امور زیربناییتعاون و اشتغال

پرداخت ۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات صندوق کارآفرینی امید

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید از پرداخت بیش از ۶۸۰ هزار فقره تسهیلات اشتغال با اعتبار ۸۰ هزار میلیارد ریال از ابتدای دولت یازدهم تاکنون خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از صندوق کارآفرینی امید، اصغر نورالله‌زاده در تشریح عملکرد این صندوق در دولت یازدهم و دوازدهم به مناسبت هفته دولت،  اظهار داشت: با توجه به قانون حمایت از اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، دولت رونق، توسعه و اشتغال روستاها را هدف‌گذاری کرد و طرح اشتغال روستایی و عشایری از برنامه‌های اولویت‌دار قرار داد که از بهمن ۱۳۹۶ با هدف ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری شروع شد.

وی افزود: تمام اعتبار ابلاغی صندوق کارآفرینی امید در قانون حمایت از توسعه اشتغال پایدار ۲۶ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال بود که از این مبلغ اعتبار مرحله اول و دوم ۱۰ هزار میلیارد ریال و مرحله سوم و چهارم ۱۶ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به افزایش سهم صندوق در مرحله سوم و چهارم پرداخت این تسهیلات، گفت: با وجود تاخیر ابتدایی در سپرده گذاری صندوق توسعه ملی نزد صندوق کارآفرینی امید نسبت به بانک‌های دیگر صندوق رتبه قابل قبولی را در بین موسسات عامل به خود اختصاص داد و در نتیجه سه صندوق در مراحل بعد افزایش یافت.

نورالله زاده افزود: از کل اعتبار ابلاغی تعداد ۲۸ هزار و ۹۱۷ طرح به ارزش ۱۷هزار و ۴۸۸ میلیارد ریال پس از بررسی‌های لازم مصوب و تعداد ۲۷ هزار و ۹۴۹ طرح به ارزش ۱۵ هزار و ۶۳۵ میلیارد ریال در مرحله انعقاد قرارداد است.

وی همچنین از پرداخت ۱۵ هزار و ۳۳ میلیارد ریال تسهیلات به ۲۷هزار و ۶۸۳ طرح خبر داد و بیان کرد: با توجه به عملکرد مثبت صندوق در مرحله سوم و چهارم پرداخت تسهیلات، ۱۰ درصد از سهم بانک کشاورزی کاسته و ۷ درصد آن به صندوق کارآفرینی امید، ۲ درصد به بانک توسعه تعاون و یک درصد به پست بانک تعلق گرفت.

این مقام مسئول با اشاره به افتتاح ۷۸۱ طرح و کلنگ‌زنی ۱۷ طرح با اعتبار ۲ هزار و ۴۴۱ میلیارد ریال همزمان با هفته دولت اظهار داشت: کل سرمایه گذاری صورت گرفته در این طرح ها چهار هزار و ۴۳۴ میلیارد ریال است و موجب ایجاد سه هزار و ۱۷۳ فرصت شغلی می‌شود.

وی درخصوص پراکندگی پرداخت این تسهیلات در بخش های مختلف گفت: این طرح‌ها به صورت عمده در مناطق روستایی و عشایری هستند و ۶۵ درصد آنها در حوزه کشاورزی، ۳۷ درصد در بخش صنعت، چهار درصد در فناوری اطلاعات و نزدیک به ۱۰ درصد از طرح‌ها در حوزه بوم گردی، گردشگری و صنایع دستی است.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید به پرداخت ۲ هزار و ۳۴ میلیارد ریال تسهیلات برای ایجاد اقامتگاه‌های گردشگری و بوم گردی اشاره کرد و گفت: یکی از اولویت‌های اصلی ما در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی، طرح های گردشگری و بوم‌گردی است که جدا از اشتغالزایی بالایی در توسعه محلی و درآمدزایی برای خانوار و محیط مناطق گردشگری اهمیت بسزایی دارد.

نورالله زاده اظهارداشت: گردشگران علاوه بر خوراکی‌های محلی از محصولات و صنایع دستی روستائیان را خریداری می‌کنند و از این جهت به اقتصاد خانوار و درآمدزایی و اشتغالزایی در این مناطق کمک می‌کنند.
مدیرعامل صندوق افزود: هیچ روستای گردشگری یا طرح بوم‌گردی در کشور نیست که صندوق کارآفرینی امید آن را مورد حمایت مالی قرار نداده باشد.

وی درباره پرداخت تسهیلات قانون حمایت از توسعه اشتغال پایدار، گفت: تعداد ۹ هزار و ۷۵۶ طرح از مجموع طرح‌های پرداختی به اعتبار سه هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال با نرخ کارمزد چهار درصد در مناطق مرزی پرداخت شده است.

نورالله زاده افزود: ۳۵ درصد طرح‌های افتتاحی در هفته دولت در مناطق مرزی و ۶۵ درصد در مناطق غیر مرزی هستند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا