بین الملل

اوراق قرضه قدیمی چین ابزار آمریکا علیه پکن

آمریکا به این نتیجه رسیده که می‌تواند از اوراق قرضه یک قرن پیش چین، که قبل از روی کارآمدن حکومت کومونیستی صادر شده بودند، به عنوان اهرم فشار استفاده کند.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، در حالی که با بالا گرفتن جنگ تجاری بین چین و آمریکا از فروش ذخایر اوراق قرضه آمریکا توسط چین و محدود کردن صادرات فلزات نادر به آمریکا، به عنوان برگ برنده نهایی چین یاد می‌شود، آمریکا متوجه شده است که می‌تواند از اوراق قرضه یک قرن پیش چین، که قبل از روی کارآمدن حکومت کومونیستی صادر شده بودند، به عنوان اهرم فشار استفاده کند.

این اوراق قرضه که با در نظر گرفتن تورم و نرخ بهره، یک تریلیون دلار ارزش دارند، کاملاً با ۱ تریلیون دلار اوراق قرضه آمریکایی که در دست چین هستند، برابری می‌کند.

مکس کیسر تحلیل‌گر و مجری برنامه کیسر ریپورت، از راشاتودی، می‌گوید: آمریکا می‌تواند به سادگی با استفاده از این اوراق، هیچ پرداختی بابت ۱ تریلیون دلار اوراق قرضه خود که در اختیار چین است، انجام ندهد و مدعی شود که این کار را عادلانه انجام داده است.

کارشناس سرمایه‌گذاری، جیم راجرز، می‌گوید: از سوی دیگر آمریکا می‌تواند پول این اوراق را از چین مطالبه کند، که بعید است چین پرداختی در این زمینه انجام دهد، اما تلاش آمریکا برای دریافت این پول می‌تواند مشکلات مالی بزرگی ایجاد کند و بازارهای مضطرب کنونی را آشفته‌تر سازد.

راجرز ادامه می‌دهد: اگر آمریکا بتواند در یک دادگاه حکمی برای اینکه چین را مجبور به پرداخت کند، به دست آورد، آنگاه می‌تواند دارایی‌های چین در آمریکا را مصادره کند. آنگاه واقعاً جنگ تجاری بسیار شدیدی رخ خواهد داد.

میتو گولاتی، استاد دانشگاه دوک، می‌گوید: دارندگان شخصی این اوراق قرضه عتیقه کار زیادی برای دریافت پول از چین، از پیش نخواهند برد آن هم در حالی که چین هیچ وقت این اوراق را به رسمیت نشناخته است. آنها اول باید ادعای خود را به گوش جهانیان برسانند، سپس در دادگاه برنده شوند و آنگاه راهی پیدا کنند که چین مجبور به پرداخت پول نقد شود.

این تحلیل‌گر ادامه می‌دهد: اما اگر دولت ترامپ در این امر مداخله کند، مساله کاملاً فرق خواهد کرد. در حالی که پیش از این، وقتی فردی دولت چین را در مورد این اوراق تحت پیگرد قرار می‌داد، دولت آمریکا با حمایت از چین مساله را منتفی می‌کرد (ماجرای جکسون و جمهوری خلق چین) دولت کنونی آمریکا دیگر میلی به حمایت از چین ندارد. اگر دولت ترامپ در نظر بگیرد که از دارندگان این اوراق قرضه عتیقه، که حالا طرفداران دولت او هستند، برای گرفتن حق خود از چین، حمایت کند، داستان متفاوتی اتفاق می‌افتد. اما من فکر نمی‌کنم که حتی دولت ترامپ هم تا این حد دیوانه باشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا