صنعتصنعت، معدن، تجارت

حمایت ایدرو از تجاری‌سازی و تولید فناوری‌های نوین

در عصر الکترونیک تغییر و تحولات فناوری، دگرگونی‌های زیادی را در ابعاد مختلف زندگی ایجاد کرده و فناوری‌های جدید هر روز اثر قابل‌توجهی بر زندگی و رفاه جوامع می‌گذارد.

همچنین بخوانید

بارها از ضعف ارتباط صنایع و مراکز علمی و فناوری سخن گفته شد و به‌تازگی بستر این همکاری در حال شکل‌گیری و گسترش است. از موثرترین ابزارهای برنامه‌ریزی در زمینه توسعه علوم و فناوری در کشور و سطح بین‌المللی پیوند مراکز علمی و صنعتی به عنوان مهم‌ترین مکانیسم بهبود و ارتقای علمی و فنی است.

ایجاد چنین ارتباطی از طریق شکل‌گیری شهرک‌های تحقیقاتی و پارک‌های علم و فناوری بوده زیرا مکان مناسبی برای انجام پژوهش‌های مختلف، توسعه علمی و صنعتی کشور خواهد بود؛ تجربه‌ای که در جهان وجود دارد.

در ایران نیز در سال‌های اخیر توجه خاصی به ساخت شهرک‌های تحقیقاتی و پارک‌های علم و فناوری شده است به نحوی که از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت ارتباطات فناوری اطلاعات، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر سازمان‌های عمومی، دولتی و خصوصی در دست اجرا یا در حال برنامه‌ریزی است. در این راستا شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در حال توسعه است شرکت‌هایی که مکمل واحدهای تولیدی‌صنعتی به شمار می‌روند.

همچنین در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان به موجب آیین‌نامه تشخیص شرکت‌ها و موسسه‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های دانش‌بنیان، موسسه‌های خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه(شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش‌افزوده فراوان(به‌ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط) تشکیل شده‌اند.

بر اساس آیین‌نامه مصوب، شرکت‌های دانش‌بنیان، اهدافی مانند ترغیب هیات‌علمی دانشگاه‌ها و واحدهای پژوهشی برای فعالیت‌های بیشتر در رفع نیاز جامعه، تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی، افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها و واحدهای پژوهشی موضوع کلی فعالیت دانش‌بنیان را دنبال می‌کنند.

شرکت‌های دانش‌بنیان و شهرک‌های تحقیقاتی در ایران در حال گسترش است و در این راستا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در بازدید از پروژه‌های شهرک تحقیقاتی کاوش گفت: این شهرک بستری بسیار مناسب برای تکمیل زنجیره‌های اقتصاد دانش‌بنیان است.

شهرک‌های تحقیقاتی و صنعت

نوآوری و خلاقیت در شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز استارت‌آپ‌ها بستری برای توسعه صنایع مختلف کشور بوده که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) به‌عنوان متولی گسترش و نوسازی صنایع کشور اقدام‌هایی را در دست انجام دارد.

محمدباقر عالی در بازدید از پروژه‌های در حال ساخت شهرک تحقیقاتی کاوش، به ایدرونیوز گفت: موقعیت شهرک تحقیقاتی کاوش در اکو سیستم نوآوری و فناوری غرب استان تهران و استان البرز برای تجاری‌سازی ایده‌های فناورانه، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان یک موقعیت استثنایی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حمایت‌های قانونی و سیاست‌های تشویقی دولت و نقش توسعه‌ای ایدرو خاطرنشان کرد: این شهرک بستر مناسب عملیاتی شدن زنجیره ایده تا بازار است و ایدرو از تجاری‌سازی و تولید فناوری‌های نوین و محصولات ناشی از آن حمایت می‌کند.

رئیس هیات‌عامل ایدرو همچنین با اشاره به مزیت‌های این شهرک ۱۰۰ هکتاری و همجواری آن با پارک‌های علم و فناوری، این شهرک را پیونددهنده میان مراکز رشد و پارک‌های فناوری و شرکت‌های فعال کشور خواند و گفت: با راهبرد ایجاد، انتقال، جذب و بومی‌سازی فناوری‌های نوین، شناسایی خلأها می‌توان از یک سو به توسعه نخبگان و متخصصان و از سوی دیگر با الگوبرداری از تجربه‌های کشورهای موفق و پاسخگویی به نیاز صنایع، در استقرار نظام تجاری‌سازی نقش بسزایی ایفا کند.

شهرک تحقیقاتی کاوش به وسعت ۱۰۰ هکتار واقع در بزرگراه کرج-قزوین از سال ۱۳۷۰ آغاز به کار کرده و بر اساس مصوبه سال ۱۳۸۴ هیات‌دولت مسئولیت تکمیل و آماده‌سازی آن برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و تحقیقاتی، برعهده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است.

سخن پایانی

با گسترش شهرک‌های تحقیقاتی و پارک‌های علم و فناوری می‌توان امیدوار بود دیوار بین صنعت و مراکز علمی شکسته شود و تعامل علم و صنعت گسترده شده و توسعه موردانتظار در صنایع داخلی محقق شود. حال باید دید ایدرو چقدر می‌تواند در این پیوند نقش ایفا کند.

منبع

ایدرو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا