بین الملل

بازار ارز آرژانتین پلیسی شد

به منظور جلوگیری از ریزش بیشتر پزو، دولت آرژانتین محدودیت‌های وسیعی در بازار ارز اعمال کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از بی بی سی، دولت آرژانتین اعلام کرد که از این پس هرگونه خرید و فروش ارزهای خارجی در سطح کلان نیازمند اخذ مجوز از بانک مرکزی خواهد بود و اشخاص حقیقی و حقوقی در این کشور برای خرید بالای ۱۰ هزار دلار یا معادل آن به دیگر ارزها در هر ماه، باید از بانک مرکزی مجوز بگیرند.

دولت آرژانتین در باینیه ای اعلام کرد که هدف از اعمال این اقدامات غیرعادی، حفظ فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال در سطح مطلوب و محافظت از مصرف‌کندگان است. قرار است این محدودیت از امروز تا پایان امسال اجرایی شود و در انتهای سال نسبت به تداوم این رویه یا بازگشت به حالت عادی تصمیم‌گیری شود.

همچنین بخوانید

در سه ماهه نخست امسال اقتصاد آرژانتین ۵.۸ درصد کوچک تر شد و نرخ تورم به ۲۲ درصد رسید که یکی از بالاترین نرخ‌های تورم در جهان است. به دنبال سقوط ارزش پزو در هفته‌های اخیر، دست کم ۳ میلیون نفر از مردم آرژانتین به خط فقر رفته اند و تخمین زده می‌شود که حدود نیمی از جمعیت این کشور در فقر زندگی می کنند.

بحران اقتصادی آرژانتین که اکنون به حوزه ارز کشیده شده، محبوبیت مائوریسیو ماکری – رئیس جمهور فعلی این کشور – را شدیدا کاهش داده است تا جایی که وی در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری از رقیب خود شکست خورد.

ارزش پزو در طول دو هفته اخیر حدود ۲۰ درصد در برابر دلار سقوط کرده است و همین مساله باعث تشکیل صف‌های طولانی خرید در برابر صرافی‌ها و بیرون کشیدن پول‌های بانکی توسط مردم برای تبدیل به دارایی های امن نظیر طلا و ارز شده است.

دولت آرژانتین هم چنین با ارسال نامه‌ای به صندوق بین المللی پول خواهان به تعویق افتادن سررسید پرداخت اقساط وام ۱۰۰ میلیارد دلاری این کشور از صندوق شده است.

هرنان لاسنزا، وزیر دارایی آرژانتین تصمیمات جدید ارزی را دردناک توصیف کرد و افزود: تصمیم راحتی نبود. آرژانتین سزاوار این نیست اما مجبوریم برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت این کار را انجام دهیم.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا