بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی: بانک‌ها ناچارند وارد بانکداری باز شوند / رگ‌تک،‌ هزینه‌های بانک‌ها و فین‌تک‌ها را کاهش می‌دهد

سمینار آموزشی تحول دیجیتال در بانکداری، یکشنبه ۳ شهریور ۹۸،‌ توسط پژوهشکده پولی و بانکی و با مشارکت شرکت سرو رایانه و شرکت سرو حامی پارس در هتل اوین پارسیان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، در این سمینار که میزبان جمعی از مدیران بانکی و کسب‌وکارهای مالی کشور بود، ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در خصوص «تاثیرات عملی تحول دیجیتال در بانکداری» صحبت کرد.

.

تناقض میان چابکی فین‌تک‌ها و قوانین روزافزون

ناصر حکیمی، در ابتدای صحبت‌هایش، روندهای مهم فناوری در ده سال گذشته از جمله ظهور و فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند، فراگیر شدن دسترسی به اینترنت همراه، توسعه برنامه‌های کاربردی گوناگون و ارزان‌قیمت، ظهور فناوری بلاکچین، حرکت به سمت پردازش ابری و بانکداری باز را معرفی کرد و از تاثیر این فناوری‌ها در پیدایش کسب‌وکارهای جدید و حذف نهادها و کسب‌وکارهای واسطه‌ای سخن گفت.

او با اشاره به پیش‌زمینه‌ها و الزاماتی که منجر به تدوین قوانین PSD2‌ در اروپا شد، گفت: «امروزه فین‌تک‌های چابکی شکل گرفته‌اند که قوانین متعدد، برای آنها دست‌وپاگیر است و از طرف دیگر، شاهد پیچیدگی روزافزون قوانین لازم‌الاجرای بانکی هستیم. در نتیجه یک تناقض میان چابکی فین‌تک‌ها و میزان قوانین وجود دارد.»

او با بیان اینکه مجموعه مقررات هر روزه در حال افزایش است،‌ ادامه داد: «در چنین شرایطی، تطبیق با قوانین حتی برای بانک‌ها هم مسئله چالش‌برانگیزی است و این چالش برای فین‌تک‌ها بزرگ‌تر خواهد بود. رگ‌تک‌ها در همین راستا به وجود آمده‌اند.»

.

بانک‌ها برای جا نماندن از رقبا باید وارد عرصه بانکداری باز شوند

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در ادامه به بیان ویژگی‌های مدل سنتی بانکداری پرداخت. بر اساس صحبت‌های او، ارتباط مستقیم بانک‌ها با مشتریان، شبکه‌ای متمرکز با اتصالات حداقلی، بسته‌بندی محصولات و خدمات توسط بانک‌ها و بدون توجه به نیازهای متنوع مشتریان، هزینه نسبتا بالای تراکنش‌ها، و ایجاد زیرساخت‌های گزارش‌دهی توسط هر بانک، ‌از جمله ویژگی‌های نظام بانکی موجود هستند.

حکیمی در ادامه،‌ دسترسی به مشتری و تعامل دو سویه با او در هر زمان و مکان، ایجاد ابزارهای پولی واسط، عدم وابستگی تام به سیستم‌های متمرکز، هزینه رو به کاهش تراکنش‌ها، سفارشی‌سازی محصول و خدمات بر اساس نیازهای متنوع مشتریان، و تشکیل کنسرسیوم‌های بانکی برای پوشش نیازمندی‌های مقرراتی را از جمله ویژگی‌های نظام در حال تحول بانکداری دانست.

او با بیان اینکه بر خلاف تصورها، بانک‌ها هم دغدغه هزینه‌هایشان را دارند، ادامه داد: «امروزه حتی شاهد پیدایش رگ‌تک‌ها هستیم که ضمن کاهش بخشی از هزینه‌های بانک، بخشی از وظیفه بانک در قبال قانون‌گذار را انجام می‌دهند.»

حکیمی در ادامه به ارائه استنتاج‌هایی برای الزام ورود بانک‌ها به بانکداری باز پرداخت. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به فشار فین‌تک‌ها برای دسترسی به اطلاعات API و فشارها برای مشارکت در ابزارهای واسط پولی مبتنی بر بلاکچین گفت: «بانک‌ها مجبور به ارائه API به فین‌تک‌ها خواهند بود و اگر این کار را انجام ندهند، از دیگر رقبا جا خواهند ماند.»

او با بیان اینکه بانکداری باز، رگولاتورها را هم با چالش‌ها و پیچیدگی‌های مهمی رو‌به‌رو می‌کند، گفت: «بانکداری باز اگر رگوله نشود هرج‌ومرج رخ می‌دهد و در این زمینه، تهدید افشای اطلاعات مشتریان یکی از دغدغه‌های مهم است.»

حکیمی در پایان با بیان اینکه در بسیاری از کشورها، در زمینه کریپتوها دغدغه‌های مالیاتی و مبارزه پولشویی وجود دارد، از لزوم قانون‌گذاری و نظارت رگولاتور در این زمینه گفت.

.

راهکارهایی برای چابک‌تر شدن توسعه اپلیکیشن‌ها

ارائه بابک حق‌طلب، مدیرعامل سرو حامی پارس با عنوان «معماری جدید اپلیکیشن‌های مبتنی بر ابر» بخش بعدی این سمینار بود.

حق‌طلب با اشاره به اینکه ارزش ارائه‌شده توسط بانک‌های سنتی، «اعتماد» بوده است، از ناکافی بودن این ارزش برای مشتریان در زمان حاضر گفت.

مدیرعامل سرو حامی پارس ادامه داد: «در بانکداری دیجیتال قصد داریم از تجربه مشتری استفاده کنیم، پس باید محصولی بر اساس تجربه مشتری ارائه بدهیم و این محصول به‌صورت مداوم با تجربه مشتری بهبود پیدا کند.»

حق‌طلب در ادامه به چالش‌های توسعه نرم‌افزار با گذر زمان اشاره کرد. او گفت: «سهولت در تدارک منابع برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، موجب انعطاف و تنوع بیشتر و سنگین‌تر شدن محیط‌های توسعه برنامه شده است. این مسئله باعث پیچیدگی در عملیات زیرساختی می‌شود و در نتیجه، بانک‌ها اگر به فکر این چالش نباشند با کند شدن روند ارائه محصول و از دست دادن زمان، مزیت رقابتی خود را از دست می‌دهند.»

او در ادامه به معرفی DevOps، کانتینر و میکروسرویس‌ها به‌عنوان سه راهکار (Practice) برای چابک‌تر شدن توسعه محصول پرداخت.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا