بورسفرابورس

بازدهی آیفکس به ۶۷ درصد از ابتدای سال رسید

رصد صنایع فرابورسی در هفته‌ای که سپری شد نشان می‌دهد دو گروه فلزات اساسی و نیز بانک‌ها و موسسات اعتباری گروه‌هایی بودند که بیش‌ترین سهم از ارزش معاملات بازار سهام فرابورس را به خود اختصاص دادند.

در حالی نیمه نخست شهریور‌ماه به پایان رسید که فرابورس هفته‌ای پرنوسان را پشت‌سر گذاشت، اما با وجود تمام افت‌و‌خیزها، در پایان هفته‌ای که سپری شد آیفکس در پله‌ای بالاتر از هفته گذشته و در سطح ۳ هزار و ۷۷۰ واحدی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از فرابورس ایران، در پایان هفته‌ای که گذشت با رشدی که برآیند روزهای مثبت و منفی بازار بود، شاخص فرابورس افزایش ۱.۶ درصدی را برای این هفته به ارمغان آورد و بازدهی این نماگر را نسبت به ابتدای سال به رقم ۶۷ درصد رساند.

همچنین بخوانید

ارزش بازار نیز طی هفته گذشته تقریبا ثابت ماند و رقمی حدود ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار میلیارد ریال را ثبت کرد تا این متغیر نیز با افزایش ۴۶ درصدی از ابتدای امسال روبه‌رو شود.

 

 مهمترین اخبار هفته

در هفته‌ای که گذشت سه اتفاق مهم در بازار فرابورس بیش از سایر موضوعات توجهات را به خود جلب کرد.

اولین و مهمترین خبر، هفتمین عرضه اولیه فرابورس ایران از ابتدای سال جاری بود. بر اساس این عرضه ۱۰ درصد از سهام شرکت جنرال مکانیک با نماد «رنیک» در بازار دوم فرابورس روی تابلو رفت که با ثبت بیش از ۶۴۸ هزار نفر مشارکت‌کننده، رکورد میزان مشارکت در عرضه اولیه کل بازارهای مالی کشور شکسته شد. در این عرضه اولیه به هر کد سهامداری ۱۵۶ سهم به ارزش هر سهم ۷۹۰۰ ریال اختصاص یافت.

دومین خبر مهم فرابورس در این هفته مربوط به قطعیت عرضه عمده ۹.۵۶ درصد از سهام شرکت ایتالران در نماد «کایتا۴» در تابلو ج بازار پایه بود، شرکتی که در گروه «سایر محصولات کانی غیرفلزی» قرار دارد و ارزش کل معامله ذکر شده ۶۰ میلیارد ریال بود.

سومین خبر این هفته نیز آغاز شدن روند اجرای دستورالعمل جدید بازار پایه با توقف نمادهای معاملاتی در هر سه تابلو فعلی این بازار در تاریخ ۱۳ شهریورماه بود تا روز بیست‌و‌پنجم این ماه تمامی نمادها در تابلوهای رنگی و بر اساس اصلاحات دستورالعمل جدید بازگشایی شوند.

 

رصد بازارهای فرابورس

در هفته‌ای که سپری شد بازار اول از دادوستد ۸۵۷ میلیون سهم به ارزش ۴۷۱۵ میلیارد ریال میزبانی کرد و این ارقام در بازار دوم به تغییر مالکیت ۴۱۸۴ میلیون سهم به ارزش ۲۱ هزار و ۷۵۵ میلیارد ریال انجامید و در بازار پایه نیز شاهد جابه‌جایی ۴۹۳۰ میلیون سهم به ارزش ۱۲ هزار و ۹۶۱ میلیارد ریال بودیم. معاملات این سه بازار در مقایسه با هفته پیش از آن با کاهش نسبی همراه بود.

این شرایط اما در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط کاملا برعکس بود به نحوی که این بازار در هفته‌ای که سپری کردیم در هر کدام از شاخصه‌های ارزش، حجم و تعداد معاملات، رشدهای چشمگیری را به ثبت رساند.

این شاخصه‌ها در پایان هفته اخیر نسبت به هفته پیش از آن به ترتیب ۳۸۵۵، ۳۵۱۱ و ۲۲۵۰ درصد رشد داشتند. در این بازار طی این هفته ۲ میلیون ورقه سهام به ارزش ۵ میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت.

بازار ابزارهای نوین مالی نیز هفته متفاوتی را پشت‌سر گذاشت و با وجود اینکه حجم و تعداد معاملات آن به ترتیب ۵ و ۴ درصد نسبت به هفته نخست شهریورماه رشد داشت، اما ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهشی ۱۲ درصدی را رقم زد. تعداد معاملات این بازار در این هفته ۴۴ هزار دفعه، حجم معاملات ۲۱۳ میلیون ورقه و ارزش آن ۱۲ هزار و ۹۵۲ میلیارد ریال بود.

در نهایت در مجموع کل بازارهای فرابورس شاهد جابه جایی ۱۰ هزار و ۱۹۱ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۵۲ هزار و ۴۲۳ میلیارد ریال بود.

 

فرابورس و ابزارهای مالی به تفکیک زیربخش‌ها

 

در هفته منتهی به نیمه شهریور ۹۸، خریداران مسکن بیشتر از هفته گذشته در بازار فرابورس فعال بودند. بر اساس آمار منتشر شده توسط مرکز داده فرابورس ایران، حجم، ارزش و تعداد اوراق گواهی تسهیلات مسکن (تسه) در این هفته نسبت به هفته گذشته ۲۲، ۷ و ۴ درصد رشد داشت.

در هفته جاری ارزش معاملات این اوراق ۱۴۰ میلیارد ریال، حجم معاملات ۳۸۰ هزار ورقه و تعداد معاملات ۲۹ هزار دفعه بود. در بخش اوراق بدهی اما شاهد افت در ارزش، حجم و تعداد معاملات بودیم و این سه شاخص به ترتیب ۱۴، ۹ و ۰.۱ درصد کاهش داشتند.

ارزش معاملات اوراق بدهی در هفته جاری ۹۸۴۵ میلیارد ریال، حجم معاملات ۱۳ میلیون ورقه و تعداد معاملات ۶۷۰۰ مرتبه بود. اما در بخش صندوق‌های قابل معامله، به جز کاهش ارزش معاملات، در حجم و تعداد معاملات شاهد افزایش بودیم. در پایان این هفته ارزش معاملات ETFها رقم ۲۹۶۶ میلیارد ریال بود و نسبت به هفته پیش از آن ۵ درصد کاهش داشت.

در مقابل حجم معاملات با ثبت دادوستد ۲۰۰ میلیون ورقه در پایان هفته، رشدی ۷ درصدی نسبت به هفته گذشته را ثبت کرد.

 

صنایع پیشرو معاملات

رصد صنایع فرابورسی در هفته‌ای که سپری شد نشان می‌دهد دو گروه فلزات اساسی و نیز بانک‌ها و موسسات اعتباری گروه‌هایی بودند که بیش‌ترین سهم از ارزش معاملات بازار سهام فرابورس را به خود اختصاص دادند.

گروه فلزات اساسی با ۳۹۶۱ میلیارد ریال معامله و گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با ۳۴۶۹ میلیارد ریال معامله، به ترتیب ۱۱ و ۱۰ درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص دادند. در این هفته ارزش کل دادوستدهای خرد بازار سهام به رقم ۳۶ هزار و ۱۷۹ میلیارد ریال رسید.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا