بین الملل

ترامپ برای آرام کردن بازارها دروغ گفته است

دستیاران کاخ سفید اعتراف کردند که وقتی ترامپ هفته گذشته گفت مقامات تجاری چین برای مذاکره با او تماس گرفته‌اند، در واقع برای آرام کردن بازارها دروغ گفته است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، برخی منابع امریکایی از جمله سی ان بی سی و فارین پالسی خبر دادند: دستیاران کاخ سفید اعتراف کردند که وقتی رییس‌جمهور آمریکا هفته گذشته در اجلاس جی ۷ به رهبران جهان گفت که چین برای توافق تجاری مشتاق است و حتی برخی مقامات تجاری این کشور با کاخ سفید تماس گرفته‌اند، دروغ گفته است. او این کار را تنها برای ایجاد خوش‌بینی در بازارها انجام داده است.

ترامپ در اجلاس جی۷ گفته بود: مقامات ارشد تجاری چین دیشب تماس گرفتند و گفتند ما خواهان بازگشت به میز مذاکره هستیم. بنابر این ما به میز مذاکره باز خواهیم گشت و من فکر می‌کنم این بار آنها می‌خواهند کاری انجام دهند. آنها به شدت از جنگ تجاری آسیب دیده‌اند اما متوجه شده‌اند که راه درست انجام این کار این است و من احترام زیادی برای این تصمیم قائلم. این یک تحول بزرگ برای جهان است و ما توافق بزرگی خواهیم داشت. 

در همان زمان پس از این که وزارت خارجه چین اعلام کرد هیچ اطلاعی از آنچه ترامپ می‌گوید ندارد، این برداشت به وجود آمد که او این تماس‌ها را جعل کرده است تا بازار وحشت‌زده را آرام کند. در نهایت سی‌ان‌ان پنج‌شنبه شب گزارش داد که واقعا تماسی در کار نبوده است. 

هرچند ترامپ و وزیر خزانه‌داری آمریکا، استیون منوچین، تاکید دارند که ارتباطاتی برقرار شده است، اما دستیاران کاخ سفید می‌گویند تماس‌های تلفنی‌ای که ترامپ مدعی آنها شده است، به شکلی که او گفته اتفاق نیافتاده‌اند. 

درعوض ۲ مقام ارشد کاخ سفید گفتند که ترامپ به دنبال ایجاد خوش‌بینی برای تقویت بازارها بوده و اظهارات معاون نخست‌وزیر چین را با تماس مستقیم با چینی‌ها ترکیب کرده است. 

افشاگری دستیاران ترامپ درباره اظهارات دروغ او، خیال چینی‌ها را آسوده خواهد کرد. آنها در برابر ادعاهای ترامپ در مورد تماس‌های تلفنی مبهوت شده بودند. گنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفته بود: در مورد تماس تلفنی هیچ اطلاعی نداریم. می‌توانم با شفافیت به شما بگویم که من در این مورد هیچ چیزی نشنیده‌ام.

طبق گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ بیش از پیش در مورد این هشیار است که برای جلب توجه رای‌دهندگان در انتخابات ۲۰۲۰، کار زیادی انجام نداده است و نتوانسته بسیاری از وعده‌های انتخاباتی ۲۰۱۶ خود را عملی کند. جنگ تجاری با چین، دیوار مرزی با مکزیک، تغییر قانون بیمه درمانی اوباما، هنوز مسائلی حل‌نشده‌ هستند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا