می‌کند/ قیمت پایه هر سهم ۴۱۱۶ ریال

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، فردا یکشنبه ۳۰ خرداد ماه ۹۵ سازمان خصوصی سازی ۷۳ درصد از سهام کنترلی شرکت ذوب آهن اصفهان را به وکالت از سازمان تامین اجتماعی و صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد با قیمت پایه کل ۲۳.۶۴۲.۰۴۰.۹۳۸.۲۰۸ ریال از طریق بازار دوم فرابورس عرضه خواهد کرد.

تعداد سهام قابل عرضه در این روز ۵میلیارد و ۷۴۳ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۸۸ سهم معادل ۷۳ درصد از کل سهام شرکت ذوب اهن است که به قیمت پایه هر سهم ۴۱۱۶ ریال روانه تابلوی عرضه بازار دوم فرابورس در این نماد معاملاتی می شود.

سپرده حضور در این رقابت ۷۰ میلیارد و ۹۲۶ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۸۱۴ تومان و ۷ ریال است و شرایط پرداخت ثمن معامله بطور یکجا و نقد یا نقد و اقساط است، طوری که ۲۰ درصد مبلغ از سوی خریدار باید بطور نقدی و مابقی در اقساط مساوی شش ماهه طی ۵ سال با نرخ ۱۵ درصد برای فروشنده تسویه شود.

سازمان خصوصی سازی ۵۶ درصد از سهام شرکت ذوب آهن را به وکالت از سازمان تامین اجتماعی و ۱۷ درصد به وکالت از صندوق حمایت و بازنشستگی فولاد از کدهای معاملاتی مشمول مالیات بطور یکجا و تجمیعی در فرابورس عرضه خواهد کرد.

شرایط خریداران برای حضور در این معامله رعایت مقررات پولشویی در تجهیز منایع مالی جهت خرید در معامله عمده، نداشتن سوء پیشینه جرائم مالی شامل کلاه برداری،اختلاس،خیانت در امانت،جرائم موضوع فصل ششم قانون بازار اوراق بهادار ،سرقت، جعل، استفاده از سند مجعول، پولشویی، ورشکستگی به تقصیر یا تقلب و دریافت و پرداخت رشوه، نداشتن بدهی های معوق عمده به شبکه بانکی،بیمه تامین اجتماعی ، سازمان امور مالیاتی و سازمان خصوی سازی،نداشتن سابقه تخلفات با اهمیت در بازار اوراق بهادار بویژه در اداره اشخاص تحت نظارت یا عدم ایفای نعهدات در معاملات عمده قبلی بر خلاف مقررات که منجر به صدور حکم انضباطی در مراجع رسیدگی به تخلفات در سازمان شده باشد، داشتن توان مالی مناسب، داشتن برنامه اداره شرکت در مورد معاملات عمده کنترلی،عدم ایجاد انحصار پس از انجام معامله عمده و افشای هر گونه فعالیت مستقیم یا غیر مستقیم در موضوع فعالیت شرکتی که سهام آن عرضه می شود عنوان شده است.

سازمان تامین اجتماعی ۲۳ اسفند ماه سال ۱۳۹۱ موفق شد بلوک ۵۶ درصدی سهام ذوب آهن را به قیمت هرسهم ۵۱۱ تومان و یک ریال خریداری و با پرداخت ۴۵۰ میلیاردتومان در اول اردیبهشت ماه ، این معامله را قطعی کرد.

این مبلغ ۲۰ درصد ارزش کل این بلوک بود که ارزشی بالغ بر ۲ هزار و ۲۵۲ میلیارد تومان داشت، اما اکنون به دلیل بدهی و عدم تسویه اقساط پرداختی دوباره روی میز فروش گذاشته می شود.

واگذاری ذوب اهن اصفهان از سال ۸۷ آغاز و همواره با فراز و نشیب هایی مواجه بوده است. در آخرین اقدام  بلوک ۵۳ درصدی ذوب آهن در زمستان سال ۹۱ در سومین روز رقابت به دلیل طرح رد صلاحیت یکی از خریداران متوقف شد.

در آن زمان دو متقاضی شامل ریخته گران اصفهانی از فولاد ماهان و یک کنسرسیوم از طریق کارگزاری های بهین پویا و بانک شهر وارد میدان رقابت شدند و تا بهای ۴۸۹۴ ریالی هرسهم رقابت کردند، اما به بهانه تغییر مقررات معاملات بلوکی از قطعیت این معاله به نام خریدار حقیقی جلوگیری شد.

شرکت ذوب آهن با زیان انباشنه روبرو است و برای خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را در دستور کار قرار داده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا