بانکبانک و بیمه

چک های برگشتی روی شیب کاهشی

یک کارشناس حوزه بانکداری گفت: خوشبختانه با اصلاح قانون صدور چک با همکاری دولت، مجلس و قوه قضائیه طی سال گذشته مردم امروز شاهد روند کاهشی نسبت چک های برگشتی به چک های مورد مبادله هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمد پرویزی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: نکته ای که در این میان وجود دارد اینکه وقتی صحبت از بالا و پائین شدن عدد تعداد چک های برگشتی می شود که این مقوله به تنهایی نه مثبت و نه منفی است.

وی اظهارداشت: زمانی صحبت از سهم چک های برگشتی نسبت به چک های مورد مبادله مطرح می شود در این صورت ممکن است بازار رکودی شود و به تبع تعداد معامله و تعداد چک های برگشتی کاهش پیدا کند یا برعکس تعداد چک های برگشتی بواسطه رشد معاملات افزایش یابد که چنین شرایطی به هیچ وجه خوب نیست.

این کارشناس حوزه بانکداری گفت: خوشبختانه طبق آمار بانک مرکزی پس از ابلاغ و اجرای مواد معدودی از قانون جدید صدور چک سهم چک های برگشتی از چک های مورد مبادله روند کاهشی معنا داری به خود گرفته است.

وی افزود: آمار و اطلاعات بانک مرکزی بیانگر اینکه نسبت تعداد و ارزش چک ‌های برگشتی به مجموع چک های مورد مبادله در تیرماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۳۴ و ۳۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

پرویزی اظهارداشت: نسبت چک های برگشتی نسبت به چک های مورد مبادله در مقایسه با ماه گذشته از حیث مبلغ ثابت و از نظر تعداد حتی کاهش نیز یافته اما تعداد خود چک های برگشتی نسبت به ماه گذشته افزایش یافته وعلت این امر نیز رشد تعداد معاملات چکی بوده است.

وی در ادامه یادآورشد: تحلیل کلی این قضیه اینکه مردم شاهد یک روند مثبت در کاهش نسبت چک های برگشتی به چک های مورد مبادله در کشور هستند و دلیل عمده این موفقیت بواسطه اجرای قانون جدید صدور چک بوده است.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی، سید وحید موسوی، حمید رضا کجوری، مهدی شیار و مطهره مهرابی» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا