صنعت، معدن، تجارت

رکود دریکی ازعرصه های مهم کارآفرینی و ارزآوری/صنعت سنگ درجامی زند

اراک- صنعت سنگ کشور امروز با یک سوم از ظرفیت تولید خود به درجا زدن ادامه می دهد، درحالی که با رونق تولید وصادرات این بخش می توان یکی از بزرگترین عرصه های کارآفرینی و ارزآوری کشور رافعال کرد.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: بسیاری از کشورهای دنیا که در حوزه تولید و فرآوری سنگ‌های تزئینی فعالیت می‌کنند بسیار از زودتر از ما به این نکته بسیار مهم و اساسی پی برده اند که اگر توجه به بازارهای بین المللی و صادرات نداشته باشند، صنعت آنها خیلی زود با نابودی و زوال مواجه خواهد شد و از بین خواهد رفت.

تجربیات تلخی که صنعت سنگ ایران طی دهه‌های اخیر با تکیه صرف به بازارهای داخلی و غفلت از بازارهای صادراتی تجربه کرده را آنها خیلی زودتر از ما تجربه کرده اند، به همین منظور و برای جلوگیری از تکرار این تجربیات و جلوگیری از بروز رکود در صنعت خود، صادرات را در اولویت برنامه‌ها قرار داده اند. به نحوی که هر کدام از این کشورها امروزه از بزرگترین تولیدکننده‌ها و صادرکننده‌های سنگ تزئینی هستند و هر ساله میزان قابل توجهی از درآمدهای صادراتی حوزه صنعت سنگ جهان را نصیب خود می‌کنند.

مشکل خام فروشی امروز به عنوان یک معضل مهم گریبانگیر حوزه‌های مختلف از جمله حوزه صنعت سنگ است و علیرغم همه تاکیدهایی که برای افزایش صادرات و ایجاد ارزش افزوده برای محصولات و جلوگیری از خام فروشی شده و مسئولین کشور آن را به عنوان یک مطالبه جدی مطرح می‌کنند، اما همچنان در این زمینه مشکلات زیادی وجود دارد که سد راه رشد و توسعه و درآمدزایی و ارزآوری صنعت سنگ است. در این رابطه خبرنگار مهر، پای صحبت‌های تعدادی از فعالان صنعت سنگ نشسته تا بیشتر و دقیق‌تر از دغدغه‌های این فعالان اقتصادی کشور مطلع شویم.

یک سوم از ظرفیت صنعت سنگ کشور در حال حاضر فعال است

احمد شریفی، دبیر انجمن سنگ ایران در ارتباط با صادرات سنگ و مشکلات این حوزه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در بحث صادرات سنگ مهمترین معضل و مشکل، انتقال پول است. برخی شرکت‌ها برای رهایی از این معضل اقدام به ثبت شرکت در کشورهای دیگر کرده اند، اما به نظر می‌رسد این راهکار هم نتواند این مشکل را حل کند و برای حل آن مسئولین باید اقدامات اساسی انجام دهند.

اگر قصد داریم دو سوم مابقی صنعت سنگ ایران هم فعال شود، باید صادرات را افزایش دهیم، زیرا در داخل کشور بیش از این مقدار مصرف نداریم وی ادامه داد: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از ظرفیت سنگ کشور فعال است و در واقع دو سوم ظرفیتمان خالی می‌باشد که این مساله باعث تأسف است. ما اگر قصد داریم دو سوم مابقی صنعت سنگ ایران هم فعال شود، باید صادرات را افزایش دهیم، زیرا در داخل کشور بیش از این مقدار مصرف نداریم و نمی‌توان هنگامی که تقاضا وجود ندارد تولید را افزایش داد.

دبیر انجمن سنگ ایران خاطر نشان کرد: مشکلاتی که در زمینه حمل و نقل و کشتیرانی وجود دارد و همچنین مساله انتقال پول از دیگر کشورها به ایران و سودهای بالای تسهیلات بانکی مسائلی است که باید توسط دولت حل شوند و بازاریابی و افزایش کیفیت سنگ و حضور در نمایشگاه‌ها هم از جمله مسائلی هستند که باید توسط واحدهای تولیدی و فعالان این حوزه انجام شوند تا صادرات سنگ کشور رونق بگیرد و ارزآوری حاصل شود.

شریفی تصریح کرد: در حال حاضر مهمترین بازارهای هدف صادرات سنگ کشور ما کشورهای عراق، سوریه، کشورهای آسیای میانه و کشورهای حوزه خلیج فارس هستند که این بازارهای هدف باید افزایش پیدا کنند و برای تحقق این مهم، اجرای تمهیداتی که عنوان شد ضروری است.

کارخانجات سنگ با مشکل تأمین تجهیزات تولید مواجه هستند

همچنین محمد قاسمی، فعال با سابقه صنعت سنگ کشور در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تا زمانی که تولیدکننده برای رفع کردن کوچک‌ترین مشکلات مجبور باشد بیشترین انرژی را صرف کند و بخش عمده ای از وقت و انرژی خود را در اداره‌هایی مانند بیمه، مالیات و بانک‌ها بگذراند، در حوزه صادرات در صنعت سنگ، نمی‌توانیم موفقیت‌های چشم گیری را به دست آوریم.

بسیاری از مواد مصرفی و دستگاه‌های مورد نیاز کارخانه‌های سنگ کشور ما از خارج وارد می‌شود و در حال حاضر برای تأمین این کالاهای ضروری برای تولید مشکل داریم وی گفت: معتقد هستم باید «آموزش صادرات» در اولویت اصلی و اساسی دولت قرار گیرد. همچنین دولت باید شرایط دریافت کارت بازرگانی را برای افرادی که قصد صادرات دارند تسهیل کند.

این فعال با سابقه صنعت سنگ کشور تصریح کرد: بسیاری از مواد مصرفی و دستگاه‌های مورد نیاز کارخانه‌های سنگ کشور ما از خارج وارد می‌شود و در حال حاضر برای تأمین این کالاهای ضروری برای تولید مشکل داریم. این مواد اولیه در ایران تولید نمی‌شوند و ما ناچار هستیم از تولیدات دیگر کشورها استفاده کنیم.

قاسمی ادامه داد: بسیاری از نمایشگاه‌های سنگ کشورهای خارجی برای اینکه افزایش صادرات را برای کشور خود رقم بزنند هر ساله از تعداد قابل توجهی تجار بین المللی دعوت کرده و هزینه حضور آنها در نمایشگاه را با کمک دولت پرداخت می‌کنند، اما متأسفانه در نمایشگاه‌های صنعت سنگ ایران حضور تجار بین المللی بسیار کم رنگ است که این مساله موجب می‌شود نتوانیم در حوزه صادراتی به بازارهای هدف خارجی دست پیدا کنیم.

روش‌های بازرگانی صنعت سنگ کشور باید به روز رسانی شود

حسین پورحسنی، یکی دیگر از فعالان حوزه صنعت سنگ کشور نیز در این باره در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بسیاری از کارخانجات بزرگ دنیا و افرادی که در حوزه صادرات سنگ فعالیت می‌کنند، بیشترین بهره را از فضای مجازی برای این امر می‌برند. در دنیای امروز تجارت الکترونیک به یک اصل بسیار مهم تبدیل شده و هر روزه هم شاهد پیشرفت‌های زیاد در این حوزه هستیم.

صنعت سنگ کشور باید روش‌های بازرگانی و بازاریابی خود را به روز رسانی کند و نیازمند ارتباطات بین المللی قوی است وی افزود: حوزه بازرگانی کارخانه‌های سنگ کشور ما زمانی می‌توانند موفق عمل کنند که بیشترین بهره را از این امکانات نوین ببرند و حضوری دائم و مؤثر در این فضا داشته باشند. کارخانه‌های سنگ بری بزرگ کشور ما امروز باید روش‌های بازرگانی و بازاریابی خود را به روز رسانی کنند و نیازمند ارتباطات بین المللی قوی، سایت‌های اینترنتی چند زبانه و روابط عمومی‌های قوی و مسلط به چند زبان هستند.

این فعال حوزه صنعت سنگ کشور تصریح کرد: کشورهای توسعه یافته از برخی امکانات جهان مدرن بالاترین و بیشترین استفاده را برای برند سازی و افزایش صادرات خود در حوزه صنعت سنگ برده اند و این در حالی است که ما از این موضوع غافل هستیم و رویکرد درستی در ارتباط با صادرات سنگ کشور اتخاذ نکردیم.

پورحسنی ادامه داد: در قرن حاضر ما باید حتماً از ابزار تکنولوژی برای افزایش صادرات و برند سازی سنگ کشور و کسب درآمدهای صادراتی و ارزآوری بهره بگیریم تا بتوانیم در بازارهای جهانی صنعت سنگ، حرفی برای گفتن داشته باشیم.

به نظر می‌رسد صنعت سنگ کشور برای آنکه بتواند به نقطه مطلوب و جایگاه واقعی خود برسد، نیاز به اقدامات و تمهیداتی دارد که بخشی از این تمهیدات با عنوان حمایت از فعالان این عرصه از سوی دولت بایستی اعمال شود و بخش دیگر نیز به عملکرد اصولی و صحیح این فعالان اقتصادی در حوزه بازگانی و تجاری مربوط می‌شود که چنانچه این دو مؤلفه در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گرفته و عملیاتی شوند، بسیاری از مشکلات این صنعت برطرف خواهد شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا