انرژی

تمایل نیروگاه‌ها برای عرضه برق در بورس انرژی

از آنجاکه نیروگاه‌ها مطالباتی از دولت دارند، بسیاری از نیروگاه‌ها تمایل دارند برق تولیدی خود را از طریق بورس انرژی بفروشند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، چندی پیش دستورالعمل مقررات ترانزیت انرژی الکتریکی در شبکه برق کشور توسط وزیر نیرو ابلاغ و سازوکارهای حضور مصرف‌کنندگان در بورس انرژی فراهم شد.

با ابلاغ برنامه ششم توسعه کشور، در بند ب ماده ۴۴ این قانون بر استفاده از  سازوکارهای بورس انرژی ایران برای تعیین قیمت برق تاکید شده بود و مصوبه هیات وزیران نیز به شورای اقتصاد اختیار داده بود نرخ ترانزیت را مشخص کنند.

همچنین بخوانید

این طور که  مسئولان می‌گویند به منظور اجرایی کردن بهتر این قانون و کاهش نقش دولت در زمینه قیمت‌گذاری کالای برق سازوکار جدیدی برای آن تعیین شد و قیمت ترانزیت برق از نیروگاه‌ها به خریداران تقریباً ۱۵ تومان به ازای هر کیلووات ساعت مشخص شد و دستورالعمل اجرایی آن توسط وزیر نیرو با فراگیری بیشتر ابلاغ شد؛ بطوریکه دستورالعمل جدید شامل تمامی مصرف‌کنندگان برق اعم از مشترکین قدرت قراردادی بیشتر و کمتر از پنج مگاوات و مشترکان صنعتی و غیر صنعتی است.

این روزها تمایل نیروگاه‌ها برای عرضه برق تولیدی خود در بورس انرژی بیشتر شده چراکه مطالبات نیروگاه‌ها در مقاطع مختلف از دولت رشد می‌کند این در حالی است که اگر برق تولیدی از طریق بورس انرژی عرضه شود برای پرداخت مطالبات تضامینی وجود دارد.

در بازدیدی که خبرنگاران بازار سرمایه از نیروگاه پره سر گیلان داشتند، غلامرضا امیریان – مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر – با بیان اینکه این نیروگاه با ساختار ساخت، بهره‌برداری و واگذاری BOT با ظرفیت ۹۶۸ مگاوات در شرایط جدا و متشکل از دو بلوک در ۱۸ کیلومتری رضوانشهر قرار گرفته است، گفت: این نیروگاه در راستای افزایش بهره وری و کاهش مصرف سوخت با استفاده از فناوری داخل در قالب سیکل ترکیبی احداث شده است.

وی افزود: این نیروگاه با استفاده از توانمندی متخصصان و کارخانجات گروه مپنا ساخته شده که سهم بخش ساخت داخل بیش از ۹۳ درصد است و طی چهار سال گذشته توانسته پنج میلیارد کیلووات ساعت برق تولید و به شبکه ارسال کند؛ در واقع راندمان این نیروگاه در حال حاضر ۵۰ درصد است که عدد بسیار قابل توجهی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نیروگاه پره سر دارای چهار واحد گازی با توربین V۹۴.۲ و ظرفیت ۱۶۲ مگاوات و دو واحد بخار با توربین E و ژنراتور پارس ژنراتور ۲۵۰ مگاولت آمپر با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات است،‌ گفت: این نیروگاه به دلیل ساختگاه مطلوب و نزدیکی به دریا راندمان خوبی دارد و برای خنک شدن نیروگاه از آب دریا استفاده می‌کنیم.

امیریان درخصوص ارتباط با شرکت هایی همانند زیمنس بعد از اعمال تحریم ها گفت: ساخت این نیروگاه زمانی آغاز شد که وابستگی به زیمنس نداشتیم؛ بنابراین انتقال فناوری برای ساخت چنین نیروگاهی از سال ۱۳۸۹ آغاز شده بود. کلاس توربین‌های نیروگاه پره‌سر از نوع E است، بنابراین با هدف استفاده آب برای واحدهای بخار، سه حلقه چاه حفاری شد. علت اینکه از آب دریا برای خنک کردن توربین‌ها استفاده نمی‌شود میزان زیاد ناخالصی آب است که سبب افزایش هزینه تصفیه آب می شود و از طرفی به لحاظ زیست محیطی نمی‌توان آبی را که دمای آن بیش از سه درجه اختلاف با دمای آب دریا دارد، مجددا به دریا بازگرداند.

مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر گفت: در راستای رعایت تمام موارد زیست محیطی در یک استان سرسبز، هر سه ماه یک بار با سازمان‌های ذی ربط ارتباط گرفته و بررسی های لازم انجام می شود. این نیروگاه بر اساس نیاز مصرف کننده‌ها و قراردادی که به مدت ۲۰ سال بصورت خرید تضمینی با وزارت نیرو امضا کرده، اقدام به تولید برق می‌کند. نقش مپنا در این قرارداد تولید برق است که با تحویل سوخت و تبدیل به برق بدون دخالت در محل و چگونگی مصرف، تحویل پست برق می شود.

امیریان افزود:‌ با توجه به وضعیت مناسب تولید برق نیروگاه‌های برق‌آبی در شش ماه نخست سال جاری، درخواست‌ها از نیروگاه‌های سیکل ترکیبی ۱۰ درصد کاهش داشته است. سالانه ۷۰۰ مگاوات ساعت از نیروگاه پره‌سر درخواست برق وجود داشت که نیمه نخست سال جاری به ۶۰۰ مگاوات ساعت تقلیل پیدا کرد.تابستان سال گذشته طی ۲۴ ساعت بالغ بر ۱۷ هزار مگاوات برق تولید می شد.

وی با توجه به ظرفیت تولید برق نیروگاه پره سر از حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ مگاوات ظرفیت مازاد تولید برق خبر داد و گفت: این روزها بحث ماینرها و تولیدکنندگان رمزارزها بسیار مطرح می شود که می توان این حجم مازاد را به مشتریان متقاضی تأسیس مزارع ماینر فروخت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا