بورسبورس اوراق

رشد خستگی‌ناپذیر شاخص کل/ نماگر بورسی کانال ۲۹۴هزار واحد را هم درنوردید

معاملات هفتگی بازارسهام در آغاز هفته با صعود ادامه دار شاخص پایان یافت. این در حالی است که اکثر بازارها همچون، دلار و مسکن با کاهش فشار و افت قیمت همراه بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شاخص کل بورس تهران که هفته گذشته را با جهش قابل توجه ورود و ثبت رکوردهای جدید پشت سر گذاشته بود، به روند صعودی خود در دادوستدهای امروز ادامه داد. رشد قیمت در بیش از ۸۰ درصد از نمادهای بورسی باعث شد تا نماگر اصلی سهام که معاملات امروز را از سطح ۲۹۰ هزارواحد آغاز کرده بود، با افزایشی معادل ۴هزاور۴۰۰ واحد در ارتفاع ۲۹۴ هزار واحدی قرار بگیرد.

 افزایش پی‌درپی شاخص سهام در شرایطی رقم می‌خورد که سایر بازارها روند متزلزلی را در مدار منفی تجربه کرده‌اند. به بیان آماری، نماگر اصلی بورسی برای هفت هفته متوالی روند صعودی را طی کرد و این در حالی است که برآیند حرکت دلار در این مدت نزولی بوده است و در بازار مسکن هم شاهد فشار بر قیمت‌ها و کاهش نرخ تورم هستیم.

تعدادی از کارشناسان بیش از هر چیزی، جریان‌های سیاسی پیش‌آمده و بلاتکلیفی ایران در مقابل کشورهای اروپایی را از سویی و حجم پول‌های ورودی به بازار را ازسوی دیگر عامل اصلی در رشد قابل توجه سهام تلقی می‌کنند.

همچنین بخوانید

همچنین شماری از تحلیلگران تداوم چنین روندی را مستلزم عبور سهام از محدوده بنیادی و حرکت به سمت منطقه هشدار قلمداد کرده‌اند. اما شماری دیگر، ضمن تاکید بر ظرفیت‌های بازار سرمایه، ادامه روند صعود را منوط به حضور پررنگ سرمایه‌گذاران و پذیرفتن ریسک سرمایه برای نمادهای بزرگ بازار می‌دانند.

گفتنی است، ارزش معاملات امروز بورس تهران هزارو ۶۶۳ میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد نیز با رقم هزارو۵۰۲ میلیارد تومان به ثبت رسید.

حجم معاملات صورت گرفته در این قسمت نیز به ۴ میلیارد در یک روز نزدیک شد.

در ادامه شاخص کل هم‌وزن هم هزارو ۶۸۳ واحدی معادل(۲.۱۳)درصد رشد به خود دید.

ترین‌های معاملات امروز

در میان نمادهای بزرگ و تاثیرگذار بر شاخص کل، مجموعه بزرگ پتروشیمی بازار یعنی«فارس» که در معاملات هفته گذشته رکورد ارزش بازار را شکست و صف خرید شد، امروز با ۸۲ واحدی همراه شد. کارشناسان این اتفاق را به جهت تحت تاثیر قرار گرفتن آن از بلاتکلیفی وضعیت سیاسی می‌دانند. در مقابل «فملی»، «کچاد»، «رمپنا»، «شتران» و «شبندر» در مجموع با حدود هزارو ۴۸۰ واحد رشد بیشترین تاثیر مثبت را بر نماگر بورس تهران داشتند.

همچنین در این بین ، بانک تجارت، سایپا و فولاد مبارکه اصفهان به عنوان پربیننده‌ترین نمادهای بورسی معرفی شدند و گروه‌های شیمیایی، خودروسازی و و فلزات اساسی عنوان برترین گروه‌های صنعتی را ازآن خود کردند.

لازم به ذکر است، نمادهای «ولیز»، «بکام»، و «حتاید» با افزایش قیمت قابل توجه بیشترین سود را برای مشتریان خود به ارمغان آوردند و درمقابل سهام‌داران نمادهای «حتوکا»، «فپنتا» و «کحافظ» با افت قیمت محسوس، متحمل ضرر بیشتری شدند.

کوتاه از فرابورس

آیفکس هم در معاملات امروز فرابورس، همپای شاخص کل، رکورد جدیدی را به ثبت رساند و با رشد بیش از ۶۲ واحد توانست به ارتفاع ۳هزارو ۸۳۳ واحدی برسد.

در میان نمادهای فرابورسی«میدکو»، «هرمز»، «مارون» و «شاوان» در مجموع با رشد نزدیک به ۲۸ واحد شاخص کل را ارتقا دادند و در مقابل «دماوند» با ۲.۵۳ درصد بیشترین تاثیر منفی را بر آیفکس تحمیل کرد.

گفتنی است نمادهای «ذوب»، «دی» و «سمگا» با بیشترین شناور، همانند روزهای پیشین به عنوان پربیننده‌ترین نمادهای این بخش از معاملات شناخته شدند.

 

از طريق
محمدمیلاد عبداللهی
منبع
اقتصادآنلاین 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا