انرژی

۴ حلقه چاهی که به جای ۴۰ نفر برای ۴۰۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده

مشاور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: ما معتقدیم که اگر آب ارزش واقعی خود را پیدا کند دیگر شاهد هدر رفت آن در بخش‌های مختلف نخواهیم بود، همچنین آب صرف فعالیت‌هایی می‌شود که ارزش اقتصادی بیشتری برای جامعه به دنبال خواهد داشت.

علیرضا عامری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب که «بازار آب» یکی از مولفه‌های اقتصاد آب است، عنوان کرد: در دشت‌هایی از خراسان که محدودیت منابع آبی وجود دارد، آب صرف فعالیت‌هایی می‌شود که صرفه اقتصادی بیشتری دارند، با این وجود بازار آب این فرصت را می‌دهد که آب اختصاص یافته را صرف فعالیت‌های اقتصادی سودآور کنیم.

وی افزود: بازار آب در راستای توسعه ارزش اقتصادی آب، اجازه را به متولی منابع آبی می‌دهد که دارندگان حقوق آبی یعنی فردی که اجازه استفاده قانونی از یک منابع آب را داشته بتواند میزان آب برداشتی خود را به صورت قانونی به فرد دیگری با حفظ حق‌وحقوقات خود طی مدت مشخص واگذار کند.

همچنین بخوانید

عامری ادامه داد: به عنوان مثال یک چاه کشاورزی که با ۳۰ لیتر آب درحال کار است برای حدود ۵ نفر اشتغال‌ ایجاد می‌کند و از طرفی اگر ارزش محصولات حاصل از هر هکتار کشت حدود ۲ هزار تومان باشد با دادن اجازه فروش آب به این فرد، برای صنعت یا فعالیت‌های ارزشمند اقتصادی، این مبادله در اقتصاد فرد تاثیر به‌سزایی خواهد داشت و همچنین باعث رونق اقتصاد در بخش‌های مختلف و سودآور خواهد شد.

مشاور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تاکید کرد: این مبادله قانونی آب باعث شکل گیری اقتصاد در بخش‌های دیگر که منجر به اشتغال‌زایی در صنایع وابسته به آب است، خواهد شد. به طور مثال فولاد خراسان در حال حاضر از ۴ حلقه چاه استفاده می‌کند، این درحالی است که در بهترین حالت ممکن این ۴ حلقه چاه می‌تواند برای ۴۰ نفر اشتغال‌زایی کند، در حالی که چاه‌های اختصاص یافته به صنایع فولاد بالغ بر ۴۰۰۰ نفر اشتغال‌زایی انجام داده است. 

وی تاکید کرد: نجات آب در گرو اقتصاد آب است، به این صورت که اگر اجازه دهیم بازار آب با مدیریت برنامه ریزی شده شکل گیرد مصرف آب به سمت فعالیت‌های برتر و همچنین کشاورزی به سوی محصولات کم آب طلب‌تر خواهد رفت و در نتیجه بحران‌های آبی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.
انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا