امور زیربناییراه و ساختمان

رشد نرخ عوارض آزاد راه ها متناسب با تورم

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: نرخ عوارض آزاد راه ها در کشور متناسب با نرخ تورم افزایش پیدا می کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، «حسین میرشفیع» در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: بطورکلی از همان روز اول که قراردادسرمایه گذاری در یک آزاد راهی بسته می شود سرمایه گذار جریان بازگشت سرمایه خود را در طول سال ها پیش بینی می کند.

وی اظهارداشت: بخشی از این مبلغ عوارض صرف بازگشت سرمایه خود سرمایه گذار و بخشی صرف هزینه های نگهداری و بهره برداری آزاد راه ها می شود.

همچنین بخوانید

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: نرخ تورم طی سال های اخیر در کشور رو به بالا بود و به تبع وزارتخانه متناسب با تورم مجبور بود نرخ عوارض را افزایش دهد.

وی افزود: طی این سال ها با توجه به شرایط سخت اقتصادی و اینکه به مردم فشار زیادی وارد نشود رشد عوارض سالانه نصف نرخ تورم بوده است.

میرشفیع همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در حال حاضر نرخ عوارض آزاد راه ها به چه میزان است، اظهارداشت: این نرخ متناسب با هر آزادراهی جداگانه محاسبه و اعلام می شود.

وی به رادیو اقتصاد گفت: بطور متوسط در حال حاضر ۲۱ درصد به نرخ عوارض آزاد راه های کشور اضافه شده است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: خوشبختانه سال گذشته و امسال عملیات بهسازی و روکش آسفالت در آزاد راه های کشور به خصوص تبریز – زنجان، کاشان – اصفهان و بسیاری مسیرهای دیگر کلید خورده و در حال انجام است.

وی اظهار داشت: بخشی از هزینه این پروژه ها از محل دریافت عوارض و قسمتی هم مربوط به کمک دولت بوده چون هزینه های اجرای آسفالت خیلی بالا رفته است.

میرشفیع گفت: اجرای روکش آسفالت ضمن افزایش ضریب ایمنی راه، بهبود طول عمر آسفالت مسیر ها در کاهش حوادث و سوانح جاده‌ای بسیار موثر است.

وی در ادامه افزود: مردم در صورت مشاهده اشکالاتی از حیث ایمنی، فنی و نظایر این در مسیر جاده ها می توانند موارد مدنظر را به سایت ۱۴۱ منعکس تا متولیان امر نسبت به رفع نواقص مشکلات اقدام کنند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی از تجهیز چهار آزاد کشور به سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض خبرداد و اظهارداشت: «تهران-ساوه»، «تهران-قم»، «کرج-قزوین» و «قزوین-زنجان» از جمله این آزاد راه هاست.

وی گفت: تاکنون شماره هشت میلیون خودرو در سیستم پرداخت عوارض الکترونیکی ثبت شده است.

میر شفیع افزود: تمامی آزاد راه های کشور تا پایان سال جاری به سامانه مزبور مجهز می شوند.

وی یادآورشد: هدف از اجرای این طرح جلوگیری از اتلاف وقت به سبب پرداخت عوارض، کاهش مصرف کاغذ، روان سازی ترافیک آزادراه ها ازطریق عدم نیاز به توقف خودروها در محل ایستگاه های عوارضی، ایجاد ایمنی و تسهیلات بیشتر برای رانندگان، حذف نیاز به همراه داشتن پول نقد هنگام عبور از آزادراه ها و پرداخت پول نقد، کاهش مشکلات ایمنی ناشی از تصادفات در ایستگاه ‌های اخذ عوارض و بسیاری موارد دیگر است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا