امور زیربناییراه و ساختمان

بندر آستارا کانون تجارت دریایی در منطقه می‌شود/ سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومان برای تکمیل چهار فاز توسعه این بندر

مدیر ارشد اجرایی شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه اظهار داشت: با توجه به نزدیکی بندر آستارا به بنادر باکو، روسیه، آستاراخان و … این بندر توانایی جذب غلات در منطقه و توزیع آن را دارد و بندر آستارا را می‌توانیم با افزایش سرمایه‌گذاری به کانون و هاب تجارت منطقه تبدیل کنیم.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،، در سال ۸۷ سازمان بنادر و دریانوردی طی مناقصه‌ای با حضور ۱۳ شرکت ایرانی فعال در زمینه راهبری بنادر برای توسعه و تجهیز بلندمدت بندر آستارا پروسه واگذاری این بندر را انجام داد که با سپری شدن تشریفات و مراحل اداری و قانونی، شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه حائز امتیازات مورد نیاز شد و در قالب قراردادی با اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان اجرای طرح توسعه و تجهیز و راهبری بندر تجاری آستارا را بر عهده گرفت.

شرکت کاوه که سابقه فعالیت رسمی آن در بنادر کشور به سال ۴۰ برمی‌گردد از سال ۸۷ کار در بندر آستارا را آغاز کرد و با ایجاد زیرساخت‌ها و روساخت‌ها فاز اول توسعه بندر تجاری آستارا در سال ۹۱ را به بهره‌برداری رساند.

علیرضا چشم جهان، مدیر ارشد اجرایی شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه  در حاشیه بازدید از بندر آستارا و در جمع خبرنگاران با اشاره به مشخصات فنی این بندر اظهار داشت: وسعت بندر آستارا بالغ بر ۵۵ هکتار است که با تکمیل تمامی فازهای پیش بینی شده برای توسعه و پذیرش و تخلیه و بارگیری کشتی‌ها همچنین نگهداری و توزیع انواع کالاهای عمومی، فله، کانیتنری ، غلات و فرآورده‌های نفتی به ظرفیت ۳.۵ میلیون تن در سال می‌رسد.

وی افزود: در حال حاضر بندر آستارا با داشتن ۲۰۵ متر اسکله فعال و ۷۵ متر اسکله دیگر که در حال ساخت است با استفاده از انواع تجهیزات بندری سبک و سنگین، ظرفیت انجام عملیات بندری و خدمات رسانی به یک میلیون تن کالا در سال را دارد که با اجرای سایر فازها این ظرفیت به ۳.۵ میلیون تن در سال خواهد رسید.

چشم جهان با بیان اینکه بندر آستارا از موقعیت جغرافیایی ممتازی برای ورود و ترانزیت انواع غلات از کشورهای حاشیه دریای خزر به ویژه روسیه برخوردار است اظهار داشت: به اتکای چنین جایگاهی، احداث پایانه غلات دریای خزر با وسعت بالغ بر ۱۰ هکتار و با بهره‌مندی از ۱۲۰ هزار تن سیلو که در چهار فاز ۳۰ هزار تنی به اجرا می‌رسد و همچنین با بهره‌مندی از تجهیزات تخلیه کشتی‌های حامل غلات در حال فعالیت است که فاز اول آن با بیش از ۱۸ میلیون یورو سرمایه‌گذاری تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تاکید کرد: برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در طرح جامع پایانه غلات بندر آستارا، احداث یک کارخانه آرد هم پیش بینی شده است.

مدیر ارشد اجرایی شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه با بیان اینکه در حال حاضر بندر آستارا از چهار باب انبار سرپوشیده به وسعت ۱۰ هزار متر مربع برخوردار است یک انبار هانگار پنج هزار متری در حال ساخت است که از این امکانات برای پذیرش و نگهداری کالا و ارائه خدمات لجستیکی استفاده می‌شود.

وی از خرید یک دستگاه برج مکنده غلات برای تسریع در تخلیه کشتی‌های ورودی خبر داد و گفت: این برج مکنده غلامت توان تخلیه ۳۰۰ تن در ساعت را دارد و ارزش آن یک  و نیم میلیون یورو است. با تکمیل فاز اول پروژه پایانه غلات آستارا، دومین برج مکنده غلامت هم به تجهیزات این بندر اضافه می‌شود.

چشم ‌جهان با اشاره به خرید سایر تجهیزات بندری گفت: برای رفع دغدغه‌های مربوط به پهلودهی و جداسازی کشتی‌های ورودی و خروجی در بندر آستارا یک فروند یدک‌کش از هلند خریداری شد همچنین یک فروند لایروب هاپرساکشن با ظرفیت ۲۰۰ متر مکعب هم سال ۹۶ وارد بندر آستارا کردیم. برای این دو واحد شناور یدک‌کش و لایروب ۱۲ میلیون یورو سرمایه‌گذاری صورت گرفت که یک گام اساسی در جهت شکوفایی این بندر و در جهت تبدیل آن به یک نکته کانونی برای ایفای نقش فعال و موثر در مبادلات تجاری حوزه تجاری حزر و کریدورهای بین المللی جاده ابریشم و کریدور شمال – جنوب تلقی می‌شود.

وی تاکید کرد: برای اولین بار است که در ایران یک بخش خصوصی راسا برای تامین لایروب و یدک کش در یک بندر ایرانی سرمایه‌گذاری می‌کند.

مدیر ارشد اجرایی شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه با بیان اینکه از ابتدای فعالیت شرکت کاوه در این بندر تاکنون بیش از چهار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بندر آستارا انجام شده است گفت: تاکنون توانسته‌ایم برای ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم و برای ۴۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: از سال ۹۲ تا به امروز بیش از یک ملیون تن کالا از بندر آستارا از ۶۳۰ فروند کشتی تخلیه و بارگیری شده که ۶۰ درصد این میزان در حوزه واردات و ترانزیت و ۴۰ درصد آن در بخش صادرات بوده است. سهم ۴۰ درصدی صادرات در بندر آستارا جایگاه قابل توجهی برای این بندر در قیاس با سایر بنادر ایرانی حوزه دریای خزر ایجاد کرده است.

وی همچنین با اشاره به اتصال بندر آستارا به شبکه ریلی تاکید کرد: اتصال بندر آستارا به شبکه ریلی و همچنین راه‌آهن جمهوری آذربایجان از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند نقش و جایگاه این بندر را به عنوان یک نقطه کانونی در شمال غرب ایران از سایر بنادر شمالی کشورمان متمایز کند و آن را به معبر جدیدی برای دو کریدور مهم جاده ابریشم و شمال – جنوب تبدیل سازد.

چشم جهان با بیان اینکه در سال‌های اول ورود به این بندر با موج‌شکن‌های قدیمی مواجه بودیم که نسبت به جمع‌آوری آن اقدام کردیم و در فاز اول ۱۳۵ متر اسکله ساخته شد که در حال حاضر با احتساب ساخت اسکله در سال‌های گذشته امروز طول اسکله فعال در این بندر به ۲۸۰ متر می‌رسد. همچنین عمق آب‌خور بندر آستارا در صورت تکمیل لایروبی به شش متر می‌رسد که توان پهلودهی به انواع کشتی‌ها با حجم متناسب را دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به نزدیکی بندر آستارا به بنادر باکو، روسیه، آستاراخان و … این بندر توانایی جذب غلات در منطقه و توزیع آن را دارد و بندر آستارا را می‌توانیم با افزایش سرمایه‌گذاری به کانون و هاب تجارت منطقه تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: بندر آستارا می‌تواند مسیر واردات کالا و صادرات آن به مناطقی از جمله کردستان عراق باشد.

چشم جهان با تاکید بر اینکه بر این باور هستیم بندر آستارا در کنار جایگاه ملی و منطقه‌ای می‌تواند نقش موثر و فعال بین المللی داشته باشد و در حال حاضر با وجود اینکه جوان‌ترین بندر شمالی محسوب می‌شود اما جزو چهار بندر برتر خزر است.

مدیر ارشد اجرایی شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه با تاکید بر اینکه اتصال آستارا به شبکه ریلی بین المللی را یک تهدید نمی‌دانیم، گفت: می‌توانیم با اتصال بندر آستارا به شبکه ریلی مسیر انتقال کالا به اروپا باشیم و به طور قطع سرمایه‌گذاری در این بخش توسعه خواهد یافت. حمل و نقل دریایی مناسب حمل کالاهای حجیم است که می‌توانیم با نرخ رقابتی در کنار شبکه ریلی ماموریت خود را انجام دهیم.

چشم جهان تاکید کرد: تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این بخش انجام شده و برای تکمیل فازهای دیگر باید ۴۰۰ میلیارد تومان دیگر سرمایه‌گذاری شود پیش بینی می‌کنیم در صورت عدم تغییر ارزش پول کشور تا اتمام چهار فاز توسعه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این بندر انجام شود.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا