خودروصنعت، معدن، تجارت

ربیعی: مدیرعامل ایران خودرو تغییر می‌کند/ علی آبادی سکان مدیریت ایران خودرو را به دست می‌گیرد

سخنگوی دولت از برکناری مدیر عامل ایران خودرو خبر داد و گفت: وی به دلیل افزایش عمدی و بدون هماهنگی قیمت خودرو برکنار می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از ایرنا، علی ربیعی امروز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت خودرو و برخورد با شرکت های خودرو سازی گفت: چون مدیرعامل ایران خودرو عمدی و بدون هماهنگی قیمت خودرو را افزایش داد برکنار می شود و فردی به نام علی آبادی به عنوان مدیرعامل ایران خودرو شروع بکار خواهد کرد.

سخنگوی دولت در رابطه با ممنوع الخروجی مدیرعامل سایپا نیز گفت: موضوعی که برای مدیرعامل سایپا به وجود آمد به دلیل شکایت مشتریان از وی بود.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو قابل نقد است و باید بررسی شود، اظهارداشت: موضوع خودرو از مسائل مهم محسوب می شود، زیرا این صنعت هم اشتغالزایی بسیاری دارد و هم قیمت آن بر دیگر اقلام تاثیر می گذارد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه  غالب سهام خودرو سازان خصوصی است، گفت: با این وجود خودرو سازی یک موضوع ملی است و با توجه به تاثیرات گسترده آن زمان بسیاری برای خصوصی سازی نیاز دارند.

برخی کشورها با دوتا توییت دستخوش تلاطم می‌شوند

ربیعی در ادامه با اشاره به فشارها و تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران گفت:‌ فشارها و تهدیدهایی که آمریکا امروز برعلیه دولت ایران تحمیل می کند فقط در راستای از هم پاشاندن دولت ایران نیست، بلکه هدف آن ایران، و نهاد و دولت و ملت در ایران است.

وی افزود:‌در آستانه هفته دولت اعلام می‌کنم که ما از یک شکنندگی که بازار ما را بهم زد و تعادل منفی ایجاد کرد، عبور کردیم و به یک تعادل رسیدیم و در سال ۱۳۹۸ و ۹۹ به سمت تعادل مثبت حرکت خواهیم کرد و به امید خدا شاخص‌ها بهبود پیدا کرده و بهتر خواهد شد.

سخنگوی دولت با بیان این که برخی کشورها با دوتا توییت دستخوش تلاطم می‌شوند، گفت:‌ فشاری که آمریکا بر دولت و ملت ایران در این مدت چند ماه وارد کرد؛ حتی دولت‌های با رشد اقتصادی بالا و با ثبات را دستخوش تغییر و بی ثباتی می‌کرد و برای آنها مشکل ایجاد می‌کرد. یادمان نرود که ترامپ فکر می کرد ما در سه ماه فرو می پاشیم و این جمله را لابی‌های صهیونیستی گفتند که ایران خیلی بزرگ است و این جملات را خیلی گفتند و در رسانه ها تکرار شد.

نخواستیم کام مردم را تلخ کنیم

ربیعی گفت:‌ما در کنار مردم از این مرحله عبور کردیم و مقاومت کردیم و در آستانه هفته دولت باید بگویم دولت با خود و مردم تجدید پیمان می‌کند که در کنار رنج مردم قرار داریم و مشکلات مردم را درک می‌کنیم. اما نخواستیم با بیان سختی‌های دولت کام مردم را تلخ کنیم

وی اظهارداشت:‌ برخی مخالفان در داخل و مخالفان جدی در خارج می‌خواستند با بازنمایی‌ها و برجسته سازی‌های ناروا روی روان جامعه تاثیر بگذارند امروز ما در کنار هم از این‌ها عبور کردیم. دولت و ملت با همدیگر از کنار مشکلات عبور خواهیم کرد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: علائم ثبات بازار، ارز، شاخص های بورس، تجارت خارجی و صادرات هرچند که محدود است اما از واردات پیشی گرفته است. علاوه بر این رشد تولیدی که صورت گرفت و از نفت کندگی که از بودجه اتفاق افتاد همه علائم مثبتی است که در سایه اتحادی که داشتیم و با مجموعه تلاش هایی که در دولت صورت گرفت و راهنمایی هایی که رهبری کردند که از ایشان تشکر می کنیم، محقق شد.

ربیعی با اشاره به برنامه های هفته دولت و پروژه‌ هایی که  به بهره برداری می رسد، گفت:‌ امسال در هفته دولت از  پروژه های مختلف فرهنگی از جمله ساخت سینما در شهرهای کوچک بهره داری می شود. در وزارت نیرو، اشتغال روستایی و نفت و گاز هم پروژه های مختلفی بهره برداری می شود.

سخنگوی دولت یادآور شد:‌ دولت امسال پروژه های جتماعی- فرهنگی را در دست بهره برداری دارد، قطعا به سمت برخورداری شهرهای کوچک از مکان های فرهنگی و اجتماعی حرکت می کنیم، ساخت مکان‌های فرهنگی در شهرهای کوچک از جمله سینما را در برنامه های دولت داریم.

درباره ذخیره کالاها نگرانی نداریم

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور با بیان اینکه بعد از آنکه آقای همتی از گمرکات بازدید کردند، وزرای دیگر نیز موظف بازدید شدند، اظهار داشت: موانع گمرکی اینها حل شده است. بعضی‌ها کالا آورده‌اند و تازه می‌خواهند ارزش بگیرند. این مسئله مسیر را دشوارتر کرده است. دو سه شرکت خصوصی، ذرت و سویا آورده‌اند. البته من عدد و رقم لازم را از میزان ذخیره کالاها در انبارها را ندارم.

ربیعی ادامه داد: رئیس بانک مرکزی، وزیر کشور و وزیر اقتصاد از آنجا بازدید داشته‌اند. خوشبختانه کالاهایی که امروز ما در انبار داریم از مدت مشابه سال قبل قطعا بیشتر است و نگرانی در این باره نداریم.

وی با بیان اینکه برخی در مورد واردات برنج نگران بودند که ما تصمیم گرفتیم در زمانی که شالیکاران برنج خود را عرضه می‌کنند، وارداتی هم در این زمینه صورت نگیرد، تصریح کرد: اکنون یک نظمی در بازار ایجاد شده است. باید برای قصه دراز و طولانی سیب‌زمینی و پیاز که هر سال با وجود صادرات موجب کمبود و گرانی می‌شود، پیش‌بینی‌هایی انجام شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اکنون واردات به موقع صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: میزان انبارداری در حال رعایت شدن است. کالاهای استراتژیک هم علاوه بر نیاز امروز بازار، چند برابر آن در انبارها نگهداری خواهد شد. اکنون وضعیت ما مشخص و مطلوب است.

ربیعی افزود: خوشبختانه هم ارز لازم داده شد و هم کالاها به کشور وارد می‌شود و قطعا تحریم نمی‌تواند اثرگذار باشد.

سیف و عراقچی مدیران سالم و پاک هستند

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات احمد عراقچی که گفته دولت در بازار ارز اختلال ایجاد کرده است گفت: من از زحمات سیف و عراقچی تشکر کمی‌نم چرا که مدیران پاک و سالم ما بوده و هستند.

ربیعی ادامه داد: بحثی که صورت گرفته بر سر سیاست های تزریق ارز به بازار است و نهایتا به ترزیق ارزی که غیر از صرافی ها در بازار صورت گرفت،خلاصه شده است.

مسئولیت مداخله در بازار ارز با دولت است

سخنگوی دولت گفت: این سیاستی است که نه ما حتی کشورهای همسایه خودمان برای این که به مردم فشار نیاید،انجام می دهند و این یک مداخله طبیعی است بنابراین هر اقدامی که در زمینه سیاست مداخله در بازار ارز بوده مسئولیت آن به عهده دولت است.

وی یادآور شد: ضمن آن که به صرافی‌ها هم بانک مرکزی مجوز می دهد و صرافی ها با مجوز بانک مرکزی می توانند ارز بفروشند. بنابراین مجوز دست بانک مرکزی است و هر روشی بانک مرکزی اقدام کند آن مجوز تلقی می‌شود.

ربیعی گفت: دولت از برخورد با تخلف حمایت می‌کند، اگر کسی در این میان تخلف و فسادی داشته باشد قطعا دولت از برخورد با آن حمایت خواهد کرد و ما مطمئن هستیم که آقای سیف و عراقچی سود و نفع شخصی نداشتند به نفع بازار و با هدف کنترل بازار در آن مداخله کرده اند اما نقد این سیاست که آیا درست بوده یا نه مرجع آن مشخص است.

سخنگوی دولت افزود: چیزی که عنوان شده است ۱۵۹ میلیون دلار که خارج از آن چارچوب بوده است که قطعا همه اینها براساس سنت هایی که بوده و تشخیصی که در آن موقع داده شده، انجام شده است.

مدیر عامل جدید ایران خودرو کیست؟

بنا به اعلام سخنگوی دولت عباس علی آبادی امروز به جای هاشم یکه زارع سکان مدیریت ایران خودرو را به دست می‌گیرد.

علی آبادی از سال ۸۸ مدیر عامل مپنا بوده است.

در رزومه علی آبادی، معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی و ریاست هیأت مدیره شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران دیده ‌می‌شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا