امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

متوسط قیمت چای داخلی بین ۳۰ تا ۳۵ هزارتومان است

رئیس سازمان چای گفت: در زمان حاضر قیمت چای داخلی در بازار تثبیت شده و متوسط قیمت کارخانه بین ۳۰ هزار تا ۳۵ هزار تومان است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، حبیب جهان ساز  با اشاره به اینکه بواسطه تخصیص ارز دولتی به واردات چای در گذشته هیچ گاه ارزش واقعی برگ سبز تولید داخل به چایکاران پرداخت نشده است افزود: همین موضوع هم انگیزه کشاورزان را برای تولید از بین برد، تا آنجا که برخی از آنها دست از تولید کشیدند و حدود پنج تا شش هزار هکتار از سطح زیر کشت چای کاسته شد.

وی ادامه داد: به همین منظور، امسال برگ سبز با افزایش قیمت چهل درصدی از کشاورز خریداری شد و قیمت برگ سبز درجه یک سه هزار و ۶۰۰ تومان و درجه دو دوهزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر کیلو شد و این یعنی رشد متوسط چهل درصدی که کشاورز را دلگرم کرده و به چرخه تولید بازگردانده و افزایش قیمت چای خشک نیز ناشی از منطقی شدن قیمت برگ سبز است.

رئیس سازمان چای کشور اضافه کرد: البته باز هم چای خشک داخلی افزایش قیمت چندانی نداشته است و قیمت آن به جایی رسیده است که باید می بود.

جهان ساز تاکید کرد: در زمان حاضر قیمت چای داخلی در بازار تثبیت شده و متوسط قیمت کارخانه بین ۳۰ هزار تا ۳۵ هزار تومان است.

وی شمار خانوارهایی را که در استان های گیلان و مازندران در زمان حاضر در صنعت چای فعالیت می کنند را ۵۵ هزار خانوار اعلام کرد و گفت: میزان اشتغال زایی صنعت چای کاری، در این دو استان ۲۰۰ هزار نفر است که در ۱۸۰ کارخانه مشغول فعالیت هستند و برای حفظ این اشتغال باید قیمت واقعی چای به کشاورز پرداخت شود تا از تولید نا امید نشود.

جهان ساز با اشاره به اینکه واردات ارزان قیمت همیشه برای تولید داخلی چای آزار دهنده بوده اضافه کرد: از اواسط سال گذشته و همزمان با تنظیم نرخ برابری تولید و واردات به نفع تولید داخلی، توانستیم تولیدات را به حدی برسانیم که کشاورز به این صنعت امیدوار باشد و به چرخه تولید بازگردد.

وی ادامه داد: هزینه های تولید و شرایط اقلیمی کشور ما با کشورهایی که از آنها چای وارد می کنیم متفاوت است.

وی افزود: بر همین مبنا لازم است سنگینی کفه نرخ برابری تولید و واردات به نفع تولید داخلی ادامه داشته باشد تا بتوانیم پنج تا شش هزار هکتار سطح زیر کشت کاسته شده از تولید چای را به چرخه تولید بازگردانیم.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه بواسطه اقدامات صورت گرفته صنعت چای کشور در حال بازگشت به روزهای اوج شکوفایی است گفت: در حال حاضر ۲۵ هزار هکتار از اراضی باغ ها مربوط به اراضی چایکاری است که ۲۰ هزار هکتار آن در دو استان گیلان و مازندران زیر کشت است.

وی ادامه داد: امسال توانستیم بالغ بر ۱۰۲ هزار تن برگ سبز تحویل بگیریم و ۲۲ هزار و ۹۰۰ تن چای خشک تولید کنیم که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد افزایش یافته است و با توجه به اینکه برداشت چای تا اواخر مهر ادامه دارد پیش بینی ها مبنی بر این است که رقم افزایش به پانزده درصد برسد یعنی تولید برگ سبز به ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تن برسد و بین ۲۵ تا ۲۶ هزار تن چای خشک تولید کنیم که این به اقتصاد کشور کمک بسیاری می کند.

جهان ساز افزود: آمار نشان می دهد امسال واردات کمتر از سالهای قبل بوده، مصرف بهینه شده و تولید داخل نیز افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: سال گذشته حدود ۶۲ هزار تن چای وارد کشور شد، ۲۵ هزار تن چای تولید شد و ۱۶ هزار تن از این محصول هم صادر کردیم که بر آیند این اعداد نشان می دهد که مصرف داخلی چای کشور سالانه ۱۰۰ هزار تن است که ۲۵ درصد این بازار از تولیدات داخلی تامین می شود اما با ادامه روند فعلی که کاهش صادرات و افزایش تولید داخلی است پیش بینی می شود در آینده نزدیک این رقم به ۳۰ تا ۳۳ درصد افزایش یابد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا