امور زیربناییتعاون و اشتغال

تسهیلات ۱۰ میلیونی ارزان قیمت به بانوان تعاون‌گر

وزیر تعاون با اشاره به افزایش۵۰۰ میلیون تومانی مبلغ ضمانت نامه معاملات به بانوان تعاونگر، گفت:۵۰۰فقره تسهیلات ۱۰۰ میلیون ریالی ارزان قیمت در اختیار تعاونی های بانوان قرار می گیرد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد شریعتمداری به مناسبت هفته تعاون در جلسه بررسی نقش و جایگاه تعاونی‌های زنان در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور اظهار کرد: زنان کارآفرین نسبت به سایر گروه‌های جامعه به موضوع تعاونی جامع‌تر توجه می‌کنند و تعاون را فقط به عنوان یک بنگاه اقتصادی نمی‌شناسند، بلکه آن را یک فرهنگ اجتماعی برای جمع کردن سرمایه‌های خرد معرفی می‌کنند.

وی با اشاره به توجه زنان کارآفرین به آسیب‌های اجتماعی افزود: این زنان نگاهی همه جانبه، اجتماعی و فقرزدایی به کارآفرینی دارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به برخی از چالشهای موجود در حوزه تعاونیها و به ویژه در حوزه تعاونی زنان تصریح کرد: مشکل تعاونی‌های امروز در کشور بازار، تأمین مالی، تأمین وثیقه و تبعیض‌های موجود و حرفه آموزی است.

شریعتمداری افزود:  همچنین یکی از مشکلات اصلی تعاونی‌ها حرفه آموزی است که نیاز است این حوزه تقویت شود، لذا توانمند سازی تعاونی‌ها می تواند یکی از اولویت‌ها باشد. 

وی با بیان این که دولت به بخش تعاون حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان بدهکار است، افزود: دولت می‌تواند بخشی از این بودجه را صرف توانمندسازی تعاونی‌ها کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: صندوق ضمانت توسعه تعاون تاکنون در حدود  یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ضمانت نامه صادر کرده‌ است  که  بانک توسعه تعاون نیز باید برای زنان کارآفرین تسهیلات ویژه‌ای را در نظر گیرد و ما می‌خواهیم در این حوزه تبعیض جنسیتی مثبت برای زنان در نظر بگیریم.

شریعتمداری با بیان این که زنان ۵۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: جایی که مسیر زنان باز بود، توانستند قله‌های موفقیت را فتح کنند و در بسیاری از مواقع با حفظ سمت مادری موفق بودند و در دریافت تسهیلات اشتغال روستایی در حال پیشی گرفتن از مردان هستند.

وی به افزایش سهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت:  سهم تعاونی‌ها در حوزه صادرات باید افزایش یابد و تا رسیدن به این هدف، باید بانک توسعه تعاون از بخش تعاون حمایت کند.

شریعتمداری با بیان این که ما در بانکداری اجتماعی ضعیف هستیم، گفت: صدور ضمانت نامه بانکی بدون وثیقه ملکی تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان یکی از تسهیلات صندوق ضمانت سرمایه گذاری برای تعاونی‌ها است و همچنین بانک توسعه تعاون نیز تسهیلات زیر ۱۰ درصد را برای زنان کارآفرین در نظر گرفته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات در قالب عقد قرار داد مرابحه به ۴۰۰ نفر از بانوان تعاون گر با نرخ ۱۵ درصد  پرداخت می شود. همچنین به تعاونی های بانوان علاوه بر تخفیفات بیمه ای ۲۰ درصد نیز در همه بیمه های صادره از سوی بیمه تعاون تخفیف داده می شود. علاوه بر این آموزش رایگان مدیریت ریسک به ۲۰۰ نفر از بانوان تعاونگر از طریق بیمه تعاون داده خواهد شد.

وی افزود: تولیدات و صنایع دستی ایران به ویژه صنایعی که به دست بانوان تولید می‌شوند را می‌توان وارد بازارهای خارجی کرد تا هم فرهنگ کشور را منتقل کنند و هم دارای ارزش افزوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: لزوما تعداد تعاونی‌ها در کشور مهم نیست، بلکه ایجاد اشتغال پایدار مهم است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا