بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

حجم بالای کارت بانکی بدون تراکنش در کشور

مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی از وجود حجم بالای کارت بانکی بدون تراکنش در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  نیما امیرشکاری در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: مردم در این زمینه خیلی تقصیر ندارند.

وی اظهارداشت: صدور بخش قابل توجهی از کارت های بانکی در کشور مربوط به خود سیستم بانکی و قسمتی به کارفرماها ربط پیدا می کند.

مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی گفت: برخی از شرکت ها برای مدت زمان محدودی تعدادی نیرو استخدام و آنان را مجبور می کنند برای دریافت حقوق خود بطور حتم باید در فلان بانک حساب داشته باشند.

وی افزود: برای مثال فردی پنج تا شش ماه در شرکتی مشغول به کار می شودو پس از اتمام دوره کاری حساب و کارت مورد صدور بنا به اجبار شرکت بدون تراکنش و استفاده باقی می ماند تا منقضی شود.

امیرشکاری تصریح کرد: متاسفانه چنین رفتارهایی هم در حوزه دستگاه های دولتی و هم در بخش خصوصی کشور اتفاق می افتد.

وی گفت: چنین برخوردهایی شاید در گذشته معنی دار بود چون هنوز سامانه های بین بانکی مانند شتاب، پایا و ساتنا در کشور شکل جدی به خود نگرفته بود تا بتوان به این ابزارها و امکانات اتکا کرد اما امروز تمامی این سامانه ها در سیستم بانکی ایجاد و در حال خدمت رسانی به مردم هستند.

مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی افزود: واقع مطلب اینکه امروز می توان هر حساب بانکی را از افراد گرفت و با یک شماره شبا انتقال وجه زد بنابراین در شرایط کنونی دیگر این رفتارها معنی ندارد که واحد مالی یک بنگاه اقتصادی بخواهد افراد را اجبار کند که برای دریافت حقوق باید از فلان بانک حساب داشته باشد.

وی اظهارداشت: جدا از این افراد برای دریافت تسهیلات بانکی باید بطور حتم در همان بانک حساب داشته باشند که این هم از دیگر دلائل وجود حجم بالای کارت بانکی بدون تراکنش در کشور است.

امیر شکاری بیان داشت: دنیا امروز به این سمت و سو در حال حرکت است که برای جلوگیری از پولشویی، ردیابی بهتر تراکنش ها وسهولت کار خود مشتری شخص دارای یک حساب در نظام بانکی باشد.

وی در ادامه یادآورشد: صدور بی رویه حساب بانکی حجم بالای مانده غیر موثر در نظام بانکی ایجاد می کند یعنی مانده های خردی که متعلق به این حساب ها هستند و در عمل از چرخه اقتصاد خارج می شوند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا