انرژی

تداوم خام فروشی نفت پس از ۱۰۸ سال!

نماینده مردم ایذه، باغملک و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ایران پس از ۱۰۸ سال از کشف نفت هنوز این ماده با ارزش را بصورت خام عرضه می کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  هدایت الله خادمی در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد با محوریت بررسی راهکارهای رونق یافتن معاملات بورس نفت افزود: کشور طی این سال ها نتوانسته نفت را به فرآورده های با ارزش افزوده بالا تبدیل و سپس روی ریل صادرات قرار دهد.

وی اظهارداشت: این در حالیکه گذر ایجاداشتغال، رشد اقتصادی، پویایی تولید، رونق صادرات، ارزآوری، ایجاد ارزش افزوده بالا، خنثی سازی تحریم ها و بسیاری موارد دیگر از مسیر تبدیل نفت خام به انواع فرآورده های ارزشمند می گذرد.

همچنین بخوانید

نماینده مردم ایذه، باغملک و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: کشور باید از وابستگی به اقتصاد تک محصولی نفت رهایی یابد چرا که تک محصولی بودن نقطه ضعف و عامل تحریم‌ های خارجی در این سال ها بوده است.

وی افزود: متاسفانه اقتصاد ایران به سبب تک محصولی بودن تاب آوری کمی در برابر مشکلات اقتصادی دارد.

خادمی در ادامه جلوگیری از خام فروشی نفت را از ضروریات اقتصاد ایران برشمرد و اظهارداشت: لازمه دستیابی به این مهم توسعه واحدهای پالایشگاهی و پترو پالایشی در کشور است.

وی تصریح کرد: اگر جلوی خام فروشی نفت گرفته می شد امروز اقتصاد ایران تک محصولی نبود و آمریکا هم به راحتی قادر نبود کشور را تحریم کند.

نماینده مردم ایذه، باغملک و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت ها بسیار علاقمندندکه تمام اقتصاد مملکت را در سیطره خود داشته باشد و از طرفی راحت ترین کار یعنی خام فروشی را انجام دهد به همین دلیل تاکنون خیلی به دنبال ایجاد ساز و کارهای لازم برای تبدیل نفت خام به محصولات ارزشمند دیگر در کشور نبوده اند.

وی افزود: ایران به همین دلیل پس از ۱۰۸ سال تولید نفت و گاز همچنان خام فروشی می کند و به عنوان یک کشور خام فروش در دنیا شناخته می شود.

خادمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: تنها راه توسعه کشور میدان دادن به بخش خصوصی واقعی و کار آمد است.

وی اذعان داشت: بخش خصوصی موتور محرک رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و از همه مهمتر عاملی برای عبور از تحریم های اقتصادی محسوب می شود.

نماینده مردم ایذه، باغملک و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یادآورشد: هرچه نقش بخش خصوصی در یک کشور پررنگ تر باشد پیشرفت و توسعه هم به مراتب در همان کشور محسوس تر و نمایان تر است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا