امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

صادرات دام فعلاً آزاد نمی‌شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه فعلاً در وضعیتی نیستیم که صادرات دام آزاد شود، گفت: وزارت جهاد کشاورزی با تعیین قیمت ۱۲۵۰ تومان برای سبوس مخالف است و این نرخ منطقی نیست.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، مرتضی رضایی صبح امروز سه‌شنبه (۵ شهریور ماه) در همایش ملی «کشاورزی و رونق تولید» که در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه گفته می‌شود دامداران از عوامل اختلال در بازار گوشت هستند و دام‌های خود را به بازار عرضه نمی‌کنند، اظهار داشت: این مسئله واقعیت ندارد چون اگر دامداران دام‌هایشان را به بازار عرضه نمی‌کردند، بنابراین این دام‌هایی که کشتار و به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود، از کجا می‌آید؟ هر تولیدکننده‌ای برنامه‌ریزی‌های اقتصادی خود را دارد و در این زمینه تصمیم می‌گیرد که دام خود را چه زمانی وارد بازار کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: هیچ محدودیتی در زمینه عرضه دام به بازار وجود ندارد.

رضایی در پاسخ به پرسش دیگر مهر مبنی بر اینکه دامداران خواستار صادرات دام‌های انباشت شده از کشور هستند، گفت: اگر میزان دام به حد اشباع برسد و روی دست تولیدکننده بماند؛ به گونه‌ای که آنها ضرر کنند، صادرات به منظور تنظیم بازار، آزاد می‌شود اما در حال حاضر در این نقطه قرار نداریم.

وی درباره اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده در صورت عدم تزریق مرغ کافی به بازار از سوی وزارت جهاد کشاورزی، اقدام به واردات این کالا می‌کند، گفت: در مرداد ماه بیش از ۱۲۴ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در کشور انجام شده که نسبت به مرداد سال گذشته، حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیون قطعه افزایش داشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: کمبود زمانی عنوان می‌شود که مشتری به مغازه مراجعه کند اما هیچ‌ کالایی در آنجا وجود نداشته باشد بنابراین هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.

رضایی درباره عرضه مستقیم گوشت به بازار توسط تولیدکنندگان نیز توضیح داد: در این زمینه با حضور اتحادیه دامداران، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سازمان میادین و تولیدکنندگان جلساتی را برگزار کردیم؛ این آمادگی وجود دارد اما هنوز عرضه آغاز نشده است.

رضایی با اشاره به اینکه قیمت گوشت گوساله در بازار با کاهش مواجه بوده است، گفت: در این زمینه با دپو مواجه هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم قیمت طی روزهای آینده نیز روند کاهشی داشته باشد.

معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی درباره تعیین قیمت ۱۲۵۰ تومان برای سبوس از سوی ستاد تنظیم بازار تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی این رقم را قبول ندارد، ما نامه‌نگاری‌هایی در این زمینه انجام داده‌ایم و یکی از دغدغه‌های وزیر جهاد کشاورزی در حال حاضر همین مسئله است.

وی افزود: زمانی که قیمت جو کیلویی ۱۳۵۰ تومان است، به هیچ عنوان منطقی نیست که قیمت سبوس ۱۲۵۰ تومان باشد و در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد که نرخ سبوس ۹۰ درصد دانه جو و غلات باشد؛ این باعث می‌شود دامداران سبوس را از جیره غذایی دام‌هایشان حذف کنند که به نفع تولید نیست.

رضایی درباره افزایش قیمت گوشت گوسفندی نیز توضیح داد: کمبودی در تولید این نوع گوشت وجود ندارد اما تقاضا در ایام حج و محرم برای گوسفند افزایش می‌یابد و تا قبل از این ایام، آرامشی نسبی در بازار ایجاد شده بود و پیش‌بینی می‌کنیم بعد از این ایام مجدداً روند کاهشی داشته باشیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا