بورسفرابورس

رشد متغیرهای معاملاتی بازارهای فرابورسی

در نخستین هفته آخرین ماه تابستانی که منتهی به هشتم شهریور ۹۸ بود، بازده شاخص کل فرابورس ایران از ابتدای سال جاری به ۶۴ درصد و ارزش بازار این رکن بازار سرمایه ضمن ثبت رشد هفتگی ۱.۸درصد به بیش از رقم ۳ میلیون و ۷۶۳ هزار میلیارد ریال رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از فرابورس ایران، شاخص کل فرابورس ایران که از سوم شهریور ماه شاهد روندی مثبت بود در روز پایانی این هفته در ارتفاع ۳ هزار و ۷۱۰ واحدی ایستاد و بازدهی ۴ درصدی را طی این هفته کاری به ثبت رساند.

در هفته منتهی به هشتم شه ریور، حجم کل معاملات در تمامی بازارهای فرابورس به ۱۱ هزار و ۴۲۲ میلیون ورقه رسید که ارزش این حجم از معاملات که طی ۱۵۰۰ نوبت معاملاتی حاصل شد رقم ۶۷ هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال بود؛ طی این دوره زمانی متغیر حجم معاملاتی با رشد ۴۰ درصدی و ارزش معاملات نیز با رشد ۵۶ درصدی همراه شد.

در این میان، بازار اول فرابورس شاهد دادوستد ۹۳۵ میلیون سهم به ارزش ۵ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال بود و بازار دوم از معامله ۴ هزار و ۴۷۳ میلیون سهم به ارزش ۲۲ هزار و ۴۴۹ میلیارد ریال میزبانی کرد که متغیرهای حجم و ارزش معاملات در بازار دوم نسبت به هفته پیش از آن به‌ترتیب ۷۸ و ۷۵ درصد افزایش یافت.

همچنین، در بازار پایه در طول این یک هفته کاری، ۵ هزار و ۸۰۱ میلیون سهم به ارزش ۲۴ هزار و ۴۸۴ میلیارد ریال میان معامله‌گران دست‌به‌دست شد تا رشد ۱۹ درصدی حجم و افزایش ۶۱ درصدی ارزش معاملات در مجموع سه تابلو معاملاتی این بازار شامل الف، ب و ج را نسبت به هفته گذشته رقم بزند.

از طرف دیگر، در بازار ابزار‌های نوین مالی نیز در هفته‌ای که سپری شد ۲۰۲ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۴ هزار و ۷۱۱ میلیارد ریال خرید و فروش شد که نشان از رشد ۲۸ درصدی ارزش و ۱۲ درصدی حجم معاملات این بازار نسبت به هفته گذشته دارد.

با نگاهی به دادوستدهای انجام‌شده در صنایع فرابورسی می‌توان نتیجه گرفت که بانک‌ها و موسسات اعتباری، محصولات شیمیایی و گروه فلزات اساسی هرکدام با در اختیار گرفتن ۸.۲، ۸ و ۷.۹ درصد از ارزش کل معاملات خُرد بازار سهام در رقم ۴۶ هزار و ۳۸۶ میلیارد ریال (یعنی مجموع معاملات در بازارهای اول، دوم، پایه و  SME) در جایگاه اول، دوم و سوم این صنایع با بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند و گروه‌های انبوه‌سازی، املاک و مستغلات با تصاحب ۷ درصد، سرمایه‌گذاری‌ها ۶ درصد، مواد و محصولات دارویی‌ و هتل و رستوران نیز هر کدام ۵ درصد در رتبه‌های بعدی ایستادند.

در این میان از جمله مهم‌ترین اتفاقات هفته اخیر می‌توان به اعلام قوانین اصلاحی بازار پایه نیز اشاره کرد که پیش از این در بهمن ماه سال گذشته به تصویب رسیده بود و پس از رایزنی با برخی فعالان بازار سرمایه و تائید وجوهات شرعی آن توسط کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، اصلاحاتی در آن ایجاد و برای اجرا سرانجام در هفته اخیر ابلاغ شد.

از سوی دیگر، فرابورس ایران، در هفته جاری میزبان هفتمین دوره آموزشی ویژه اعضای فدراسیون بورس‌های اروپایی- آسیایی (FEAS) تحت عنوان آنسایت ترینینگ است که این مهم با هدف انتقال دانش میان بورس‌ها و نهادهای مالی منطقه و آشنایی کارکنان بورس‌ها با دستاوردهای نهادهای متناظر خود برپا شد.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا