اقتصاد کلان

راهکار «آدام اسمیتی» «قوامی» برای رسیدن به رشد اقتصادی

نایب رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعریف آدام اسمیت از رشد اقتصادی افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های اقتصادی را راهکار رشد اقتصادی دانست.

به گزارش آرمان اقتصادی، هادی قوامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک هفته دولت گفت: تولید معجزه نظام خلقت است. عوامل تولید شامل نیروی کار، زمین، سرمایه، مدیریت و دانش فنی است. در بین عوامل تولید آن عاملی که توانایی جانشینی ندارد کارآفرینی است پس کارآفرینان نقش مهمی در اقتصاد دارند.

نایب رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با اشاره به نقش مهم کارآفرینان در اقتصاد ایران گفت: کارآفرینان برای افزایش تولید بازار جدید، ماده اولیه جدید پیدا می‌کند. البته بازار کارآفرینان می‌تواند صادراتی هم باشد به طور کلی کارآفرینان سازمان صنعتی جدید ایجاد می‌کنند اما ریسک‌پذیر هم هستند.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی براساس آماری از سال ۱۳۹۵، اظهار کرد: از حدود ۲۴ میلیون نفر جمعیت شاغل در کشور ۸۱۶ هزار نفر کارآفرین داریم البته تعداد آنها از یک میلیون و ۲۳۰ هزار نفر در سال ۱۳۸۴ به ۸۱۶ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ کاهش پیدا کرده است، یعنی به دلیل شرایط نامناسب اجتماعی یک سوم کارآفرینان طی ۱۱ سال در اقتصاد ایران از بین رفته‌اند. این درحالی است که حداقل بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار پول فروش نفت به اقتصاد ایران تزریق شده است.

قوامی با استناد به اقتصاد لیبرال اسمیتی اظهار کرد: آمار اقتصادی ایران از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۷ رشد اقتصادی متوسط را کمتر از پنج درصد اعلام می‌کند. ما همیشه هزینه‌ها را افزایش می‌دهیم و بهره‌وری چندانی نداریم. رشد اقتصادی در تعریف آدام اسمیت حاصل بهره‌وری تقسیم بر هزینه‌های تولید منهای یک است.

نایب رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی ادامه داد: اگر می‌خواهیم رشد اقتصادی و ثبات اقتصادی ایجاد کنیم باید سرعت افزایش بهره‌وری از هزینه را بیشتر کنیم. قوانینی که در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌کنیم یا نظارت‌هایی که انجام می‌دهیم باید هزینه‌ها را کم کند و به بهره‌وری کمک کند. اگر پروژه‌های دولت منتهی به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه نشود رشد اقتصادی افزایش پیدا نمی‌کند.

وی با استناد به مرکز آمار گفت:‌از سال ۱۳۳۵ تاکنون متوسط رشد اقتصادی ما کمتر از پنج درصد بوده است. علت چیست؟ دلیل آن در همین فرمول آدام اسمیت است نوع حرکاتی که ما انجام می‌دهیم لوایح دولت و قوانین مجلس شورای اسلامی هزینه‌ها را افزایش و بهره‌وری را کم می‌کند. در چنین شرایطی حتی اگر هزاران هزار دلار به اقتصاد تزریق کنیم رشد اقتصادی ما افزایش پیدا نخواهد کرد.

قوامی با اشاره به خروج یکپارچه ترامپ از برجام گفت: از زمان خروج ریاست جمهوری آمریکا از این تعهد بین‌المللی تاکنون شرایط فروش صادرات نفت ما محدودتر شده است. به همین دلیل ما روزانه دو میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه نفت به نیروگاه‌های داخلی می‌دهیم. مثلا ۳۵ میلیارد ریال به پالایشگاه‌های داخلی می‌دهیم یا ۳۰ میلیارد لیتر برای داخل کشور مصرف می‌کنیم. اگر هدف بهره‌وری را دنبال کنیم به رشد اقتصادی دست می‌یابیم. اما اگر بهره‌وری افزایش پیدا نکند حتی اگر پنج میلیون بشکه نفت به اقتصاد تزریق کنیم وضعیت ما بهتر نخواهد شد. پس اگر می‌خواهیم مسیر را تغییر دهیم و اصلاحات ساختاری انجام دهیم تمامی عمل ما منتهی به این است که بهره‌وری را افزایش و هزینه‌ها را کم کنیم. در چنین شرایطی به رشد اقتصاد درون‌زا و مداوم می‌رسیم.

وی در پایان به ارائه‌ی بعضی مشکلات حوزه انتخابیه خود اشاره کرد.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا