بورسبورس اوراق

تلاطم شاخص کل در پایان معاملات امروز/ افت ۳هزار واحدی نماگر بورس

روز سوم از معاملات هفتگی بازار سهام در حالی رقم خورد، که به عقیده کارشناسان شاخص کل تحت تاثیر عوامل مختلفی چون، ابهام درآینده وضعیت سیاسی و کاهش تعهدات برجامی از یک طرف و ترس سهامداران از طرف دیگر با افت محسوسی همراه بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شروع امیدوارکننده معاملات بازار سهام یک ساعت بیشتر دوام نیاورد. تاجایی که شاخص کل به رغم رشد در ساعات اولیه، با افت محسوسی مواجه شد. از طرفی فضای مثبتی که تا انتهای معاملات روزگذشته در این بازار جاری بود، این انتظار را به وجود آورد که روند روبه رشد پیشین ادامه داشته باشد. در این میان، بازگشایی آرام معاملات بازارهای جهانی با افزایش قیمت فلزات هم بی‌تاثیر نبود. اما زمان زیادی نگذشت که بازار به اصطلاح برگشت و قیمت‌ عموم سهم‌ها در چرخشی جالب، از منطقه مثبت به محدوده منفی سرازیر شد.

همچنین فعالان بازار سرمایه عوامل مختلفی چون ترس از کاهش مضاعف تعهدات برجامی ایران در روز پنجشنبه، تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها و تمایل بازار برای ذخیره سودهای کسب شده در این چند روز را، از مهم‌ترین عوامل این اتفاق قلمداد کردند. این در حالی است که اخبار و سیگنال‌های دریافتی از فضای سیاسی به طور عمده از مذاکرات طرفین برای حفظ برجام و انصراف ایران از کاهش بیشتر تعهدات خود حکایت دارد، اما نماگر بورسی در پایان با افت سه هزارو پنجاه واحدی به ۲۸۳ هزار واحد رسید.

گفتنی است، حجم معاملات بورس تهران طی روز جاری  بالاتر از چهار میلیارد و ارزش آن نیز هزارو ۷۲۲ میلیارد تومان به ثبت رسید. از سویی ارزش معاملات خرد هزارو۵۷۴ میلیارد تومان و خالص تغییر مالکیت ۹۲ میلیارد تومان از حقیقی به حقوقی بود.

در این بین شاخص کل هم‌وزن هم با افت قابل توجه هزارو۱۹۳ واحدی معادل (۱.۵۲)درصد همراه بود.

ترین‌های معاملات امروز

در میان نمادهای موثر بر شاخص کل، «فخاس» با رشد ۱۷۷ واحدی بیشترین تاثیر مثبت را بر نماگر بورسی گذاشت، در مقابل نمادهای «فولاد»، «فملی»، «اخابر»، «وغدیر»، «وامید» و «کگل» در مجموع با هزارو۲۱۷ واحد افت شاخص کل را تنزل دادند.

در ادامه نمادهای بانک تجارت، فولاد مبارکه و سایپا پربیننده‌ترین نمادها امروز بازار سهام بودند.

شایان ذکر است سومین روز از پایان معاملات هفتگی در حالی رقم خورد، خودرو، صنایع شیمیایی و فلزات اساسی به عنوان برترین گروه‌های بخش صنعت معرفی شدند.

همچنین نمادهای«غدشت»، «فبنتا» و «بکاب» با بیشترین افزایش قیمت توانستند سود بالاتری را برای سهامداران خود به همراه داشته باشند و درمقابل نمادهای« چافست»، «قپیرا» و «ثامان» با افت قیمت، بیشترین ضرر را به مشتریان خود تحمیل کردند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس نیزمعاملات را با رشد کم‌جانی آغاز کرد و سپس همانند شاخص کل بورس تهران به رنگ قرمز درآمد.

شاخص کل فرابورس در پایان معاملات با افت ۶۲ واحدی همراه شد و به ارتفاع ۳هزارو۷۱۴ واحدی رسید.

نمادهای «مارون»، «ذوب»، «دماوند»، «بپاس»، «هرمز»، «سمگا» و «قاسم» در مجموع با افت ۳۵ واحدی، نماگر بورسی را تنزل دادند. همچنین نمادهای ذوب آهن اصفهان، بانک دی و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، عنوان پر بیننده‌ترین نمادهای معاملات امروز فرابورس را از آن خود کردند.

 

از طريق
محمدمیلاد عبداللهی
منبع
اقتصادآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا