امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تعداد صندوق‌های حمایتی بخش کشاورزی به ۱۵۰ عدد می‌رسد

مدیرعامل صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری در کشاورزی با بیان اینکه در پایان امسال تعداد این صندوق‌ها به ۱۵۰ عدد می‌رسد، از پیش‌بینی۲۰۰۰ میلیاردتومان اعتبار برای طرح‌های آبیاری در بودجه ۹۸ خبرداد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، عبدالکریم رضوی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی امروز در نشستی خبری به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه بخش کشاورزی، نهادهای توسعه‌ای بهره‌ور هستند که در راستای تحقق توسعه کشاورزی دانش‌بنیان و اجرای زنجیره‌های تولید، پیشرو هستند.

وی اضافه کرد: این صندوق‌ها باعث افزایش ارزش افزوده بخش، بهبود رقابت‌پذیری، ارتقای مستمر نرخ رشد و کیفیت سرمایه‌گذاری، تجهیز و تخصیص منابع مالی و اعتباری داخلی و خارجی می‌شوند.

این مقام مسئول با بیان اینکه از ابتدای تشکیل صندوق‌ها تا پایان سال ۹۶، تعداد ۱۱۰ صندوق در کشور تشکیل شد و در سال ۹۷ با شکل‌گیری ۲۰ صندوق غیردولتی، تعداد آنها به ۱۳۰ صندوق ارتقاء پیدا کرد، افزود: در حال حاضر ۱۴۱ صندوق در کشور فعالیت می‌کنند و پیش‌بینی ما این است که تعداد این صندوق‌ها در پایان سال جاری به ۱۵۰ عدد برسد.

رضوی تصریح کرد: هم‌اکنون ۱۴۱ صندوق غیردولتی با سرمایه اولیه ۱۶۰۷ میلیارد ریال تشکیل شده‌ و سرمایه خود را در حال حاضر به ۱۷ هزار و ۳۹۲ میلیارد ریال افزایش داده‌اند ضمن اینکه تعداد تشکل‌های سهامدار این صندوق‌ها ۷۷۳۷ تشکل و تعداد افراد حقیقی ۱۱۲ هزار نفر هستند.

وی گفت: از نیمه دوم شهریور ۹۶ تا شهریور ۹۷، ۴۷ صندوق استانی و شهرستانی، ۶۶ هزار و ۹۸۲ تن انواع محصولات کشاورزی را به ارزش ۱۸۴۷ میلیارد و ۴۸۹ میلیون ریال صادر کرده‌ که صندوق‌ها حدود ۳۶ درصد ارزش این محصولات را در قالب تسهیلات به صادرکنندگان پرداخت کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی درباره عملکرد تبصره ۳ بند «ب» ماده ۳۱ احکام دائمی توسعه کشور گفت: در سال ۹۷ مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال و در پنج ماهه اول امسال ۵۴۹ میلیارد ریال از این محل به صندوق‌ها اختصاص یافته و بر اساس قانون بودجه سال ۹۸ هم مبلغ ۲۵۶۳ میلیارد ریال باید به عنوان افزایش سرمایه صندوق‌ها لحاظ شود.

رضوی بیان کرد: تسهیلات پرداختی صندوق‌های غیردولتی به جامعه سهامداران از محل منابع مختلف تا پایان سال ۹۷ معادل ۱۰۵ هزار و ۶۴۴ میلیارد ریال و در مجموع ۱۰۸ هزار و ۷۰ میلیارد ریال است.

وی با اشاره به اینکه عاملیت اعتبارات دولتی توسط صندوق‌ها برای نخستین‌بار با فعالیت آبیاری در سال ۸۷ آغاز شد، گفت: در طول این سال‌ها صندوق‌ها علاوه بر عاملیت آبیاری، فعالیت‌های دیگر را در سطح کشور عهده‌دار شدند تا جایی که ظرفیت اجرایی صندوق‌ها درباره اجرای عاملیت، جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است؛ به نحوی که در طول سنوات گذشته در پروژه‌محوری سامانه نوین آبیاری، تا پایان سال ۹۷ مجموعاً ۱۳ هزار و ۴۶۳ میلیارد ریال و تاکنون ۳۹ هزار و ۶۷۲ میلیارد ریال برای ۱۳۷ هزار و ۶۱۵ هکتار از اراضی کشاورزی و باغات از طریق این صندوق‌ها اعتبار اختصاص پیدا کرده است.

این مقام مسئول گفت: همچنین بر اساس قانون بودجه سال ۹۸ پیش‌بینی شده ۲۰۰۰ میلیارد تومان به عنوان تسهیلات برای طرح‌های توسعه آبیاری اختصاص پیدا کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا