بین الملل

سقوط آزاد ارزش پول ملی ونزوئلا

تنها در ماه اوت، بولیوار ۵۲ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از نیوزهردر، با وجود تلاش‌های دولت ونزوئلا برای مهار بحران ارزی این کشور، اختلاف قیمت بین بازار دولتی و آزاد هم‌چنان رو به گسترش است و به نظر نمی رسد که روند سقوط ارزش بولیوار در برابر دلار متوقف شود.

طبق جمع آوری نرخ‌های برابری ارز در ونزوئلا مشخص شده است که ارزش بولیوار در برابر دلار تنها طی ماه اوت ۵۲.۰۷ درصد سقوط کرده است و نرخ ارز در بازار سیاه به دو برابر نرخ ارز بازار رسمی رسیده است تا جایی که دلار در بازار سیاه به بالای ۲۰ هزار بولیوار و در بازار رسمی به حدود ۱۰ هزار بولیوار رسیده است.

همچنین بخوانید

با در نظر گرفتن نرخ ارز در بازار رسمی، حداقل سطح دستمزد در ونزوئلا به رقم باورنکردنی تنها ۱.۹۵ دلار در هر ماه رسیده است! این رقم طبق تعاریف سازمان ملل که درامد کمتر از ۱.۲۵ دلار در ماه را خط فقر مطلق حساب می‌کند، رقم بسیار پایینی است.

پیش‌تر گزارش شده بود که مردم ونزوئلا به تدریج در حال کنار گذاشتن بولیوار هستند و اکنون در بسیاری از شهرهای ونزوئلا پزشکان، بازرگانان و فروشندگان کالا تنها دلار، پزوی کلمبیا، رئال برزیل و یا یورو را قبول می‌کنند و از پذیرفتن بولیوار امتناع می‌کنند. مقامات ونزوئلا به منظور مهار تورم و جلوگیری از سقوط بیش‌تر اقتصاد به دنبال کنترل نظام پولی این کشور هستند اما تاکنون نتوانسته‌اند به موفقیتی در برابر بحران بی‌سابقه اقتصادی این کشور دست پیدا کنند.

در سال ۲۰۱۸ ارزش دلار در برابر بولیوار ۶ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۸۰۰ درصد بالا رفت؛ دولت ونزوئلا در پایان آن سال مجبور شد برای سهولت بیش‌تر در محاسبات اقدام به حذف ۵ صفر از پول ملی این کشور کند. از سال ۲۰۰۳ تاکنون کنترل‌های ارزی سختی در ونزوئلا اجرا شده است که تنها شرایط را بدتر کرده است. با کاهش شدید صادرات نفت ونزوئلا در نتیجه تحریم‌های آمریکا، منابع ارزی ونزوئلا کاهش بسیار زیادی داشته است.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا