بانکبانک و بیمه

"مراقبت از مشتریان در شرایط تحریم" با بسته رونق تولید بانک توسعه صادرات ایران

بانک توسعه صادرات ایران با عنایت به نامگذاری سال ۱۳۹۸ مقام معظم رهبری با عنوان «رونق تولید» اقدام به طراحی بسته حمایتی با هدف مراقبت از مشتریان در شرایط تحریم کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  اساس این برنامه تداوم همکاری، تعامل بیشتر با اتاق های بازرگانی و صادرکنندگان و افزایش وفاداری مشتریان است.

این بسته در ۳ بخش زیر تدوین شده است:

همچنین بخوانید
  1. حمایت و مراقبت های اعتباری،
  2. حمایت ها و مراقبت های ارزی و بین المللی
  3. مراقبت از مشتری با رویکرد بانکداری باز

بخش اول : حمایت و مراقبت های اعتباری
در راستای اهداف کلان اقتصادی کشور و در جهت حمایت از تولید ملی، اشتغال، کار و سرمایه ایرانی و بنا به ضرورت حمایت و مراقبت بیشتر از مشتریان در شرایط فعلی کشور، سیاست‌های اعتباری سال ۱۳۹۸ بانک بدین شرح است:

  1. در اولویت قراردادن تأمین سرمایه‌درگردش(تأمین مالی کوتاه مدت) واحدهای تولیدی-صادراتی در راستای سیاست‌های کشور به منظور تحقق رونق تولید و نهایتا نیل به رشد و توسعه اقتصادی
  2. اعطای تسهیلات تولیدی- صادراتی با حداقل نرخ سود به منظور کاهش قیمت تمام شده تولیدکنندگان(کاهش نرخ سود برای صادرکنندگان نمونه و همچنین مشتریان خوش حساب بانکی)
  3. جذب منابع از صندوق توسعه ملی و تأمین مالی در زمینه ایجاد ظرفیت‌های جدید از طریق ورود به طرح‌های توسعه برای واحدهای تولیدی با رویکرد صادرات در بخش‌های مختلف اقتصادی
  4. توجه بیشتر به شرکت‌های دانش بنیان و شرکت های کوچک و متوسط در تمامی ارکان اعتباری و تاکید بر جذب و تامین مالی آنها
  5. تسریع در تعیین تکلیف تسهیلات غیرجاری از طریق فراهم نمودن ساز و کارهای متنوع در خصوص مساعدت با واحدهای تولیدی فعال که به دلیل شرایط برون زا، تسهیلات آنها معوق گردیده، از طریق امهال، خرید دین اسناد تجاری واحدهای تولیدی، بخشش جرایم دیرکرد و یا امکان اعطای تسهیلات جدید به منظور ایجاد زمینه مساعد برای وصول مطالبات و تداوم فعالیت واحدهای تولیدی که به دلایل موجه و خارج از اختیار خود با مشکل نقدینگی مواجه شده‌اند.
  6. افزایش اختیارات شعب و تمرکز زدایی در تصمیم گیری های بانک در حوزه های تصمیم گیری اعتباری مرتبط با مشتریان

بخش دوم: حمایت ها و مراقبت های ارزی و بین المللی

  1. همکاری بانک با بانک مرکزی در دریافت و تخصیص ارزهای صادرات غیرنفتی به منظور کاهش نوسانات ارزی.
  2. ایجاد کانالهای دریافت و پرداخت ارزی با اولویت کشورهای همسایه و تداوم حوالجات
  3. استفاده مؤثر از مزیتهای انحصاری بانک توسعه صادرات مانند تسهیلات اعتبار خریدار برای گسترش همکاری با اولویت کشورهای همسایه مخصوص با کشورهایی که با آنها صادرات گاز و برق و مراودات انرژی داریم
  4. خرید اسکناس با همکاری بانک مرکزی به بهترین نرخ بازار در صرافی توسعه صادرات
  5. صدور ضمانتنامه های مستقیم برای کارفرمایان خارجی به دلیل محدویت در صدور ضمانت نامه به نفع بانکها برای کارفرمایانی که شناخت کافی از بانک توسعه صادرات دارند
  6. انعطاف پذیری لازم بانک در زمینه اتخاذ تصمیم مناسب درخصوص وثایق ارائه به موقع پروانه سبز گمرکی به گونه ای شرکت هایی صادراتی که برای تامین وثیقه برگ سبز گمرگی دچار مشکل نقدینگی یا ارایه ملک سهل البیع نشوند.
  7. افزایش اختیارات شعب درخصوص مصوبات مربوط به حوالجات ارزی

بخش سوم: مراقبت از مشتری با رویکرد بانکداری باز
با توجه به تعداد شعب بانک در سراسر کشور استفاده از رویکرد بانکداری باز برای بانک توسعه صادرات مزیت بسیار مهمی خواهد بود. در این رویکرد هر کدام از شرکت های بزرگ به شعبه بانک تبدیل می شوند و سامانه های مالی و حسابداری مشتریان بانک به سامانه بانکداری متمرکز بانک متصل می شوند.
برقراری ارتباط های زیرساختی نوین با مشتریان و ارائه خدمات به منظور اجرای بانکداری مدرن در قالب بانکداری باز (ایجاد امکان انجام فعالیت های بانکی از طریق نرم افزارهای مالی شرکت ها، بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک و یا استفاده از سیستم های بانک) از برنامه های در دست اجرای بانک توسعه صادرات ایران است. در بسته مراقبت از مشتریان در راستای حمایت از مشتریان، بهره مندی مشتریان از بستر بانکداری باز در دستور کار قرار دارد.

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا