بانک و بیمهبیمه

ضرب‌الاجل ۶ماهه برای افراد فاقد پوشش بیمه درمانی

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت از پرداخت هزار میلیارد تومان از معوقات گروه‌های پزشکی خبر داد و گفت: ضرب‌الاجل ۶ ماهه برای پوشش بیمه ای افراد فاقد بیمه درنظر گرفته شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از مهر، طاهر موهبتی در حاشیه مراسم گرامی‌داشت روز  پزشک و روز داروساز در سازمان بیمه سلامت و در جمع خبرنگاران ضمن عذرخواهی بابت تاخیر در پرداخت معوقات طرف‌های قرارداد، افزود: به مناسبت روز پزشک ظرف ۱۰ روز آینده توزیع اعتبار در کشور در بخش‌های دولتی، خصوصی، داروخانه‌ها و غیره خواهیم داشت.

وی در خصوص آیین نامه ارزیابی وسع جهت پوشش بیمه‌ای افراد، گفت: بر اثر بند الف ماده ۷۰ برنامه ششم توسعه مقرر شده است تا آحاد جامعه ایرانیان تحت پوشش بیمه سلامت به طور اجباری قرار گیرند. باید تمام کسانی که فاقد پوشش بیمه‌ای هستند اعم از افراد نیازمند، روستاها، شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و غیره نسبت به بیمه شدن خود اقدام کنند.

موهبتی ادامه داد: برخورداری از یارانه دولت در بخش بیمه سلامت طبق آیین نامه ارزیابی وسع که هفته گذشته به تصویب دولت رسید، صورت  می‌گیرد. این آیین نامه در حال حاضر در آستانه‌ ابلاغ قرار دارد. پس از ابلاغ آیین نامه سازمان بیمه سلامت ظرف مدت ۴۵ روز تا دو ماه مهلت دارد فرایندهای لازم جهت اجرای این آیین نامه را انجام دهد.

وی افزود: دهک‌های درآمدی  ۱و ۲ و ۳ و یا به عبارتی افرادی که تا ۴۰ درصد حداقل حقوق مصوب شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را دریافت می‌کنند، باید ارزیابی وسع شده تا برای استحقاق دریافت بیمه سلامت رایگان ارزیابی شوند. بر همین اساس کسانی که در این سه دهک درآمدی قرار دارند حق بیمه شان به طور صد در صدی توسط دولت پرداخت خواهد شد.

وی در ادامه افزود: گروه دومی که برای ارزیابی وسع‌شان اقداماتی صورت می‌گیرد، افرادی هستند که ۴۰ درصد حداقل حقوق را دریافت می‌کنند و در دهک درآمدی ۴ قرار دارند. ۵۰ درصد حق بیمه این دهک را نیز دولت پرداخت می‌کند. اما افرادی که حقوقشان بالاتر از حداقل حقوق مصوب است صد در صد سرانه حق بیمه خود را خودشان پرداخت می‌کنند.

وی افزود: ارزیابی وسع از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت می‌گیرد و این افراد فرصت دارند که پس از استعلام سازمان بیمه سلامت ظرف مدت یک ماه اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار دهند. همچنین افرادی که فاقد پوشش بیمه‌ای هستند باید ظرف مدت شش ماه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و برای قرار گرفتن تحت پوشش بیمه سلامت اقدام کنند.

موهبتی ادامه داد:‌ در حال حاضر حق بیمه برای هر نفر معادل ۴۸ هزار و ۴۰۰ تومان است که در سال این مبلغ معادل ۵۸۰ هزار تومان خواهد شد. خوشبختانه در پیش بینی‌هایی که داشته‌ایم مقرر شده است تا افراد بتوانند حق بیمه خود را اقساطی پرداخت کنند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در خصوص طرح بیمه اجباری برای ایرانیان، گفت: این طرح در راستای اهداف اصلی بیمه قرار دارد تا دیگر فشاری برای پرداخت هزینه‌ها بر عهده دولت نباشد و تمام افراد حتی به میزان حداقلی نسبت به پرداخت حق بیمه اقدام کنند.

وی افزود:‌ از مردم خواهش می‌کنم در این مهلت مقرر نسبت به دریافت پوشش بیمه‌ای اقدام کنند؛ چرا که پس از موعد مقرر شش ماه دیگر تسهیلاتی مانند اقساطی کردن پرداخت حق بیمه و یارانه‌های بیمه سلامت وجود نخواهد داشت؛ مگر این که نوزادی تازه به دنیا آمده باشد و یا زن و شوهری تازه ازدواج کرده و از پوشش بیمه‌ای خانواده‌های خود خارج شده باشند.

موهبتی گفت: طبق برآورد سازمان بیمه سلامت حدود ۶.۵ تا ۷ میلیون نفر در کشور فاقد پوشش بیمه‌ای هستند. البته آماری که مرکز آمار ارائه می‌دهد از این عدد بیشتر است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا