بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

اکثر تراکنش های بانکی در کشور «خرد» است

یک کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: اکثر تراکنش های بانکی در کشور بسیار خرد و ریز است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  «کیوان نقره کار» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: برای کوچکترین خریدها در مملکت از کارتخوان ها و دستگاه های پوز استفاده می شود به همین دلیل تعداد تراکنش های الکترونیکی در جامعه بالاست.

وی اظهارداشت: حال اگر این قضیه را در کنار یکسری مواردی مثل تسهیلات بانکی، بحث تامین مالی و مواردی از این دست بگذارید شاید قدری نامعقول به نظر برسد.

این کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: اگر فرهنگ سازی به نحوی باشد که تراکنش های خرد در قالب اسکناس و مسکوکات بکار رود شاید بهتر باشد ولی در مجموع استفاده از ابزارهای حوزه تجارت الکترونیک چیز بدی نیست.

وی افزود: واقع مطلب اینکه فرآیندهای تجارت الکترونیک در کشورهای پیشرفته بجای اینکه فیزیکی باشد بیشتر در قالب فضای مجازی اتفاق می افتد.

نقره کار تصریح کرد: این باعث می شود فناوری در قالب سخت افزاری کمتر مورد استفاده قرار گیرد و همینطور هزینه های مترتب بر این حوزه به حداقل ممکن برسد.

وی گفت: کشور ایران هم باید به این سمت و سو حرکت کند یعنی بانکداری را به سمتی پیش ببرد که از روی تلفن همراه بتوان تراکنش انجام داد.

این کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات افزود: آنچه که هم اکنون در کشورهای پیشروی دنیا اتفاق می افتد اینکه با فراهم بودن زیرساخت های فنی استفاده از امکانات نرم افزاری به نسبت سخت افزاری بیشتر مورد توجه است.

وی همچنین در خصوص درصد استفاده از اسکناس و مسکوکات از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ در ایران نیز به رادیو اقتصاد اظهارداشت: شاخص استفاده از اسکناس و مسکوکات در کشور از ۶.۷ به ۲.۸۹ درصد رسیده است.

نفره کار گفت: معنا و مفهوم این آمار و اطلاعات اینکه استفاده از اسکناس طی این سال ها کم و در برابر توجه و اعتماد به شبکه پرداخت الکترونیک بیشتر شده است.

وی افزود: مطابق آخرین آمارها هفت میلیون و ۳۳۸ هزار دستگاه کارتخوان در کشور وجود دارد.

این کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات ضمن اشاره به اینکه بانک ها دستگاه های کارتخوان را در اختیار متقاضیان قرار می دهند، اظهارداشت: رقابت شدیدی بین بانک ها وجود دارد مبنی بر اینکه بیشترین تراکنش در کدام بانک انجام شود به همین دلیل تعدادپوزها و تراکنش ها در کشور هر روز نسبت به گذشته بیشتر و بیشتر می شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی یکی از مخاطبان رادیو اقتصاد مبنی بر اینکه وقتی بانک مرکزی اعلام می کند هزینه ضرب سکه و اسکناس بیشتر از ارزش خود سکه و اسکناس است و از طرفی اداره دارایی استفاده از دستگاه پوز را الزام آور می داند به نظر حضرتعالی آیا راه حل سومی هم می توانددر این رمینه وجود داشته باشد، یادآورشد: راه حل سوم زمانی که کارتخوان ها و دستگاه های پوز حذف شود یعنی فرآیندها به سمت بانکداری روی تلفن همراه و هوشمند حرکت کند و به عبارت بهتر نرم افزار در این حوزه به معنای واقعی جایگزین سخت افزار شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا