بین الملل

اقتصاد ترکیه کوچک‌تر شد

اقتصاد ترکیه در سه ماهه دوم سال نیز با رشد منفی به کار خود خاتمه داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از دیلی صباح، بحران ارزی، تورم بالا، بحران بدهی و فضای شکننده سیاسی کماکان کار اقتصاد ترکیه برای حرکت رو به جلو را دشوار ساخته است و آن طور که مرکز آمار این کشور اعلام کرده رشد اقتصادی ترکیه پس از رشد منفی سه درصدی سه ماهه پایانی سال گذشته و رشد منفی ۲.۶ درصد در سه ماهه نخست امسال، دومین فصل ۲۰۱۹ را نیز با رشد منفی به پایان رسانده است؛ هر چند که از شتاب کوچک‌تر شدن اقتصاد کاسته شده است.

به گفته مرکز آمار ترکیه، حجم تولیدات ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه منتهی به ژوئن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱.۵ درصد کاهش پیدا کرده است. این رشد منفی اگر چه سومین رشد منفی پیاپی ترکیه محسوب می‌شود اما کمتر از رشد منفی دو درصدی پیش‌بینی شده توسط گروهی از اقتصاددانان ترکیه است.

همچنین بخوانید

بازار ارز ترکیه در واکنشی جالب به این اتفاق، کمتر بودن رشد منفی از سطح پیش‌بینی شده را جشن گرفت و هر دلار از ۵.۸۳۴ لیر به ۵.۷۹۷۵ لیر عقب نشست. در سه ماهه دو مسال، میزان صادرات ترکیه ۸.۱ درصد افزایش یافته اما واردات این کشور ۱۶.۹ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

پیش‌تر بانک جهانی در گزارش خود از اقتصاد ترکیه پیش بینی کرده بود که اقتصاد ترکیه به تدریج به مسیر صعودی باز گردد. این بانک پیش‌بینی کرده که اقتصاد ترکیه امسال از رکود خارج شود و رشد سه درصدی در سال ۲۰۲۰ و ۴ درصدی در سال ۲۰۲۱ را تجربه کند.

بنا بر اعلام مرکز آمار ترکیه در سه ماهه دوم امسال، کشاورزی با رشد ۳.۴ درصد بیشترین رشد را داشته است، اما رشد بخش صنعت منفی ۲.۷ درصد بوده است. رشد بخش های تجارت و حمل و نقل نیز ۰.۳ درصد اندازه گیری شده است.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا