بورسبورس اوراق

تقویت ۲۹ واحدی شاخص کل بورس/ میزبانی بازار سهام کم رمق از عرضه‌های اولیه

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز، شنبه ۲۹ خردادماه ۹۵ با افزایش ۲۹ واحدی به رقم ۷۳ هزار و ۹۰۶ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش ۲ واحدی عدد ۱۳ هزار و ۵۰۴ واحد را تجربه کرد. شاخص سهام آزاد شناور اما با افزایش ۱۱۹ واحدی به عدد ۸۲ هزار و ۳۷ واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش ۵۶ واحدی به رقم ۵۱ هزار و ۲۷۹ واحد رسید که شاخص بازار دوم با کاهش ۱۴۶ واحدی عدد ۱۶۴ هزار و ۲۰۲ واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش ۳ واحدی، به رقم ۷۷۳ واحد دست یافت.

بر اساس این گزارش امروز معاملات امروز سهام در نماد معاملاتی سه شرکت گروه مپنا با ۳۲ واحد، سرمایه‌گذاری غدیر و ایران ترانسفو هر یک به میزان ۱۹ واحد افزایش، بالاترین تأثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند، در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت فولاد مبارکه به ۳۵ واحد، پالایش نفت تبریز و هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس هر یک به میزان ۱۶ واحد کاهش، بیش‌ترین تأثیر منفی را در محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از ۱۴۳ میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست‌به‌دست شدن ۶۲۸ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۴۱ هزار ۶۹۱ نوبت دادوستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های پرمیت، صنایع بسته‌بندی مشهد، سرمایه‌گذاری صنایع ایران، فولاد امیرکبیر کاشان، کمک‌فنر ایندامین سایپا، کارخانجات تولیدی شهید قندی، صنایع ریخته‌گری ایران، داروسازی دکتر عبیدی، بهنوش ایران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، حق تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب، ذوب‌آهن اصفهان، بیمه میهن، اوراق مشارکت شهرداری دزفول، اوراق مشارکت شهرداری شیراز، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های صنعی محورسازان ایران‌خودرو، صنایع کاشی و سرامیک سینا، آهن و فولاد ارفع، تولید برق عسلویه مپنا، ساختمان اصفهان، کارخانه‌های صنعتی آزمایش، حق تقدم خرید سهام بیمه ملت، متوقف شدند.

امروز در نماد معاملاتی حق تقدم استفاده نشده بانک آینده ۱۵۹ میلیون، حق تقدم به ارزش بیش از ۱.۵ میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده جابجا شد.

در نماد معاملاتی اعتبار توسعه اما امروز کمتر از ۴۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۵ میلیارد تومان در بازار پایه توافقی میان کدرهای درون‌گروهی منتقل شد. امروز صنعتی دریایی ایران (صدرا) معاملات کد به کد خود را به ۱۴.۵میلیون سهم به ارزش کمتر از ۴ میلیارد تومان تداوم داد. در نماد معاملاتی پتروشیمی جم امروز اما اندکی بیش از  ۲ میلیون سهم به ارزش ۲ میلیارد تومان میان کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده کد به کد شد.

در البرزدارو امروز اما ۲ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲ میلیارد تومان کد به کد شد.

بر اساس این گزارش امروز  بازار سهام کار خود را در حالی آغاز کرد که به نظر می‌رسید از حامیان سنتی نماگرهای بازار سهام، خبری نیست. حجم ارزش معاملات امروز بازار در حالی با کاهش مواجه بود که معاملات کد به کد روزانه حقوقی‌های حامی سنتی بازار پس از بروز برخی اعترا‌ض‌ها مبنی بر بلوک‌زنی در بازار خرده‌فروشی آنها بسیار معدود و نزدیک به صفر بود. در این میان حقوقی‌های حامی خودرویی‌ها امروز با حمایت از سهام این گروه به‌ویژه در گروه سایپا روند متعادلی بر این گروه حاکم کردند. امروز در نماد ماشین‌آلات برقی نماد معاملاتی «بترانس» با افزایش تقاضا از سوی معامله گران اغلب حقیقی روبرو بود. امروز حمایت بازارگردان‌ها شامل حال گروه مپنا نیز شد و این سهم امروز با کد به کد شدن ۸ میلیون سهمی از سوی سهامدار عمده حقوقی خود با هدف سبز نگاه داشتن قیمت پایانی سهم، در مواجهه با الگوی حمایتی پیش روی خود بود.

امروز در نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری غدیر نیز سهامدار عمده حقوقی با معامله کد به کد ۴۶ میلیون سهمی در بازار خرده‌فروشی حامی این سهم در حول‌وحوش صفر تابلو بود.

امروز در گروه سرب و روی خبرهایی مبنی بر تحولات بنیادین در «فسرب » و خبرهایی مبنی بر راه‌اندازی خط تولید سرب این شرکت همچنان بر صف خرید میلیونی آن افزوده است. علی‌رغم افزایش عرضه در گروه فلزات اساسی افزوده است. امروز در نماد معاملاتی سایپا نیز اگرچه انتظار برای افزایش عرضه سهام بعد از بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری سایپا افزایش یافته، اما گمانه‌زنی بر سر معامله بلوکی سرمایه‌گذاری رنا و خرید این سهام از سوی سرمایه‌گذاری سایپا باعث گمانه‌زنی‌های مختلف برای گروه سایپا و زیرمجموعه‌های آن شده است. درعین‌حال موضوع کاهش نرخ سود بانکی اگرچه در محافل بورسی همچنان معتبر و نقل‌قول می‌شود، اما به نظر می‌رسد با توجه به سایه سنگین رکود در کسب‌وکار همچنان سپرده‌های بزرگ و پرحجم ماندن در گاوصندوق‌های بانکی را به‌جای گرایش به‌سوی بازار سرمایه ترجیح دهند.

به گزارش فارس، امروز بازار سهام بازاری کم‌رمق و کم‌نوسان بود که در غیاب اغلب حقوقی‌های حامی بازار سهام ترجیح می‌داد تا همچنان سهم‌های کوچک و یا برخوردار از سود تقسیمی مناسب در مجامع ازجمله دارویی‌ها را موردتوجه قرار دهد. بازاری که حتی شاهد فروشندگان کم تعداد سهام به‌منظور تأمین نقدینگی برای عرضه‌های اولیه پیش روی است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا