اقتصاد کلان

دولت الکترونیک؛ ترفندی کوچک برای مبارزه با فساد

جدای از برخورد با عوامل انسانی فساد که در جای خود اهمیت زیادی دارد، از بین بردن بسترهای بروز فساد یکی از الزاماتی است که با تحقق “دولت الکترونیک” تا حدود زیادی می‌تواند به کاهش مفاسد اداری و اقتصادی منجر شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، بازداشت برخی از مسئولان و مدیران اقتصادی و شهری در روزهای گذشته اتفاقی است که به نظر می‌رسد در راستای طرحی کلان‌تر با هدف مبارزه با فساد رقم می‌خورد.

هرچند برخورد با فساد را باید ستایش کرد اما نکته حائز اهمیت در مقابله با فساد، از بین بردن زمینه‌های بروز آن است که تحقق آن مستلزم عزم جدی دولت برای اجرای آن است.

به گفته کارشناسان یکی از مسائلی که مخصوصا در سطوح میانی و خرد باعث افزایش احتمال بروز فساد می‌شود، امکان تماس مستقیم بین کارمندان و ارباب رجوع است. این مساله در حوزه‌های مختلف اقتصادی و غیراقتصادی می‌تواند باعث دور زدن قوانین و بروز تخلفات زیادی شود.

از سوی دیگر عدم شفافیت در ارائه خدمات دولتی یا انتشار اطلاعات اقتصادی نیز می‌تواند به بستری مناسب برای بروز مفاسد اقتصادی و شکل گرفتن مناسبات رانتی تبدیل شود.

در چنین فضایی گسترش ارائه خدمات دولتی در فضای اینترنت یا همان چیزی که به عنوان “دولت الکترونیک” شناخته می‌شود، می‌تواند یکی از راهکارهای بنیادین برای از بین برد یا کاهش عوامل و ریشه‌های فساد باشد.

پیش از این هم رئیس‌جمهوری در سخنرانی خود در هنگام تحویل بودجه در مجلس شورای اسلامی بر اهمیت گسترش دولت الکترونیک تاکید کرد و گفت: تا زمانی که دولت الکترونیک را تکمیل نکنیم و همه داده‌های اطلاعاتی در یکجا جمع نشود و مردم از شرایط کشور کامل مطلع نباشند، باز هم دچار فساد و رانت خواهیم شد.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا