بین الملل

تورم سوئیس در پایین ترین سطح ۳ سال اخیر

نرخ تورم سوئیس در ماه اوت تنها ۰.۳ درصد اعلام شد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از تریدینگ اکونومیکس، نرخ تورم سوئیس در دوازده ماه منتهی به اوت ۲۰۱۹ بدون تغییر در مقایسه با رقم ثبت شده در ماه قبل در سطح ۰.۳ درصد باقی ماند که پایین ترین نرخ تورم ثبت شده در این کشور اروپایی در طول سه سال اخیر است.

در بین بخش های مختلف، خدمات با تورم ۰.۹ درصدی بیشترین نقش را در افزایش تورم سوئیس داشته است و پس از آن رستوران و هتلداری با تورم ۰.۷ درصدی، حمل و نقل با تورم ۰.۴ درصدی و غذا و نوشیدنی با تورم ۰.۳ درصدی قرار دارند. از سوی دیگر آموزش و فرهنگ با تورم منفی ۰.۸ درصدی بیشترین عامل کاهنده تورم بوده است و پس از این بخش، مراقبت های درمانی با منفی ۰.۶ درصد و انرژی با ۰.۲ درصد قرار دارند.

همچنین بخوانید

متوسط نرخ تورم سوئیس در بازه زمانی ۱۹۵۶ تا ۲۰۱۹ معادل ۲.۳۸ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به ۱۱.۹۲ درصد دسامبر ۱۹۷۳ و پایین‌ترین رقم ثبت شده نیز مربوط به تورم منفی ۱.۴ درصدی اوت ۲۰۱۵ است.

هسته تورمی که تغییرات قیمت گروه مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آن‌ها اندازه نمی‌گیرد تا پایان ماه اوت به ۰.۴ درصد کاهش پیدا کرده است که در طول شش ماه اخیر بی سابقه است. نرخ تورم ماهانه نیز به ۰.۵ درصد رسیده است که از ژوئیه سال ۲۰۱۵ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

به دنبال انتشار آمار تورم سوئیس، ارزش فرانک در برابر همتایانش تقویت شد تا جایی که هر پوند به ازای ۱.۱۹۷۵ فرانک و هر یورو به ازای ۱.۰۸۴۸ فرانک معامله شدند. هم چنین هر فرانک به ازای ۱.۰۱۲۴ دلار آمریکا، ۱.۴۹۳۸ دلا استرالیا، ۱.۳۴۸۷ دلار کانادا، ۱۰۷.۴۸۹۵ ین ژاپن و ۷.۲۵۲۸ یوان چین مبادله شد.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا