انرژی

رتبه دوم ذخایر گاز دنیا به ایران اختصاص دارد

یک کارشناس ارشد حوزه نفت و گاز گفت: رتبه دوم در بین کشورهای دارای ذخایر گاز دنیا مربوط به ایران است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  «نرسی قربان» در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: ایران با یک درصد جمعیت ۱۸ درصد گاز دنیا را در اختیار دارد حال سئوال اینکه با این ذخایر عظیم گاز چه باید کرد؟

وی اظهارداشت: پرسش مورد نظر سال های زیادی که در بین متخصصان و کارشناسان کشور مطرح است.

همچنین بخوانید

این کارشناس ارشد حوزه نفت و گاز گفت: بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران به این نتیجه رسیده اند که با توجه به ذخایر عظیم گاز در کشور باید تمامی فعالیت های مرتبط با حوزه مزبور نه فقط صادرات را انجام داد.

وی افزود: تزریق گاز به چاه های نفتی، مصرف داخلی، تولید برق، ال.ان.جی، صادرات گاز از طریق ال. ان.جی، تبدیل گاز به فرآورده های نفتی و بسیاری موارد از جمله فعالیت های مرتبط با بحث گاز است.

نرسی قربان تصریح کرد: کشوری که این میزان گاز دارد نباید خود را به یک یا دو گزینه محدود کند.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه به نظر حضرتعالی صادرات گاز از طریق خط لوله مقرون به صرفه تر است یا ال. ان.جی گفت: این مسئله بستگی به تعامل با دنیا دارد.

این کارشناس ارشد حوزه نفت و گاز افزود: اگر روابط ایران با دنیا بصورت عادی و سرمایه ها به راحتی وارد کشور شود به هر ترتیب هر دو گزینه جای خود را پیدا خواهد کرد.

وی اظهارداشت: برای مثال ذخایر گاز قطر علی رغم اینکه کمتر از ایران است اما بزرگترین صادرکننده ال.ان. جی در دنیا محسوب می شود.

نرسی قربان گفت: این کشور با بکاگیری امکانات و تجهیزات شرکت های بزرگ انرژی جهان و جذب سرمایه توانسته به این نقطه برسد چون با دنیا تعامل خوبی دارد.

وی افزود: ایران هم اگر بتواند این تعامل را ایجاد کند دیگر لزومی ندارد خود در این زمینه سرمایه گذاری کند بلکه شرکت های بزرگی در جهان هستند که تبدیل گاز به ال. ان. جی را انجام می دهند.

این کارشناس ارشد حوزه نفت و گاز اظهارداشت: اگر ایران خود در شرایط فعلی بخواهد در زمینه ال. ان. جی سرمایه گذاری کند بدون شک با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد چرا که تکنولوژی ال.ان.جی در اختیار ۱۰ شرکت جهان است و این شرکت ها با جمهوری اسلامی کار نمی کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا