بین الملل

افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری آلمان در چین

سرمایه‌گذاری آلمان در چین با وجود جنگ تجاری این کشور با آمریکا بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از شین هوا، وزارت بازرگانی چین در گزارشی اعلام کرد که میزان سرمایه گذاری آلمانی‌ها در این کشور در ۱۲ ماه منتهی به اوت با ۶۲.۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه منتهی به اوت سال قبل به ۱.۷ میلیارد دلار رسیده است. گئو فنگ، سخنگوی این وزارتخانه در یک کنفرانس خبری به همین مناسبت گفت که حجم روابط تجاری بین دو کشور نیز طی سال جاری با ۲.۴ درصد افزایش به ۱۰۷ میلیارد دلار رسیده است.

از سوی دیگر در هفت ماه نخست امسال، چین  ۱.۰۱ میلیارد دلار در آلمان سرمایه گذاری کرده که نسبت به رقم مدت مشابه سال قبل ۲۷.۶ درصد افزایش یافته است. چین از سه سال پیش تاکنون بزرگ ترین شریک تجاری آلمان بوده است. دو کشور سال گذشته ۱۸۳.۹ میلیارد دلار صادرات و واردات به یکدیگر داشته‌اند.

همچنین بخوانید

پیش‌تر مؤسسه “مک کینزی” در گزارشی اعلام کرده بود که حجم سرمایه‌گذاری چین در کشورهای اروپایی از ۸۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۲۲.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است. این کاهش در آمریکا نیز مشهود بوده است؛ به گونه‌ای که حجم این سرمایه‌گذاری از ۱۱۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ به ۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پیش از عزیمت به چین خواهان افزایش سرمایه گذاری چینی‌ها در این کشور شد اما با این حال گفت که موضع دولت آلمان در جذب سرمایه گذاری خارجی در زیرساخت‌ها و پروژه های امنیتی موشکافانه خواهد بود. پیش تر مخالفت دولت آلمان با سرمایه‌گذاری چینی ها در یک پروژه نیروگاهی این کشور جنجال زیادی به پا کرده بود.

فنگ افزود: طرف چینی مایل به تداوم همکاری با آلمان و گسترش آن در چارچوب منافع ملی دو طرف است.

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا