بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

۹ کیف پول موبایلی که متوقف شدند / چرا این کیف پول‌ها دوام نیاورند

موفقیت در بازار کیف پول‌های موبایلی، تضمین‌شده نیست؛ به خصوص در آمریکا که در سال‌های اخیر، این کیف پول‌ها توسعه‌ زیادی داشته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، در کنار داستان‌های موفقیت‌آمیز مانند اپل‌پی، گوگل‌پی و اپلیکیشن استارباکس، بسیاری از اپلیکیشن‌های کیف پول دیگری نیز بوده‌اند که نتوانستند در جذب مشتری موفق شوند و در این راه شکست خوردند. البته ملاحظه و یادگیری از تجربیات آنها، خالی از لطف نیست.

در ادامه ۹ کیف پول موبایلی را آوردیم که نتوانستند در بازار دوام داشته باشند. همچنین نگاهی انداختیم به دلایلی که باعث شکست آنها شد.

۱-  چیس‌پی (نسخه اپلیکیشن مستقل)

پلتفرم چیس‌پی، هنوز هم خوب و به روز است؛ اما اپلیکیشن موبایلی مستقل آن به دلیل استراتژی جاسازی اپلیکیشن چیس‌پی در اپلیکیشن تامین‌کنندگانی مانند گراب‌هاب و لول‌آپ (که چیس‌ سرمایه‌گذارشان بوده)، از رده خارج شده است.

اپلیکیشن چیس‌پی

اپلیکیشن چیس‌پی، مشابه چیس‌نت، یک سیستم حلقه بسته‌ای است که با حذف واسطه‌ها از فرایند پردازش، هزینه‌ها را برای مصرف‌کننده و پذیرنده‌ای که هر دو که از مشتریان چیس هستند، کاهش می‌دهد. چیس‌نت، یک پلتفرم پرداخت end to end و پردازش سفارشی است که در سال ۲۰۱۳ و در راستای همکاری ده ساله با شرکت ویزا راه‌اندازی شده است.

اینجا به نظر می‌رسد که اپلیکیشن چیس‌پی، بیشتر برای نشان دادن قابلیت‌های چیس‌نت مورد استفاده قرار گرفت تا تضمین موفقیت پلتفرم.

به هر حال باید گفت که چیس تبلیغات بسیاری برای این اپلیکیشنش انجام داده است که بیشتر هدفش بررسی مصرف‌کننده بوده تا ترویج اپلیکیشنی برای استفاده روزمره.

.

۲- گوگل‌ ولت ۱/۰

نسخه جدید گوگل‌پی، شباهت کمی با گوگل‌ ولت که در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد، دارد و با اینکه توانست اپل‌پی را در بازار شکست دهد، ولی از مزیت پیشرو بودن خود، بهره آنچنانی نبرد.

در ابتدا، گوگل برای دریافت مجوز دسترسی به عنصر امنیتی گوشی موبایل جهت انجام پرداخت‌های ان‌اف‌سی، نیاز به همکاری بانک‌ها داشت و اینکه بانک‌ها به شرکای رسمی شرکت تبدیل شوند.

گوگل‌والت

گوگل نسخه خود را در سال ۲۰۱۲ به روز کرد.. بانک‌ها می‌توانند به راحتی فرم پر کنند و کارت‌ها را بارگزاری کنند. تریدآف بدین صورت است که گوگل، پذیرنده رکورد تمامی تراکنش‌های گوگل‌والت خواهد بود. این تحول، بانک‌های بیشتری را وارد میدان کرد. در نهایت گوگل، گوگل‌ ولت را از میدان خارج کرد تا گوگل‌پی جدید را توسعه دهد؛ که ابتدا اندرویدپی نام داشت.

.

کارنت‌سی

زمانی که اپل‌پی در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد، خرده‌فروش‌ها از آن راضی نبودند. آنها می‌دیدند که کیف پول موبایلی اپل، راهی است که اطلاعات باارزش مشتری را می‌گیرد و به‌جای اینکه مشتری بتواند از گزینه‌های ارزان‌تر مانند حواله بین‌بانکی پایا (ACH) استفاده کند، آنها را در فرآیند پرداخت، محدود به پرداخت با کارت می‌کنند.

کیف پول موبایلی کورنت‌سی

والمارت، تارگت، بست‌بای و بسیاری از خرده‌فروشان برجسته دیگر با هم همکاری کردند تا «مبادله مشتری پذیرنده (MCX)» را ایجاد کنند که یک ابزار کیف پول موبایلی است که در بین برندهای شرکت‌های ذکرشده استفاده می‌شود. بسیاری از خرده‌فروشان، از نصب ریدرهای ان‌اف‌سی برای پذیرش اپل‌پی امتناع کردند، حتی برخی از آن‌ها نیز، ان‌اف‌سی‌خوان‌های موجود را در همکاری با MCX خاموش کردند.

اما از زمانی که MCX کیف پول موبایلی خود، یعنی کارنت‌سی را تست کرد، اپل‌پی به‌طور پیوسته توانست رضایت ذی‌نفعان خودش را جلب کند. درواقع، بزرگ‌ترین نقطه عطف زمانی بود که «بست‌بای» دریکی از اعلان‌های درآمد اپل، تصمیم خود را برای حمایت از اپل‌پی اعلام کرد.

کارنت‌سی در مدت دوره آزمایشی خود که در اواسط سال ۲۰۱۶ به پایان رسید، در کلمبیا و اوهایو آزموده شده است. پس‌ازآن، فعالیت این کیف پول کار خود را متوقف کرد و MCX بخشی از دارایی‌هایش را به جی‌پی‌مورگان‌چیس فروخت.

.

آیسیس/ سافت‌کارت

قبل از اپل‌پی، سافت‌کارت وجود داشت. قبل از سافت‌کارت نیز «آیسیس» بود که یک کیف پول موبایلی توسعه‌یافته توسط شرکت‌های مخابراتی آمریکایی «ای‌تی اند ای‌تی موبیلیتی»، «ورایزن وایرلس» و همچنین «تی‌موبایل یواس» است.

اوایل به نظر می‌رسید که این کیف پول با پشتوانه شرکت‌های مخابراتی، چندین مزیت اساسی داشته باشد، ازجمله توزیع آن در فروشگاه‌ها، کنترل المان امنیتی دستگاه‌ها و همکاری و حمایت از جانب ارائه‌دهندگان بزرگی مانند جی‌پی‌مورگان‌چیس و ولز فارگو.

نام اصلی این برند که آیسیس نام داشت، پس از هم نام شدن با یک گروه نظامی به سافت‌کارت تغییر داده شد و با توجه به این موضوع، تمامی برندسازی‌هایی که تا آن زمان انجام شده بود را از بین برد.

بازاریابی سافت‌کارت با استفاده از عروسک «تپی»

سافت‌کارت با نام جدید برند خود، تلاش کرد که با کمک عروسک «تپی» که انگار شبیه به یک پایانه فروش زنده بود، بازاریابی کند. هرچند که این اقدام کافی نبود و نتیجه‌ای نداشت و اوایل سال ۲۰۱۵، سافت‌کارت تکنولوژی خود را به گوگل فروخت و به‌سرعت شرکت خود را تعطیل کرد.

.

بی‌پی

بارکلیز، اغلب با برند بی‌پی، شکل‌های جدیدی از پرداخت موبایلی را آزمایش می‌کند. البته اپلیکیشن P2P آن بانام «پینجیت» ثابت کرد که قدرت ماندگاری بیشتری دارد.

برند پوشیدنی بی‌پی

قبل از راه‌اندازی اپل‌پی در انگلستان، بی‌پی دستنبد پوشیدنی خود را در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی کرد. سخنگوی بارکلیز در سال ۲۰۱۹، زمانی که تصمیم گرفت که دو محصول را ادغام کند و برند بی‌پی را تعطیل کند، گفت:

«زمانی که پینجیت قادر بود حداقل ۳/۶ میلیون کاربر جذب کند، بی‌پی نهایتا ده‌ها هزار کاربر داشت.»

تا آن زمان، این دو محصول مصرف‌کنندگان خرده‌فروشی را ملزم می‌کرد تا اپلیکیشن‌ها را جداگانه دانلود کنند و داشته باشند. یعنی یکی برای پینجیت که تراکنش‌های همتابه‌همتا و انتقال‌های بین‌المللی پول را پشتیبانی می‌کند و دیگری نیز برای بی‌پی که به مردم این امکان را می‌دهد تا کارت پیش‌پرداخت را به تجهیزات پوشیدنی متصل کنند و پرداخت‌های غیر تماسی انجام دهند.

پس از ادغام این دو برند، تمام قابلیت‌های بی‌پی به پینجیت منتقل شد.

.

اسکوئر ولت

این روزها اپلیکیشن «کش»، اسکوئر را می‌توان موفق دانست، اما باید گفت که این کیف پول، آزمون‌وخطاهای زیادی را پشت سر گذشته تا به این موفقیت دست‌یافته است.

اسکوئر، یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی و پرداخت‌های موبایلی، واقع در کالیفرنیا است

در سال ۲۰۱۱، اسکوئر از «کارت‌کیس» شروع کرد که به مصرف‌کنندگانش این امکان را می‌داد که پس از خرید خود نزد فروشنده‌ای که اسکوئر پذیرش می‌کنند، کارت نقدی و اعتباری خود را با اسکوئر ذخیره کنند. بعدها این اپلیکیشن، نام خود را به «پرداخت با اسکوئر» (Pay with Square) تغییر داد. در نهایت، پس از راه‌اندازی «اسکوئر اردر»، قبل از اینکه از اپ‌استور حذف شود، «اسکوئر ولت» نام داشت. اسکوئر ولت، یک اپلیکیشن پیش سفارش است که تا سال ۲۰۱۸ دوام داشت.

در این میان فقط «اسکوئرکش» باقی می‌ماند که سیستم فرد به فرد ساده مبتنی بر ایمیل است که در سال ۲۰۱۳ همراه با یک اپلیکیشن راه‌اندازی شد و کاربردی بیشتر از کمک به کاربر جهت ایجاد فرمت‌های صحیح ایمیل برای سرویس انجام داده است.

اسکوئرکش با محصولات ارائه‌شده به پذیرنده اسکوئر ادغام نشده بود و امروزه فقط به‌عنوان محصول اسکوئر که مستقیما با مصرف‌کننده در ارتباط است، باقی ماند.

.

بلینگ‌نیشن

در روزهای اول شکل‌گیری پرداخت‌های موبایلی، سیستم بسیاری از موبایل‌ها نمی‌توانستند الزام سخت‌افزار ان‌اف‌سی برای انجام پرداخت‌های غیر تماسی را فراهم کند. بدین ترتیب، «بلینگ‌نیشن» به‌عنوان راهکاری برای ارائه استیکرهای ان‌اف‌سی ایجاد شد تا مصرف‌کنندگان بتوانند برای انجام پرداخت، آنها را ضمیمه گوشی‌های موبایل خود کنند.

بلینگ‌نیشن، یک پلتفرم پرداخت موبایلی است

بلینگ‌نیشن، خدمات پرداخت خود با بانک‌های کامیونیتی را در سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی کرد تا با شرکت‌های برجسته‌ای مانند ویزا و مسترکارت رقابت کند.

به نظر می‌رسد که این پلتفرم پرداخت موبایلی، موفقیت‌های اولیه خود را با تمرکز بر بانک‌های دولتی و پذیرندگان محلی به دست آورده است. همچنین باید گفت که بزرگ‌ترین خطایی که بلینگ‌نیشن داشته، راه‌اندازی برنامه وفاداری «فن‌کانکت» در سال ۲۰۱۰ بود که به موجب آن، بانک‌ها و پذیرندگانی که در شبکه بودند، به آن بپیوندند.

به گفته یکی از بانکداران، دو گزینه وجود داشت، یا اینکه همراه شوند یا نشوند، که پذیرندگان گزینه دوم را ترجیح دادند. در اواسط ۲۰۱۱، بلینگ‌نیشن کار خود را متوقف کرد.

.

لمون

همانند دیگر کیف پول‌های اولیه، «لمون» کار خود را در قالب اپلیکیشنی آغاز کرد که امکان ذخیره چندین حساب کارتی را به افراد می‌داد تا امکان نظارت مخارجشان را به راحتی داشته باشند. درسال ۲۰۱۳ هم یک قابلیت پرداخت را اضافه کرد و در آخر همان سال، آن را به ارزش حدود ۴۲/۶ میلیون دلار به «لایف‌لاک»، که یک شرکت محافظت از سرقت هویت است، فروخت.

کیف پول «لمون»

در سال ۲۰۱۴، به دلیل اینکه این اپلیکیشن مطابق با استاندارد امنیت داده صنعت کارت پرداختی نبود، لایف‌لاک فعالیت این کیف پول را، که امروزه «لایف‌لاک والت» نام دارد، متوقف کرد. این موضوع اهمیت الزام شرکت‌ها به حفاظت از اطلاعات کارت پرداختی را نشان می‌داد.

.

فیس‌کش

تینک‌کامپیوتر «فیس‌کش» را زمانی راه‌اندازی کرد که فین‌تک‌های بی‌شماری با ایده پرداخت‌های موبایلی وارد بازار شده بودند و رگولاتورها قصد داشتند تا کنترل همه آنها را بر عهده گیرند.

فیس‌کش یکی از کیف پول‌هایی است که از رده خارج شد. درواقع، به دلیل قانون جدید انتقال پول در کالیفرنیا، در سال ۲۰۱۱، شرکت فیس‌کش شبکه پذیرنده خود در این کشور تعطیل کرد.

بر اساس این قانون که قانون انتقال پول نام دارد، شرکت‌هایی که می‌خواهند در کسب‌وکارشان انتقال وجه انجام دهند، باید شبکه ملموس به ارزش ۵۰۰ هزار دلار و همچنین ۷۵۰ هزار دلار ضمانت پرداخت داشته باشند تا بتوانند مجوز کسب کنند. ضمانت کل برای اطمینان از وجوهی است که در حساب‌های مصرف‌کنندگان فیس‌کش نگهداری می‌شود.

تینک‌کامپیوتر گفت این پلتفرم قادر بود که همه موارد گفته‌شده را اجرا کند، اما الزامات دیگر این سازمان، هیچ‌وقت روشن نبود.

 

 

منبع
Payments Source

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا