بانک و بیمهطلا و ارز

حمله مجازی به «پارسه»

انتخاب نام «پارسه» از سوی هیئت دولت برای واحد پول خُرد جدید، مورد انتقاد گسترده کاربران شبکه اجتماعی توئیتر قرار گرفت و این کاربران معتقد بودند که گزینه‌های بهتری برای انتخاب نام واحد پولی جدید وجود داشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایرنا، کاربران شبکه اجتماعی توئیتر در ۲۴ ساعت گذشته به لایحه تغییر واحد پول ملی واکنش نشان دادند.

یک واحد جدید

ارسال لایحه تغییر واحد پول ملی از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی و به ویژه ایجاد واحد پولی جدیدی به نام «پارسه» با واکنش گسترده کاربران شبکه اجتماعی توئیتر مواجه شد.

بسیاری از کاربران از انتخاب نام «پارسه» به عنوان نام این واحد پولی، اعلام ناخرسندی کردند. بحث بر سر ریشه­ های قومیتی این عنوان، موضوع نقدهای کاربران بود. «رحمت الله بیگدلی» فعال سیاسی اصلاح طلب در توئیتی توصیه کرد: «ایران کشوری کثیرالاقوام است و بهتر است واحد پول ایران‌ جنبه فراگیر داشته باشد». بسیاری دیگر از کاربران نیز با همین رویکرد، استفاده از این واژه را برای پول رسمی کشور، نقد کردند. کاربر دیگری نیز نوشت: « به نظرم این نامگذاری پول خرد به عنوان پارسه یه توهین قومیتی است. یعنی چی؟ یعنی قوم پارس پول خرده؟»

کاربر دیگری نیز این پرسش را مطرح کرد که «پارسه چه ربطی به اسم پول خردداشت؟». در حالی که برخی کاربران به برگزاری یک نظرسنجی رسمی برای تعیین این نام اشاره کردند، گروهی دیگر از کاربران خواستار تجدید نظر در این نام یا برگزاری یک نظرسنجی جدید و با نام­ های متنوع شدند.

کاربری در همین ارتباط نوشت: «ظاهرا اعلام شده است که در پی حذف چهار صفر، نام پول ایرانی از ریال به تومان تغییر کرده و هر تومان نیز خود به صد پارسه تقسیم می­شود. چرا تومان و نه «دریک»؟ دریک واحد پول داریوش بوده است و احتمالا اولین پول به معنای کنونی در جهان. دریک خوش آهنگ است و زیبا.»

انتخاب نام واحد پولی جدید اما فرصتی بود برای حمله مجدد برخی اصولگرایان به دولت. «حمید رسایی» فعال سیاسی اصولگرا با دستمایه قرار دادن واژه پارسه، به دولت درباره برجام کنایه زد.

برخی کاربران اما بر این باور بودند که این تغییرات تاثیری بر وضعیت اقتصادی کشور نخواهد داشت. کاربری از این تغییر با تعبیر «تغییر دکوراسیون و ظاهری» یاد کرد و کاربر دیگری نوشت که در حالی که ما به وضعیت معیشت خود معترض هستیم، نام واحد پولی تغییر می­ کند. کاربری نیز توئیتکرد: «تغییر ریال به پارسه چه تغییری در روال اقتصادی مردم ایجاد می­ کند یا چقدر باعث می­ شود قدرت خرید مردم بالا برود. لطفا فکر بهتری برای مشکلات اقتصادی مردم کنید»

دشواری فرمول محاسباتی تبدیل ریال به تومان و پارسه نیز موضوع انتقاد کاربران بود. کاربری در همین ارتباط توئیت کرد: «کاش از الان دولت استاندارد جداسازی پارسه از تومان را مشخص کند. تکلیف نرم‌افزارها مشخص باشد که پارسه را با چی از تومان جدا کنند، و سه رقم‌های هزارگان و اعشار چگونه تفکیک شود».

برخی کاربران نیز به این موضوع اشاره کردند که این تبدیل واحد پولی به ویژه برای سالمندان بسیار دشوار است و زمان زیادی می­ برد تا شهروندان بتوانند به وضعیت جدید عادت کنند.

هزینه­ های گزاف احتمالی چاپ اسکناس جدید و طراحی نشان پولی نیز از دیگر موضوعات مورد انتقاد کاربران بود و آنان معتقد بودند که چنین هزینه ­هایی در وضعیت فعلی، به صلاح و مقرون به صرفه نیست.

اما طبق معمول این موضوع نیز دستمایه­ای برای شوخی و کنایه ­های کاربران شبکه اجتماعی توئیتر شد. کاربری به طنز نوشت: «مثلا بری خرید بپرسی: چند پارسه گشت ای جوانمرد! و مغازه دار بگوید: پانصد پارسه. تو هم همیانت را گشوده و تقدیم داری»

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا