انرژی

علت برکنار وزیر انرژی عربستان

پادشاه عربستان سعودی با صدور یک فرمان سلطنتی، پسرش عبدالعزیز را به عنوان وزیر انرژی جدید جانشین خالد الفالح کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر جدید انرژی عربستان سعودی برادر ناتنی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی است اما تصور نمی رود که به وی نزدیک باشد. وی به مدت چند دهه در وزارت انرژی خدمت کرده و این اواخر به عنوان وزیر امور انرژی مشغول بوده و بنابراین فرد توانمند و یک تکنوکرات باتجربه به شمار می رود.

باب مک نالی، رییس شرکت “راپیدان انرژی ادوایزرز” در این باره به بلومبرگ گفت: شاهزاده عبدالعزیز یک فرد باسابقه در امر سیاست گذاری عربستان و اوپک است و انتظار نمی رود در سیاست نفتی عربستان یا روابطش با روسیه شکاف بزرگی ایجاد شود.

همچنین بخوانید

آینده الفالح در روزهای اخیر پس از این که از مسئولیت نظارت بر توسعه صنعت و ریاست هیات مدیره شرکت نفتی دولتی آرامکو کنار گذاشته شد، مبهم شده بود. وی طی سه سال گذشته چهره دیپلماسی اوپک در مقابله با رشد صنعت نفت شیل آمریکا بود. همچنین الفالح یکی از معماران اصلی عربستان سعودی برای متنوع کردن درآمدها و کاهش وابستگی به نفت بود.

تصمیم ماه جاری عربستان سعودی برای جداسازی بخش صنعت و معدن از وزارت انرژی در سیاست نفتی این کشور چندان مهم ارزیابی نشد. به گفته مک نالی، اولویت این کشور همچنان رفع تهدید ریزش قیمت نفت با جلوگیری از افزایش سطح ذخایر مانده است.

در دنیای تیره سیاست عربستان سعودی مشخص نیست چرا الفالح از چشم افتاد ولی این گمان وجود دارد که علت برکناری وی قیمت پایین نفت بوده که با نزدیک شدن به زمان عرضه اولیه عمومی سهام آرامو، اهمیت بسیاری دارد.

عربستان سعودی در راستای توافق کاهش تولید اوپک، تولید نفت خود را به کمتر از ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش داده است. الفالح با ترغیب تولیدکنندگانی مانند روسیه برای متعادل کردن بازار از طریق محدودیت عرضه، معمار توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک معروف به اوپک پلاس بود. سعودی ها بیشترین تلاش را برای حمایت از این توافق داشته اند و حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر از میزان توافق شده تولید خود را کاهش داده اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تولیدکنندگان اوپک پلاس هفته جاری برای بازبینی استراتژی خود برای تقویت بازارهای جهانی نفت، در ابوظبی دیدار خواهند کرد و معامله گران نفت منتظرند ببینند آیا تغییر وزیران در سیاست عربستان تغییری ایجاد می کند یا خیر.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا