انرژی

وجود ۱۰ پالایشگاه در کشور

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از وجود ۱۰ پالایشگاه در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  «علیرضا صادق آبادی» در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد افزود: از این تعداد ۹ پالایشگاه مربوط به نفت خام و یک پالایشگاه مربوط به میعانات گازی است.

وی اظهارداشت: این پالایشگاه در مجموع دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی دریافت می کنند که یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام و ۵۰۰ هزار بشکه میعانات گازی است.

همچنین بخوانید

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: تمرکز اصلی پالایشگاه ها در کشور تولید سوخت به خصوص بنزین و گازوئیل بوده است.

وی افزود: ناگفته نماند در کنار بنزین و نفتگاز سایر فرآورده ها مثل گاز مایع، نفت کوره و خوراک واحدهای روغن سازی و قیر سازی نیز در پالایشگاه های مزبورتولید می شود.

صادق آبادی تصریح کرد: این پالایشگاه ها سال گذشته در مجموع ۱۲ میلیون تن خوراک صنایع پائین دستی از قبیل واحدهای پتروشیمی برپایه خوراک نفتا، نفت سفید و پروپیلن و همینطور واحدهای روغن سازی و قیر سازی را تامین کردند.

وی به رادیو اقتصاد گفت: تکمیل زنجیره پروپیلن و پائین دستی های پروپیلن موجب اشتغال زایی خرد و همینطور ایجاد و توسعه صنایع کوچک مقیاس در کشور می شود.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران افزود: تصفیه و کاهش نفت کوره و تبدیل آن به فرآورده ‌های با ارزش تر مثل اتیلن ها و پروپیلن ها یکی از اولویت های مهم و مورد برنامه ریزی این شرکت است.

وی اظهارداشت: اکنون خیلی از واحدهای پتروشیمی بر پایه خوراک پروپیلن در کشور با کمبود خوراک مواجه هستند.

صادق آبادی گفت: خوشبختانه با این جهت گیری می توان خوراک مورد نیاز واحدهای پتروشیمی را به خوبی تامین کرد.

وی افزود: اولویت نخست امروز صنعت پالایش کشور باید تصفیه و کاهش نفت کوره باشد چرا که از این طریق هم می توان فرآورده های میان تقطیری مثل بنزین، سوخت جت ونفتگاز و هم خوراک واحدهای پتروشیمی را تولید کرد.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اظهارداشت: تکمیل پالایشگاه های سیراف از دیگر طرح های اولویت دار وزارت نفت است.

وی ضمن اشاره به اینکه واحدهای مزبور نیز در مجموع ۱۰ میلیون تن خوراک نفتا تولید می کنند، گفت: نفتا نیز پایه تولید زنجیره بزرگی از پتروشیمی خواهد بود.

صادق آبادی در ادامه به پالایشگاه ستاره خلیح فارس نیز اشاره کرد و افزود: این پالایشگاه کشور را از واردات بنزین بی نیاز و هم اینکه تولید حداکثری گاز غنی از پارس جنوبی را تضمین کرد بطوری که هم اکنون سهم گاز طبیعی در سبد سوخت کشور ۷۰ درصد است.

وی اظهارداشت: جدا از این تمامی پتروشیمی هایی که برپایه خوراک اتان و میعانات گازی کار می کردند نیز همین تولید حداکثری باعث شد به تولید حداکثری اتان در کشور منتهی شود.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: صنعت پتروشیمی کشور مدت ها با کمبود اتان مواجه بود و واحدهای اتان بیس با ظرفیت پائین تر از ظرفیت طراحی کار می کردند.

وی افزود: خوشبختانه با افزایش تولید اتان اکنون این واحدها با ظرفیت حداکثری مشغول بکار هستند.

صادق آبادی اظهارداشت: نفتای تولیدی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس پشتیبان بسیاری خوبی برای واحدهای پتروشیمی برپایه خوراک نفتا شد.

وی در ادامه یادآورشد: تمامی نیاز صنعت پتروشیمی ایران بر مبنای نفتا در حال حاضر بطور تمام و کامل تامین و امروز مازاد اتان و نفتا در کشور وجود دارد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا